Luckystrike Startet 8.April.2019 Del på Facebook Startet 8.April.2019 Sikkert flere tråder om dette emnet før. Men tar sjansen på å høre med alle dere eksperter der ute. Etter å ha fått tettet lekkasje i ladeluftkjøleren så tenkte jeg båtsesongen var reddet. Alt så tett ut etter at det sprekte bunnlokket var tettet med epoxy. Men så ser jeg at det pipler noen få dråper på litt styrbord for midten under transom. Kan det lekke mellom skrog og transom, slik at litt tec 7 eller noe annet kan stoppe om jeg smører rundt platen i hekken inne. Eller er det sikkert at en av belgene lekker. Alle er skiftet, bortsett fra girwiren som så myk og fin ut. Håper jeg slipper å ta opp båten og ta av aggregatet igjen. Var ingen gøy jobb å skifte belger... Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Første som slår meg, har du husket på og koble til/eliminere den lille slangen som går til trykkstyrt knop måler. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 10.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2019 Det kan være noe, plundret litt med å få festet den/trykt den ned på. Knopmåleren virker ikke heller. Tenkte det hadde med at det lille hullet i drevet hadde blitt tett etter å ha sprøytelakkert drevet. Men det kan være at den har sprettet av under montering. Men er det helt utelukket at det lekker vann inn mellom transomplate og selve skroget ? Om det er lekkasje kommer det da inn gjennom noen av gjennomføringene/belgene ? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Mest vanlige lekkasjer er belg yoke/aksling og ved gir wire, og forglemmelse av tidligere nevnt slange. Eksosbelgen har ingen betydning den kan du kjøre uten. ser du har diesel, mest vanlige da er og avslutte eksosen her med denne https://www.boatparts.no/exhaust-tube-kit-mercruiser-7814.html Da blir det ikke tull med mottrykket på turbo. Tviler på at du har lekkasje rundt transom. det er ingen mulighet og tette fra innersiden da annlegsflaten er utvendig. du kan også ha tæring på eksos bendet mot transom. Men siden du nevner problemene med ladeluftkjøler kan det høres ut som noe frostspreng, så se over kjøleslange mot transom og tilkoblingen mot plastrøret som går gjennom transom. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 11.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2019 Takk for hjelpen så langt. Det er et Alpha drev, så usikker på om den belgen passer som du hadde link til. Får ta opp båten i helga og håpe at det er en åpenbar plass det kan lekke. Det var såpass lite at det blir kanskje ikke så lett å se. Mest skeptisk om knutebelgen lekker. Det er vel litt krise. Om det kommer inn gjennom gearwire så er det vel ikke katastrofe... Tror også at lekkasjen kun er der når motoren går. Kan det fortelle noe... ? Det var vel litt eir på muffa der en fester eksosbelgen. Men noe tæring av betydning er det ellers ikke. Båten har stått på land to siste åra før jeg overtok den. Og er i det hele tatt lite brukt, kun 170 timer på telleren når jeg hentet den ifjor. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Håper for din del at ikke båten er en eldre amerikansk båt. Hvis ja er det overhengende fare for at du er med i rotten transom gjengen . Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Det kan også være dårlig pakning rundt styrebolten. Dette ser du om du kommer til få kikket på styrearmen bak ved transom.... der pleier det å legge seg saltavleiringer og rust om det er lekkasje. Dette er en vanlig feil på Mercruiser drev. Vannet kommer som regel inn når båten er i fart da vannet går over transom... ligger båten stille så er som regel øverste del av transom ikke dekket av vann og dermed lekker det ikke inn. Lekker det fortsatt inn kan det være knutebelg eller belg til girvaier. Sitér dette innlegget Link to post
Luckystrike Svart 13.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2019 Takk for alle gode innspill. Nei, dette er ikke en gammel amerikaner med diger V8´er. Det har jeg ikke råd til å drifte. Det er en beskjeden liten vestlending, 21" Askeladden med Alpha drev og Mercruiser 1.7. Igar ble den sjøsatt igjen. Fant ingen åpenbare lekkasjer annet enn at plastslangen til knopmåleren hadde kommet i klem og blitt dratt av på drevet. Fikk festet det igjen. Men det gir vel ikke lekkasje på den siden... Tightet til slangeklemmer og la for sikkerhets skyld en liten stripe med tetningsmasse rundt transomplata på hekken. Har ikke sett noen lekkasje der nå etter en tur. En annen ting; har noen prøvd stålpropell på denne motoren med tilsvarende båtstørrelse ? Prøver en fireblader og den gir noen knop ekstra marsjfart. Men toppturtallet har gått ned fra 4400 til så 3950 eller noe sånt. Ser i manualen at den skal ha toppturtall 4000 - 4400. Ville dette være innenfor... ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.April.2019 Del på Facebook Svart 13.April.2019 (redigert) Dette er en motor som er tynet til det ytterste, og du bør oppnå 4400 på max. Hvis ikke går motor med overbelastning. Her er link til en tråd med en som forsøkte ulike propeller på samme motor i en Ibiza 21. Se innlegg langt nede fra @Stevens Denne veier ca 1500 kg og har max "katalogfart" på 32 knop. Redigert 13.April.2019 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 13.April.2019 Del på Facebook Svart 13.April.2019 Sånn ser ytteeste enden av gearwire-belg ut hos meg etter 7 sommere i sjøen. Er nok ikke mye klem igjen i denne. Har sett noen dråper vann ved transom på styrbord side sist sommer, tenker dette er årsaken. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Del på Facebook Svart 13.April.2019 Vanlig med strips på de nå Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.April.2019 Del på Facebook Svart 13.April.2019 Fulgte med klips med den gear-belgen jeg fikk levert nå. Blir nok strips nå, eller begge dele om det er plass. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.