Jump to content

Hvor godt fester natemasse?

eysteind

Recommended Posts

Driver å legge teakstaver på motorromslukene på akterdekket. Dette er staver på 40mm bredde og 5mm tykkelse som skal limes med epoksy. Har tenkt å bruke tec til natemasse da eg ikke skal lakke dekket (derfor ikke epoksy som natemasse).

Har også tenkt å få frest "Velkommen ombord" i en 100mm bred stav på platen i midten. Siden platen kun er 5 mm, kan eg ikke frese lengre ned enn ca. 3mm i staven. Spørsmålet er da hva eg skal fylle bokstavene med. Vil natemasse hefte? Finnes det andre alternativ?

Driver å legge teakstaver på motorromslukene på akterdekket. Dette er staver på 40mm bredde og 5mm tykkelse som skal limes med epoksy. Har tenkt å bruke tec til natemasse da eg ikke skal lakke dekket (derfor ikke epoksy som natemasse).

Har også tenkt å få frest "Velkommen ombord" i en 100mm bred stav på platen i midten. Siden platen kun er  5 mm, kan eg ikke frese lengre ned enn ca. 3mm i staven. Spørsmålet er da hva eg skal fylle bokstavene med. Vil natemasse hefte? Finnes det andre alternativ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil hefte, men du må bruke nate teip tenker jeg.

ALternativet er og male, men jeg regner med at du ikke vil ha fordypning!

Men primer bør eg kanskje ha?

Jeg har aldri brukt primer før nating med Tech7, bare blåst godt reint. Nate tape kjenner jeg ikke til og har aldri brukt. Fyller bare i natemassa, lar tørke godt, skjærer av overskytende med kniv og sliper resten sammen med treverket. Blir så bra så.

Det vil hefte, men du må bruke nate teip tenker jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville absolutt IKKE brukt natetape. Dette er noe man bruker til "vanlige" nater mellom f.eks dekksplankene for at naten ikke skal binde på tre kanter. Hvis den gjør det, og plankene beveger seg i forhold til hverandre vil den kunne slippe en av kantene.

Hvis du bruker slik tape i bunnen i en frest bokstav, vil natemassen bare feste i sidene på det tre mm dype fresesporet, og da vil den garantert løsne. Hvis en enkelt bokstav går over flere planker, kan du evntuelt legge litt kassetbånd i overgangen mellom to planker, men jeg tror ikke jeg hadde giddet. Det er ikke lett å få det til å ligge stille mens du nater.

Forøvrig syns jeg 3 mm hørtes litt tynt ut. Sjansen er stor for at det vil bli sparket ut i kantene, og ødelagt på annet vis. Natemasse har liten mekanisk styrke, og hvis bokstavene er flere ganger bredere enn de er dype, skal det ikke mye til for å ødelegge dem.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg ville absolutt IKKE brukt natetape. Dette er noe man bruker til "vanlige" nater mellom f.eks dekksplankene for at naten ikke skal binde på tre kanter. Hvis den gjør det, og plankene beveger seg i forhold til hverandre vil den kunne slippe en av kantene..

<{POST_SNAPBACK}>

Varven har slutat o använda nåttape dom kjör utan idag, sn med några killar på Öppet varv förra

året på HR dom sa att dom slutade för några år sedan med tape!

S/Y Gunga Din

3mm er litt lite kanskje, hva skal dette limes på? Finér?

Kan du ikke frese litt dypere da og bruke nateteip?

<{POST_SNAPBACK}>

Skal limes på plastret divinycell plate. Dekket kan ikke vere tykkere enn 5mm. Er det tykkere, er det lettere for at det vil bevege seg å løsne.

Kan evt. frese helt igjennom, men da blir innmaten til bokstaver som O og D borte. Planen er å frese i en ca 15mm emne, for så å høvle/pusse det ned til 5mm tykkelse.

Som Sigurd skriver, Tec7 hefter/holder bra, også uten primer....

Tips : det går an å få kjøpt hele "klistremerkeark", klistre dette over der du skal frese, skjær ut bokstavene, og ta dette vekk etter nating, da slipper du pussing på et allerede for lite underlag (5mm).

Får du ikke tak i slike ark, bestill da neste gang du betaler regninger over nett såkalt girokvittering. Du får da "klistremerkeark" som du kan bruke. Sikkert billig også uten at jeg vet så mye om det.....

Fyll bokstavene med pigmentert epoksy hvis det er sort det skal være.  Det blir penest når det slipes. Bruk den største sprøyta apoteket har. (koster 10-15 kr.) Husk å gå over med ei nål/ståltrådbit for å implodere evt bobler i massen.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette hadde vert det beste, men siden eg skal olje dekket, så går vel ikke dette. Epoksy er vel ikke så glad i UV stråler?

Epoksyblandingen kan farges med f.eks. West system (423) Grafittpulver eller West fargestoff - sort. Det er ikke store mengder som skal til. Såvidt jeg har forstått, så er det fargen som gir UV-beskyttelsen, og ikke noe fancy filterstoff.

Se leggebeskrivelsens punkt 3 for kommentaren om UV beskyttelse.

West System leggebeskrivelse

For min nating benyttet jeg fargestoffet. Prisen er ca 150,- og fås bl a hos Maritim.

• 5 uker senere...

Tenkte ge skulle komme med en liten rapport da dette prosjektet begynner å bli ferdig.

Alt gikk igrunn slik som eg hadde planlagt. Fikk et lokalt firma til å frese ut bokstavene i et 20mm tykkt emne. dybde ble 3mm. Deretter saget eg emnet ned til rett tykkelse (5mm).

Takk til Wistler om rådet om epoksy natemasse. Trodde faktisk at eg måtte lakke dekket etterpå dersom eg skulle bruke epoksy som natemasse, men der tok eg feil!

Kjøpte inn epoksy fra Svas og grafittipulver og mikropulver hos maritim. Alt gikk igrunn veldig greit og fort. Brukte sprøyter til å nate med noe som var veldig effektivt!

Her ser dere resulatat:

Bilde

Bilde

Denne båten blir nok ikke solgt med det første, så det trenger du ikke tenke på!

Platene skal ligge på akterdekket ute over motoren. Er litt usikker på om eg skal legge disse på til vinteren. Er redd at is og kulde skal ødelegge de. Hva mener dere? Alternativet er å plastre finerplatene som ligger der idag, og så bruke de om vinteren, og teakplatene om sommeren?

Er også litt usikker på om eg skal montere kalesje nå, eller om eg skal vente til våren... Er redd denne kan bli ødelagt om vinteren...

Platene skal ligge på akterdekket ute over motoren. Er litt usikker på om eg skal legge disse på til vinteren. Er redd at is og kulde skal ødelegge de. Hva mener dere? Alternativet er å plastre finerplatene som ligger der idag, og så bruke de om vinteren, og teakplatene om sommeren?

Er også litt usikker på om eg skal montere kalesje nå, eller om eg skal vente til våren... Er redd denne kan bli ødelagt om vinteren...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke i tvil, kan du vente med å legge platene til våren, gjør det. Det gjelder også kalesje. Snø/is sliter fort på sømmer etc., jeg ville heller vaske båten/skuffe båten hyppigere fremfor å montere dette på nå.......

Det er nok dette eg også har kommet frem til. Lager da berre noen "jalla" luker som holder vannet ute. Så få eg heller sjå om eg får laget med en spesialsydd PVC presening over akerdekket når snøen daler ned. Her kan det fort komme en 1/2meter på et døgn, og ønsker derfor at så mye som mulig kommer seg ut av båten...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...