Jump to content

Edit History

Sooto

Sooto

Mort1 skrev for 7 timer siden:

Er du sikker på at motoren ikke har powertrim? Jeg tror mercury sin powertrimmotor går like fort hele vegen, det er ikke den markante forskjellen mellom trim og tilt som det er på f.eks yamaha.

Hvis du kan trimme motoren utover når du er i plan, har du trim også.

 

Bare slik at vi forstår deg riktig:  du har hatt 40 knop med samme motor og propell, eneste forskjell er setback med lift, Og da sank fart til 37 knop? Hvis setback og lift er eneste forskjellen, så ser jeg tre ting du må sjekke. Kan det ha kommet vann i dobbeltbunn i løpet av vinteren?

Suger propellen luft når du er i plan? Prøv og se hvor vannet treffer på undervannhuset når du planer, ta med en kompis og ta bilder.....

Hvis du ikke oppnår noen fordeler med setback og lift, og båt og motor fungerte fint uten, ta den av, men bruk litt tid på fintuning av høyde og motortrim først.

 Alt du sa var riktig.Den har powertrim og jeg kan tilte inn og ut, men troddde det var det "justeringområdet" som e på en trim ivar mente. Jeg vet at båten ikke er blitt tyngre, den er nyrestaurert og har stått i garasjen hele vinter. Det kan godt være at propellen suger luft, når jeg løfter mye opp. Men det kan eg unngå. Eg får bare ikke samme løft på dkroget som før, så det føler nesten ut som eg overplaner på full gass, noe som bremser ned. Før restaureringen så klarte jeg 42,2 knop med samme propell og alt, men da veide båten mindrez siden vi forsterket den betydelig etterpå

Sooto

Sooto

Mort1 skrev for 7 timer siden:

Er du sikker på at motoren ikke har powertrim? Jeg tror mercury sin powertrimmotor går like fort hele vegen, det er ikke den markante forskjellen mellom trim og tilt som det er på f.eks yamaha.

Hvis du kan trimme motoren utover når du er i plan, har du trim også.

 

Bare slik at vi forstår deg riktig:  du har hatt 40 knop med samme motor og propell, eneste forskjell er setback med lift, Og da sank fart til 37 knop? Hvis setback og lift er eneste forskjellen, så ser jeg tre ting du må sjekke. Kan det ha kommet vann i dobbeltbunn i løpet av vinteren?

Suger propellen luft når du er i plan? Prøv og se hvor vannet treffer på undervannhuset når du planer, ta med en kompis og ta bilder.....

Hvis du ikke oppnår noen fordeler med setback og lift, og båt og motor fungerte fint uten, ta den av, men bruk litt tid på fintuning av høyde og motortrim først.

Den har powertrim og jeg kan tilte inn og ut, men troddde det var det "justeringområdet" som e på en trim du mente. Jeg vet at båten ikke er blitt tyngre, den er nyrestaurert og har stått i garasjen hele vinter. Det kan godt være at propellen suger luft, når jeg løfter mye opp. Men det kan eg unngå. Eg får bare ikke samme løft på dkroget som før, så det føler nesten ut som eg overplaner på full gass, noe som bremser ned. Før restaureringen så klarte jeg 42,2 knop med samme propell og alt, men da veide båten mindrez siden vi forsterket den betydelig etterpå



×
×
  • Create New...