SY Johanne Startet 7.April.2019 Del på Facebook Startet 7.April.2019 Har fått det som ser ut som en diesellekkasje rundt holderen til dyden på bakerste sylinder på min VP MD11D. Vet ikke mye om båtmotorer og vil nødig sette den på verksted om dette er noe jeg kan fikse selv. Det ser ut som det lekker fra der dyseholderen(?) møter toppen. Er det noen som har erfaringer med dette og tips å dele? Motortypen er vel ganske vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.April.2019 Del på Facebook Svart 7.April.2019 Få tak i en momentnøkkel, og skru dysa fast igjen. 20Nm skal de festes med, de to skruene som holder dysa. Om ikke det fungerer ville jeg tatt ut dysa, gjort rent i hullet og montert ny dysepakning. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.April.2019 Del på Facebook Svart 7.April.2019 Gjør som Jørn sier men du må løsne mutterne litt før du drar til med moment. Hjelper det ikke bør du bytte kobberskiva som ligger i bunnen av hullet. Ikke sikkert du får det tett, dette er en gammel motor som ikke er kjent for å være tett. Det kan jo også tenkes at det lekker diesel fra banjokoplingen til returen (den sorte bolten). Der sitter det to aluminiumspakninger/ringer som utgjør tetningen. Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 7.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2019 Takk for tips. Returen ser tett ut. Lekkasjen er nok der dysa møter toppen. De to skruene, er det mutterne du mener? Hvor kjøper man slike pakninger? Finnes det en verkstedshåndbok for denne motoren? Virker jo veldig enkel å grei å skru på, om man vet hva man gjør. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.April.2019 Del på Facebook Svart 7.April.2019 (redigert) Ja, muttrene. Manualen her: https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001252 Kobberskivene får du hos maskinforettning eller hos Volvo, uansett ikke dyre greiene. Redigert 7.April.2019 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 7.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2019 Takk, Jørn. Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Da er dysa ute. Ser ikke tegn til lekkasje hvor dysa møter hylsa, så mistenker at selve dyseholderen/drivstoffventilen, eller hva det kalles lekker (se vedlagte bilde). Har henvendt meg til båtverksteder som sier jeg må henvende meg til dieselverksted. OK, hvor finner man dette? Noen som kan anbefale noen? Dessuten klarer jeg ikke se om det er kobberskive til tetning nederst i hylsa. Skal det være dette på disse motorene? Hvordan får jeg den evt. opp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.