Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Jannmar skrev On 9.4.2019 at 6.25:

 

Kan si det slik at "alle plastbåter" er bygd av glassfiberarmert polyester. Unntakene er f.eks Pionerbåtene som er polyetylene. Noen få andre unntak er det også, men din båt er garantert bygd av glassfiberarmert polyester.

 

"Alle plastbåter" stemmer i alle fall ikke, man kan si de "fleste". Det er flere båter som er laget i epoxy og der man ønsker lav vekt og høy styrke som f.eks. regatta/ racing båter. Eksempelvis hadde Hanse en serie med epoxy-båter, Brødrene Aa bruker epoxy/karbon til sine hurtigbåter mm. Googler du litt finner du mer f.eks: https://www.compositesworld.com/blog/post/carbon-fiberepoxy-in-production-boats-

 

Epoxy+ glassfibervev er 10-20 ganger sterkere enn Polyester og CMS - i alle fall m.h.t strekkstyrke. Bytter du ut CMS med glassfibervev til polyesterne er bildet bedre, da er det ca 1,5 - 2 ganger sterkere med epoxy.  Epoxy har også fordelen med bedre vedheft til gammel polyester. Polyester på gammel polyester limer dårligere. Epoxy er jo noe dyrere, men som hobby-bruker er det tiden man legger ned og hvor enkelt man får et godt og sterkt nok resultat som er viktig så jeg foretrekker Epoxy for mindre arbeid. Men leser du Komodo sin tråd ser du at han har brukt polyester. 

 

M.h.t kjernemateriale er det viktig å tenke hvordan krefter skal fordeles. Et sandwichmateriale har fordelen med bøyestivhet med liten vekt. Det er samme prinsippet med at en stålbjelke gjerne er formet som en I. Men når du får store punktlaster som f.eks. skruehull der motoren monteres må du forsterke dette området, så ikke kjernen blir knust. Det vanlige er da å legge inn en plugg med  glassfiber og resin i dette området. Skal du bruke kryssfiner så pass på at den er vannfast.  Det kan være lurt å laminere noen ribber på baksiden for å ta opp større laster. Komodo plasserte vel noen stålstag mellom nytt akterspeil og gammelt akterspeil for å ta opp laster. 

Krimart

Krimart

Jannmar skrev On 9.4.2019 at 6.25:

 

Kan si det slik at "alle plastbåter" er bygd av glassfiberarmert polyester. Unntakene er f.eks Pionerbåtene som er polyetylene. Noen få andre unntak er det også, men din båt er garantert bygd av glassfiberarmert polyester.

 

"Alle plastbåter" stemmer i alle fall ikke, man kan si de "fleste". Det er flere båter som er laget i epoxy og der man ønsker lav vekt og høy styrke som f.eks. regatta/ racing båter.  Eksempelvis hadde Hanse en serie med epoxy-båter, Brødrene Aa bruker epoxy/karbon til sine hurtigbåter mm. Googler du litt finner du flere eksmpler, f.eks: https://www.compositesworld.com/blog/post/carbon-fiberepoxy-in-production-boats-

 

Epoxy+ glassfibervev er 10-20 ganger sterkere enn Polyester og CMS - i alle fall m.h.t strekkstyrke. Bytter du ut CMS med glassfibervev til polyesterne er bildet bedre, da er det ca 1,5 - 2 ganger sterkere med epoxy. Men det kommer an på mange faktorer. Epoxy har også fordelen med bedre vedheft til gammel polyester. Polyester på gammel polyester limer dårligere. 

Epoxy er jo noe dyrere, men som hobby-bruker er det tiden man legger ned og hvor enkelt man får et godt og sterkt nok resultat som er viktig så jeg foretrekker Epoxy for mindre arbeid. Men leser du Komodo sin tråd ser du at han har brukt polyester. 

 

M.h.t kjernemateriale er det viktig å tenke hvordan krefter skal fordeles. Et sandwichmateriale har fordelen med bøyestivhet med liten vekt. Det er samme prnsippet med at en stålbjelke gjerne er formet som en I. Men når du får store punktlaster som f.eks. skruehull der motoren monteres må du forsterke dette området, så ikke kjernen blir knust. Det vanloige er da å legge inn en polugg med ren glassviber otg resin i dette området. Skal du bruke kryssfiner så pass på at den er vannfast.  Det kan være lurt å laminere noen ribber på baksiden for å ta opp større laster. Komodo plasserte vel noen stålstag mellom nytt akterspeil og gammelt akterspeil for å ta opp laster. 



×
×
  • Create New...