Jump to content

Lekkasje under transomplate Alpha One gen 2


Luckystrike

Recommended Posts

Sikkert flere tråder om dette emnet før. Men tar sjansen på å høre med alle dere eksperter der ute. Etter å ha fått tettet lekkasje i ladeluftkjøleren så tenkte jeg båtsesongen var reddet. Alt så tett ut etter at det sprekte bunnlokket var tettet med epoxy. Men så ser jeg at det pipler noen få dråper på litt styrbord for midten under transom. Kan det lekke mellom skrog og transom, slik at litt tec 7 eller noe annet kan stoppe om jeg smører rundt platen i hekken inne. Eller er det sikkert at en av belgene lekker. Alle er skiftet, bortsett fra girwiren som så myk og fin ut. Håper jeg slipper å ta opp båten og ta av aggregatet igjen. Var ingen gøy jobb å skifte belger...

Link to post

Det kan være noe, plundret litt med å få festet den/trykt den ned på. Knopmåleren virker ikke heller. Tenkte det hadde med at det lille hullet i drevet hadde blitt tett etter å ha sprøytelakkert drevet. Men det kan være at den har sprettet av under montering.

Men er det helt utelukket at det lekker vann inn mellom transomplate og selve skroget ? Om det er lekkasje kommer det da inn gjennom noen av gjennomføringene/belgene ?

Link to post

Mest vanlige lekkasjer er belg yoke/aksling og ved gir wire, og forglemmelse av tidligere nevnt slange. Eksosbelgen har ingen betydning den kan du kjøre uten. ser du har diesel, mest vanlige da er og avslutte eksosen her med denne https://www.boatparts.no/exhaust-tube-kit-mercruiser-7814.html Da blir det ikke tull med mottrykket på turbo. Tviler på at du har lekkasje rundt transom. det er ingen mulighet og tette fra innersiden da annlegsflaten er utvendig. du kan også ha tæring på eksos bendet mot transom.

Men siden du nevner problemene med ladeluftkjøler  kan det høres ut som noe frostspreng, så se over kjøleslange mot transom og tilkoblingen mot plastrøret som går gjennom transom.

Link to post

Takk for hjelpen så langt. Det er et Alpha drev, så usikker på om den belgen passer som du hadde link til. Får ta opp båten i helga og håpe at det er en åpenbar plass det kan lekke. Det var såpass lite at det blir kanskje ikke så lett å se. Mest skeptisk om knutebelgen lekker. Det er vel litt krise. Om det kommer inn gjennom gearwire så er det vel ikke katastrofe... Tror også at lekkasjen kun er der når motoren går. Kan det fortelle noe... ? Det var vel litt eir på muffa der en fester eksosbelgen. Men noe tæring av betydning er det ellers ikke. Båten har stått på land to siste åra før jeg overtok den. Og er i det hele tatt lite brukt, kun 170 timer på telleren når jeg hentet den ifjor.

Link to post

Det kan også være dårlig pakning rundt styrebolten. Dette ser du om du kommer til få kikket på styrearmen bak ved transom.... der pleier det å legge seg saltavleiringer og rust om det er lekkasje. Dette er en vanlig feil på Mercruiser drev. Vannet kommer som regel inn når båten er i fart da vannet går over transom... ligger båten stille så er som regel øverste del av transom ikke dekket av vann og dermed lekker det ikke inn. Lekker det fortsatt inn kan det være knutebelg eller belg til girvaier.

Link to post

Takk for alle gode innspill. Nei, dette er ikke en gammel amerikaner med diger V8´er. Det har jeg ikke råd til å drifte. Det er en beskjeden liten vestlending, 21" Askeladden med Alpha drev og Mercruiser 1.7. Igar ble den sjøsatt igjen. Fant ingen åpenbare lekkasjer annet enn at plastslangen til knopmåleren hadde kommet i klem og blitt dratt av på drevet. Fikk festet det igjen. Men det gir vel ikke lekkasje på den siden... Tightet til slangeklemmer og la for sikkerhets skyld en liten stripe med tetningsmasse rundt transomplata på hekken. Har ikke sett noen lekkasje der nå etter en tur. 

En annen ting; har noen prøvd stålpropell på denne motoren med tilsvarende båtstørrelse ? Prøver en fireblader og den gir noen knop ekstra marsjfart. Men toppturtallet har gått ned fra 4400 til så 3950 eller noe sånt. Ser i manualen at den skal ha toppturtall 4000 - 4400. Ville dette være innenfor... ?

Link to post

Dette er en motor som er tynet til det ytterste, og du bør oppnå 4400 på max. Hvis ikke går motor med overbelastning.

 

Her er link til en tråd med en som forsøkte ulike propeller på samme motor i en Ibiza 21. Se innlegg langt nede fra @Stevens

Denne veier ca 1500 kg og har max "katalogfart" på 32 knop.

 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...