Johannes Startet 8.April.2019 Link til dette innlegget Startet 8.April.2019 Hei Hjelper elstemann med å forstå hans Ford 2704. Her er det en diesel retur fra filterene på motoren som virker litt pussig for meg, men kanskje noen her har svaret. På motorens dieselfiltre er det to tilkoblinger på innløpene. Den ene kommer fra matepumpen, den andre går til til tanken og er koblet sammen med luftingen av tanken. Det er denne koblingen fra fitrene til tanken jeg stusser på. Kan kanskje tenkes at høytrykkspumpen ikke skal ha særlig overtrykk og at denne leder matepumpe overskudd til tanken? Andre gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Jeg er litt overrasket, retur fra filterinnløp har jeg aldri sett. Hvordan er man da sikker på at høytrykkspumpen gir et overskudd av diesel for smøringen av dysene. Men ut fea det jeg har sett i manualen så er det riktig. Se på side 115 i manualen. Ford 2700 serien Workshop Manual Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Bestefar skrev 3 minutter siden: Jeg er litt overrasket, retur fra filterinnløp har jeg aldri sett. Hvordan er man da sikker på at høytrykkspumpen gir et overskudd av diesel for smøringen av dysene. Men ut fea det jeg har sett i manualen så er det riktig. Se på side 115 i manualen. Ford 2700 serien Workshop Manual Hva mener du egentlig med dette? Det går jo ikke mer diesel til dysene enn det som brukes til forbrenning pluss en ekstremt liten del som går tilbake som lekkolje. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Ser man det. Takker for link til manualen. Da er det vel riktig satt opp i.h.t manualen. Som Bellen påpeker: HT pumpen er vel en pumpe som leverer en gitt mengde avhengig av pådrag. Denne direkte returen til tank fører vel til en større gjennomstrømning samt litt lavere trykk på sugesiden av HT pumpen. Nå ser det ut for at det er en fjæroperert tilbakeslagsventil her, så den sørger gjerne for at trykket ikke blir for lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Det skal gå diesel i retur fra dysene, dvs. høytrykkpumpe skal gi mer diesel en det motoren forbruker slik at det alltid står litt diesel på innløpet til dysen. Dersom høytrykkspumpen får nøyaktig riktig mengde diesel så er det lett at det skjer noe. Men det som er poenget mitt er at på tegningen på side 115 så vises det at det går en returledning fra innløpet på filteret. Så du får nøye deg med det svaret. Resten finner du i manualen som du kan laste ned. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Bestefar skrev 1 minutt siden: Det skal gå diesel i retur fra dysene, dvs. høytrykkpumpe skal gi mer diesel en det motoren forbruker slik at det alltid står litt diesel på innløpet til dysen. Dersom høytrykkspumpen får nøyaktig riktig mengde diesel så er det lett at det skjer noe. Men det som er poenget mitt er at på tegningen på side 115 så vises det at det går en returledning fra innløpet på filteret. Så du får nøye deg med det svaret. Resten finner du i manualen som du kan laste ned. Nei, der tar du feil. Du kan ikke tilføre mer diesel enn det som skal brukes til forbrenning på en konvensjonell pumpediesel. Tilfører du mer diesel, så vil du også øke turtallet på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Det tenkes vel på "common rail" her... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 @ozo Ja, men det er en helt annen teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Dette er selvutlufting. Luft som kan komme inn vil stige opp i filter. Når det skjer synker ventilen ned og lufta går til tanken. Når filter fylles med diesel stenger ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.