jerognal
Er på min andre F50 i nevnte årgang. Punkt 1 er sinkanoder. Har de vært skiftet jevnlig? Hvis ikke så kjøper du ikke motoren. Min første var totalt oppspist i bunnpanne da sinkanodene var borte vekk. Medførte MYE nye deler..... og dyre.
Min nåværende er fulgt opp og har ikke antyding til tæring eller rust. SÅ DETTE ER VIKTIG! Sinkanoder i blokken jeg snakker om. En liten bolt ved hver sylinder/plugg. Ta av et lite deksel, ta av pakning og du kan trekke ut anoden. Er de hel og fin kan du regne med at motoren funker lenge.
Ellers kan det være kaldstart som må sjekkes. Virker ikke den funksjonen skikkelig er den treig å få igang. Er et rele med en stang som skal trekke på choke. Denne delen er dyr å bytte. Så sjekk kaldstart.
Ellers er Yamaha gulle gode maskiner. Aldri hatt problemer med girhus og lekkasjer der. Men du kan jo sjekke girolje for vann. Men trolig finnes det ikke.
På begge de jeg har hatt(har) har eg byttet til stålpropell. Vanvittig mye bedre aks og toppfart. Vel anvendte penger.