Stefanesai Startet 7.April.2019 Link til dette innlegget Startet 7.April.2019 Hallo! Holder på med litt vårstell før utsett på min gamle Fjord 21. Og nå har jeg lett, men finner ikke sinkanoder på motoren!! Forsåvidt ikke på hekksgregatet heller, kun innenfor propellene (280 DP). Noen av dere guruer som kan forklare meg hvor jeg finner resten av anodene? Hadde jo en plan om å bytte det som var dårlig... men finner jo ingen ?♂️ Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Jeg hadde en motor med samme blokk på min forrige båt. Så jeg prøvde å sjekke hukommelsen. På min motor satt den en i endelokket på varmeveksleren og en i enden på oljekjøleren. Jeg søkte litt på nettet og fant noe som kanskje kan hjelpe deg å lete. Åpne linken du finner nedenfor. Så må du bla ned til Cooling System. Deretter er det ikke noe vei utenom å sjekke de varmevekslerne og oljekjølerne som du finner der til du finner utstyr som du har på din motor. https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-421-AQD40A.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Takk! Må visst lete litt til. Skal visst være en på oljekjøler og en på varmeveksler. Og en på intercooler for de som har det. Så får jeg heller se om jeg finner mer enn en på hekkaggregatet ? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 På min motor satt anodene i endelokkene på varmeveksler og oljekjøler. Det er en plugg med innvendige gjenger i den enden som står i vannet. Anoden skrus inn i pluggen før du setter pluggen på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 På hekkaggregater sitter det en innefor propellene og en under skoldet på hekken på båten, helt nederst under platen som sitter på hekken... Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 En liten oppdatering, i tilfelle andre lurer. Og så en liten «life hack» som ungdommen sier. Begge anoder på motor sitter i fremkant/underkant av varmeveksler hhv oljekjøler. Utvendig firkanttapp, koniske rørgjenger, grei å komme til med en liten skiftenøkkel. Fant altså ut at selve sinken er skrudd fast på innsiden av pluggen. Biltema har billige anoder som ikke passer, men form og størrelse er lik. Så da biltemaanodene har utvendig gjenge, mens pluggen også har utvendig gjenge, valgte jeg (i mangel av korrekte anoder) å bore et 6,5mm hull i motsatt ende og gjenge opp med vanlig M8. Kappet etterpå av det utvendige gjengepartiet på anoder og monterte. Så sånn er det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.