Jump to content

Yamaha 50 HK 4-takt 2001erfaringer

Morgen

Recommended Posts

Hei

Jeg er på jakt etter en skjærgårdsjeep eller BR til en grei pris, 15- 17 ft.

synes bla. Yamarin har noen fine modeller...

De jeg har sett på har gjerne yamaha 50 4-takter 2001-2003.

Jeg kan ikke gjøre noe mekanisk selv, og må bruke verksted til dette. Servicer og normalt vedlikehold vil selvfølgelig bli uttført...

Er redd for at en så gammel motor fort kan bli en dyr investering.

Noen som kan dele litt erfaringer?

alternativet er å finne en billigere båt, med nyere motor...

Redigert av Morgen (see edit history)

Er på min andre F50 i nevnte årgang. Punkt 1 er sinkanoder. Har de vært skiftet jevnlig? Hvis ikke så kjøper du ikke motoren. Min første var totalt oppspist i bunnpanne da sinkanodene var borte vekk. Medførte MYE nye deler..... og dyre.

Min nåværende er fulgt opp og har ikke antyding til tæring eller rust. SÅ DETTE ER VIKTIG! Sinkanoder i blokken jeg snakker om. En liten bolt ved hver sylinder/plugg. Ta av et lite deksel, ta av pakning og du kan trekke ut anoden. Er de hel og fin kan du regne med at motoren funker lenge.

Ellers kan det være kaldstart som må sjekkes. Virker ikke den funksjonen skikkelig er den treig å få igang. Er et rele med en stang som skal trekke på choke. Denne delen er dyr å bytte. Så sjekk kaldstart.

Ellers er Yamaha gulle gode maskiner. Aldri hatt problemer med girhus og lekkasjer der.  Men du kan jo sjekke girolje for vann. Men trolig finnes det ikke. 

På begge de jeg har hatt(har) har eg byttet til stålpropell. Vanvittig mye bedre aks og toppfart. Vel anvendte penger. 

Redigert av jerognal (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...