Jump to content

Hvor finner jeg sinkanoder på Volvo aqd40a motor??

Stefanesai

Recommended Posts

Hallo! Holder på med litt vårstell før utsett på min gamle Fjord 21. 

Og nå har jeg lett, men finner ikke sinkanoder på motoren!! Forsåvidt ikke på hekksgregatet heller, kun innenfor propellene (280 DP). 

Noen av dere guruer som kan forklare meg hvor jeg finner resten av anodene? Hadde jo en plan om å bytte det som var dårlig... men finner jo ingen ?‍♂️

Jeg hadde en motor med samme blokk på min forrige båt. Så jeg prøvde å sjekke hukommelsen.

På min motor satt den en i endelokket på varmeveksleren og en i enden på oljekjøleren. Jeg søkte litt på nettet og fant noe som kanskje kan hjelpe deg å lete.

Åpne linken du finner nedenfor. Så må du bla ned til Cooling System. Deretter er det ikke noe vei utenom å sjekke de varmevekslerne og oljekjølerne som du finner der til du finner utstyr som du har på din motor.

https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-421-AQD40A.aspx

En liten oppdatering, i tilfelle andre lurer. Og så en liten «life hack» som ungdommen sier. 

Begge anoder på motor sitter i fremkant/underkant av varmeveksler hhv oljekjøler. Utvendig firkanttapp, koniske rørgjenger, grei å komme til med en liten skiftenøkkel. 

Fant altså ut at selve sinken er skrudd fast på innsiden av pluggen. Biltema har billige anoder som ikke passer, men form og størrelse er lik. Så da biltemaanodene har utvendig gjenge, mens pluggen også har utvendig gjenge, valgte jeg (i mangel av korrekte anoder) å bore et 6,5mm hull i motsatt ende og gjenge opp med vanlig M8. Kappet etterpå av det utvendige gjengepartiet på anoder og monterte. 

Så sånn er det ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...