Jump to content

Finnes det innendørs TVantenne som duger

selhund

Recommended Posts

Jeg har et par år lest det meste om TV antenne i bruk på båt, her inne. Men det har vørre sparsomt med temaer som omhandlet innendørs TV antenner.

Jeg kan vanskelig se for meg å montere TV antenne i masten på min lille seilbåt, likeså montering bak, på pushpitt. Det lille som er av pushpit, forekommer meg umiddelbart heller ikke som førstevag.

Da blir alternativet vel innendørs antenne.

Uten å ha noe det ligner på ingeniørfaglig kompetanse, kan jeg godt forestille meg at to identiske antenner, montert henholdsvis noen meter opp i en mast, kontra inne unner dekk.

Vil mastmontert anetnne bedre kunne motta signalene.

Men kjenner/har noen erfart om det er produsert innendørs TV antenne som fungere noenlunde anstendig. God kvalitet er altid å akte. Men jeg trøng itj å sjå i HD kvalitet.

Her må jeg bare sitere en kompis av meg som hadde antenneteori på NTH: "Antenneteori er akkurat det - teori. Den stemmer aldri med virkeligheten." Visse effekter er, til en viss grad, forutsigbare, men i praksis vil det være så mange faktorer involvert at man rett og slett må prøve seg fram.

På en båt kan alt metall som ikke har elektrisk forbindelse med sjøen vise seg å fungere bra - eller dårlig. En tilfeldig wire kan vise seg å være langt bedre enn en dyr spesialantenne. Men så vil jo forholdene variere veldig i tillegg, så da finnes det garantert ikke én enkelt god løsning; om man da ikke skal ta med drone med parabol og link som et alternativ.

Ozo, takk for teoriene til din kompis.

Men hva skal jeg bruke det til ?

Det syntes meg som at bare-kjøp-inn og-kople-på-ulike-vis, blir devisen.

Nu er det sådan at prisen som forlanges for diverse båtantenner, ikke forekommer meg beskedne.

Så engang i en tråd om båtantenner, at Lars H, eller en av de andre gutter hadde desikert en "rund sak". Det var jammen ikke mye "mekanikk" eller hydrauliske styrsystem unner skallet.

Den gode Eureka, har gjort seg den båtpengefilosofi som jeg finner reflektert. Det koster nok en del penger når man blir båteier, men det som er dyrt ved å være båtmann, er å kjøpe noe man ikke har bruk for (les: ofte noe som ikke passer. For stort for småt. Noe som slett ikke var beregnet for det man trodde).

selhund skrev 1 time siden:

Men kjener/har noen erfart om det er produsert innendørs TV antenne som fungere noenlunde anstendig.

Fearline cornice.

Det var noe i den retning, med bordantenne (ikke mobil data), jeg ønsker å speide. Å høre om andres erfaring.

Særlig stas ville være om noen husker eller kan fremskaffe produkt navm eventuelt med nummer. Da har jeg muligheten for å oppsøke  komme videre via Internett.

selhund skrev 23 minutter siden:

Ozo, takk for teoriene til din kompis.

Men hva skal jeg bruke det til ?

Det finnes gode, og mindre gode antenner, og mye er bare juks. Men du vet aldri hvordan de fungerer hos deg, før du har prøvd dem. Derfor vil generelle anbefalinger kun være grovt veiledende.

Og mitt poeng var at du kan få et mye bedre resultat ved å koble til f.eks. en eksisterende wire, enn med en (unødig) kostbar innendørsantenne. Utendørsantenner er vanligvis mer forseggjorte.

Jeg har trukket en antennekabel ut til rekka, som jeg kobler antenna til de få gangene jeg bruker tv ombord. Har en liten rund Biltemasak som jeg bare henger i rekkevaieren de gangene jeg trenger TV, normalt ligger den i et stuerom ombord. Fungerer greit uten strøm og da mye bedre enn en innendørsantenne.

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/antenner/tv-antenner/tv-antenne-dvb-t2-1224-v-2000033101

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Guest Avmønstret#
Fearline cornice skrev for 3 timer siden:

Jeg har brukt en enkel bordmodell fra elkjøp I flere år.den krever 220 v og har fungert helt utmerket så lenge man har 220v.I dag brukes det en cromecast og mobil data....

Må vel være en omformer ett sted. Tror ikke en antenneforsterker trenger 220V :-) 

Takk for svar med velmenende forslag og lenker til durabelig utstyr.

Jeg begynner å bli en halvgammal teenager. Uten ønsker eller behov for parabol eller satellit basert TV seeing. Ej heller LTE, som jeg antar har med signaler via Internett.

I sin helt basale form ønsker jeg å kunne trykke på "slå på" knappen når jeg vil sbå på Dagsnytt og når jeg er ferdig på "av knappen".

Ferdig arbeid

Jeg har sansen for Shore sitt svar da det bygger på mitt spørsmål om:

selhund skrev On 9.4.2019 at 14.19:

Å høre om andres erfaring.

Særlig stas ville være om noen husker eller kan fremskaffe produkt navm eventuelt med nummer.

Og derfor også en vennlig tanke til Fearline cornice.

