Jump to content

Diesellekkasje Volvo Penta MD11D


SY Johanne

Recommended Posts

Har fått det som ser ut som en diesellekkasje rundt holderen til dyden på bakerste sylinder på min VP MD11D. Vet ikke mye om båtmotorer og vil nødig sette den på verksted om dette er noe jeg kan fikse selv. Det ser ut som det lekker fra der dyseholderen(?) møter toppen. Er det noen som har erfaringer med dette og tips å dele? Motortypen er vel ganske vanlig. 

D1B41E5C-E154-4A99-9714-454EB3E488CF.jpeg

3CC1C335-8FA0-40CD-815C-8E01CA735C99.jpeg

Link to post

Gjør som Jørn sier men du må løsne mutterne litt før du drar til med moment. Hjelper det ikke bør du bytte kobberskiva som ligger i bunnen av hullet. Ikke sikkert du får det tett, dette er en gammel motor som ikke er kjent for å være tett.
Det kan jo også tenkes at det lekker diesel fra banjokoplingen til returen (den sorte bolten). Der sitter det to aluminiumspakninger/ringer som utgjør tetningen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da er dysa ute. Ser ikke tegn til lekkasje hvor dysa møter hylsa, så mistenker at selve dyseholderen/drivstoffventilen, eller hva det kalles lekker (se vedlagte bilde). Har henvendt meg til båtverksteder som sier jeg må henvende meg til dieselverksted. OK, hvor finner man dette? Noen som kan anbefale noen? Dessuten klarer jeg ikke se om det er kobberskive til tetning nederst i hylsa. Skal det være dette på disse motorene? Hvordan får jeg den evt. opp?

 

 

image001.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...