rawroffe
Løste støpeproblemene mine, har erfart at epoxy er veldig temperatursentiv. Håpløst å jobbe med gjennom vinteren hvis man ikke kan stå i et oppvarmet lokale. Men nå sitter plattformen endelig på skroget.
Pusset hekken ren og pen med plansliper og 80-papir, vasket med aceton og la 300 + 600 gr biax over som feste for plattformen. Plattformen er limt fast og hulkilet med epoxy og kabosil, og festet mot skroget med noen lag 600 gr biax-duk med 15-20 cm overlapp. Duken er deretter overlappet vått i vått med hel 600-gr biax duk over hele arealet av hekken.
Har ikke oversikt over totalt antall lag, men det er vel oppe i 5-6 lag med 600gr duk på utsiden, pluss noen lag 300-gram. Bruker den lette duken for å gi en fin limflate når jeg fortsetter over herdet støp.
Innsiden er pusset ned, gamle hull er fylt med epoxy og kabosil, og overflatene er dekket og festet til skrogsider og innredning med 2-5 lag biax.
Egentlig ser dette sterkt og fint ut allerede, men siden jeg tukler med ting jeg ikke kan vil jeg være på den sikre siden.
Neste jobb er å lage en avstiver mellom hekk og plattform for å ta opp krefter fra motor i lengderetningen. Et Ø55 T2 rør med en 2mm plate sveiset i hver ende, mot hhv utside av hekk og innside av plattform, alt i syrefast 316 stål. Sveiser inn 4 "knær" mellom platene og røret, og setter gjennomgående bolter i plate mot motor og plate mot hekk. I hekken gjenbruker jeg monteringshullene fra den braketten som sto der.
Hadde et mål om å få den ut før st. hans, men det rekker jeg nok ikke :-). Neste deadline er hummersesong 1. oktober.