Guest Avmønstret#

Er forholdene gode nok duger hva som helst, men er de dårlige så må en over på antenner som peker mot senderen. Og i motsetning til hva "noen" sier så er det da størrelsen som gjelder. 

Problemet med retningsantenner og Rikstv i båt er at en må "treffe" senderen ganske godt om dekningen er dårlig. Ikke helt som med parabol, men jaggu ikke langt unna heller. 

---

Så om en ikke er villig til å styre med retningsantenner så er en tilbake til "rundstrålere" som tar signal fra alle retninger, og da må forholdene være gode, mao vil en med den løsningen ha dårligere dekning. 

Ville sjekket dekningskart ifht de plassene jeg pleide å være med båten. Og med Rikstv så kan små geografiske endringer gjøre store utslag, en kan også ha refleksjoner fra fjell osv som gir dekning der en tror det ikke er dekning. 

Blir egentlig prøving og feiling, og det er nesten ett kapittel for seg selv med å finne nærmeste sender, valg av "region" osv. 

Det er i praksis enklere å se på TV via internet. Klarer du å slå på en iPad/Nettbrett eller PC så er du i mål. Med Rikstv har du en egen påloggingside hvor du kan se alt som du kan se hjemme. 

selhund skrev for 5 timer siden:

Jeg har sansen for Shore sitt svar da det bygger på mitt spørsmål om:

Og derfor også en vennlig tanke til Fearline cornice.

Må bare rette opp litt feilinformasjon, nevnte antenne brukes temmelig lite, hadde derfor glemt at den har en forsterker inne som trenger strøm. Kan brukes på 12, 24 eller 230 volt. Beklager å ha kommet med usannheter. :sweat:

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Pinkvin.

l den grad jeg forstår hele eller kun deler av din forklaring:

1. Bør man, for å være noenlunde skodd, montere en UFO-antenne.

2.  At sender, motaker, refleks fra fjell og topografi gjør TV seeing, ombord i en båt, til en nesten alkymistisk disiplin.

3. At man med innendørs- eller bordantenne, må være innstilt  på å ta uleiligheten med å "snu & dreie", hver gang båten

har skiftet lokalitet. (her antar jeg at retningsantenner er analog til innendør- & bordantenner ?)

Pinkvin skrev On 11.4.2019 at 7.48:

Problemet med retningsantenner og Rikstv i båt er at en må "treffe" senderen ganske godt

Hvis dette er riktig tolket, er dette en pris jeg kan overkomme. Kontra å måtte gå til innkjøp  av den ene alternative antenne etter den andre. Intil en konfigurasjon giver "hull ut til verden".

Noen skal i siste ende betale for kalaset : en sådan antenne-stafett eller det er forslag om TV seeing ved bruk av Gb.

Som pensjonist har jeg ikke noe fri Gb-abonnement, finansert gjennom arbeidsplass.

P.S. Den antenne jeg har på taket de siste tyve år. Får den strøm fra TVen (230V) ?

Bort set fra vi var to mann da jeg monterte  antennen, har diverse TVer, her på bruket, fungert knirkefritt.

Jeg bor i en del av Norge  med rikelig fjell. Jeg antar at den uproblematiske TVseeing her hjemme kan tilskrives at huset mit ligger stille, i motsetning til en båt.

Den forsterkeren er automatisk og justerer forsterkningen etter behov. Vanligvis er jeg imot slik automatikk og foretrekker en "knott" jeg kan skru på selv. Men her har faktisk Glomex fått det til, i motsetning til de tidligere forsterkerne med manuell justering som de har levert. Når det gjelder selve antennen, er det en viktig regel som gjelder (den viktigste): Få antennen høyest mulig opp og unngå hindringer for hva den "ser" av signaler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Da får jeg vel også komme med en slutt på mine "bestrebelser".

Jeg fikk tak i en gammel sputnik sak

20190411_182234.jpg.3140f0c864a9f07631a4f8525804d4d1.jpg

Den kan vist fungere både med 230V eller 12V

Fikk prøvd den i havn med 230V. Men som det fremgår av andre bilde, har jeg hos den lokale elektro-smed kjøpt en ledning med passende plugg, men ennu ikke montert sigarettplugg i den andre ende.

20190411_182731.jpg.d69e536a54895dd5eff3042f2afc722e.jpg

Den første kvelden fikk jeg etter mye strev og millimeter dreining, fikk jeg frem et godt bilde. Men etter 15 til 30 sek. var bildet håpløst att. Og sådan gikk en time og jeg ble lei.

Det høre kanskje med til historien og resultatet at ledninger mellom tven og antennen var så stutte, at disse nesten stod opp i hverandre.

Neste dag kjøpte jeg 5 m. antenne-forlenger ledning og prøvde på nytt. Og denne gang var tvbildet også glimrende  (og stabilt) og millimeter fininnstilling unødvendig.

Antennen og tven stod nu et par meter fra hverandre.

Så bort set fra at prøven ennu bare er utført i én havn, ente denne historie i fryd og gammen.

Takk for råd og andres erfaringer

P.S. Tror sputningen, i sin tid ble solgt i COOP/Domus forretninger ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...