Jump to content

Shakespeare 12 fot med Mariner 60 hk og hydr. lift, hvilken propell for høyest fart?


Sooto

Recommended Posts

Hei. Jeg har en shakespeare mini clubman, som jeg nyelig har restaurert. Den er 12.6 fot, og har en 3 sylindret mariner 60 hk totakt bakpå seg fra ca 2002. Den har gjort rundt 40 knop. I vinter satt jeg på en hydraulisk lift, med 6" setback, i håp om høyere toppfart. Men isedet så mistet jeg et par knop. Nå gjør den 37 knop, og det virker som baugen ligger seg for mye nedpå med full gass, derfor lurer jeg på om noen har et tips til hva type propell jeg kan sitte på. Nå har jeg en 3 bladet stålpropell med det jeg tror er 16 i stigning. Med denne så drar jeg akkurat båten i plan med 5 undommer, og vil tippe at jeg får rundt 5700 omdreininger alene. Jeg har tenkt på chopper propell siden den skal løfte baugen, men er litt usikker. Propellen har modell nummer 48-91818 16 p. Og jeg mener at det er en quicksilver propell

Link to post

hvor mye har du løftet motor?    kunne jo høres ut som at du mister grepet slik at du ikke får trimmet båten skikkelig opp av vannet..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

hvor mye har du løftet motor?    kunne jo høres ut som at du mister grepet slik at du ikke får trimmet båten skikkelig opp av vannet..?  

Motoren kan kjøres ned så langt at det står 2 søyler ut fra begge sider av den. Og den kan løftes slik at kun halve propellen er nedi sjøen. Men jeg må løfte opp en del før eg kan tilte ut, på grunn av at styringen kommer i konflikt med liften. Jeg klarer å tilte motoren ut en del uten å miste grepet. Men båten legger seg helt flatt selv om. Jeg har tror at det gjør det på grunn av setbacken, og fordi jeg sikkert har løftet motoren høyere opp en hva en vanlig stålpropell er laget for.

Link to post

Hvis du ikke får brukt powertrimmen på motor skikkelig, må du få gjort noe med styringen, eller fjerne setback med powerlift. Du er helt avhengig av å kunne trimme motor skikkelig for å kunne hente maks hastighet.. ..

Påen slik båt vil jeg tro at en propell med baugløftende egenskaper, med 20-40mm løft av motor over bunn + å ta hesyn til setback vil være passende.

Ved å bruke mercury sin propellvelger, så anbefaler de en vengeance p16 til din motor, har da lagt inn 40 knop som topphastighet. 

Winrace propellers har gode kunnskaper om dette, og har generelt godt utvalg i propeller, du kan høre der.

Ellers er det å følge med på finn, kanskje det dukker opp noe som kan være fristende.

 

En chopper propell vil muligens gi høyere fart, men er ikke de egentlig beregnet for 50 knop+?

Hvis du monterer propell for absolutt maks fart, tror jeg det går ut over muligheten til å få båten i plan med full last, så der må du prioritere hva som er viktigst for deg. 

 

Jeg har ingen erfaring med Shakespear, men har du ide om hvilken hastighet som er mulig å oppnå med det skroget og 60 hk?

40 knop er jo forholdsvis anstendig i en 13-foter......

Mener å huske at skater 13, som jo er i samme størrelse, var oppgitt til 43 knop med 60 hk....er jo ikke så langt unna du da...

Kan det finnes en Facebook side for shakespear eiere, mulig du kan finne info en slik plass, men husk at mange oppgir fart noe optimistisk...

 

 

Link to post
Mort1 skrev for 6 timer siden:

Hvis du ikke får brukt powertrimmen på motor skikkelig, må du få gjort noe med styringen, eller fjerne setback med powerlift. Du er helt avhengig av å kunne trimme motor skikkelig for å kunne hente maks hastighet.. 

Hei takk for svar. Etter det jeg har lest så er vel meningening med en heis at du skal trimme motoren slik at den står rett opp og ned omtrent, for så og løfte den opp med liften. Jeg har en god del trim på den, men før jeg monterte liften så hadde jeg trimmet den ut mye mer. Noe jeg trodde påvorket farten negativt. Styringen er kun i veien når jeg trimmer motoren mens den er helt løftet ned, noe som jeg ikke kjører på med, og når jeg skal trimme den helt opp så må liften også være helt oppe.dette trodde jeg var et vanlig problem med de som hadde lift, men kan være andre kjører med heisen generelt mer oppe enn meg

Link to post
Sooto skrev for 2 timer siden:

Etter det jeg har lest så er vel meningening med en heis at du skal trimme motoren slik at den står rett opp og ned omtrent, for så og løfte den opp med liften

Slik jeg har forstått det, så blir powerlift brukt for å få mindre vannmotstand fra undervannshus. Løfter motor under fart til man oppnår toppfart. Jeg har aldri kjørt båt med powerlift, men noen jeg har snakket med synest det var mye styr med powerlift for å få ut maks fart. Veldig mye fintuning, men dette er nok avhengig av hvor gøy man synest dette er/interessert man er.

 

Det er riktig at man får teoretisk høyest toppfart når propellakselen er parallell med vannet(motor 90gr) , men det forusetter at du for nok løft på baugen, det hjelper setbacken deg med, men er det nok?

Jeg ville prøvd å få ting til å virke med den propellen du har, før du kjøper ny. Kjedelig å betale flere tusenlapper for ny propell for å oppnå samme resultat ...

Hvis du mangler grep og baugløft, kan muligens 4-bladers stålpropell hjelpe, trophy f.eks , tror den finnes til din motor, og den gir betydelig baugløft og fenomenalt grep, men 4-blader er vanlighvis ikke det beste for å få maks fart....sjekk finn og ebay f.eks.

 

Skulle tro det er andre her inne som har erfaring med lift og  mindre båter?

Link to post
Mort1 skrev for 2 timer siden:

Det er riktig at man får teoretisk høyest toppfart når propellakselen er parallell med vannet(motor 90gr) , men det forusetter at du for nok løft på baugen, det hjelper setbacken deg med, men er det nok?

Det virker som setbacken gjorde det motsatte, siden all tyngde jeg har fremme i båten har mer å si nå. Det er ganske mye styr å kjøre med liften i fohold til uten, og jeg er alltid redd for å skade styringen når jeg tilter ut, med lite løft. Så får se ka eg gjør. Men eller takk for tipse om firblader, kan se om det er noen som kan litt mer enn meg om små båter og sånt innpå her

Link to post
Mort1 skrev 46 minutter siden:

Setbacken endrer båtens balanse, og gjør den mere baktung. At den blir mere krevende å kjøre med tror jeg på, men at det skal bli vanskeligere å få løftet baugen, er rart. Er det noe annet som kan lure deg? Har du bilde av oppsettet?

Eneste bildene jeg har nå. Har er motoren kjørt helt opp. Når alt er helt nede så er kavitasjonsplaten i flukt med bunnen, men da kan jeg ikke trimme den mer en slik at motoren står vertikalt uten at styringen treffer liften

20190402_204412.jpg

20190408_204127.jpg

20190408_204115.jpg

Link to post

kunne jo høres ut som at propellen som er på nå gir mest løft i hekken.    Eller at skroget har litt for mye løft i hekken slik at det overplaner, og dermed krever mer trim enn vanlig for å få opp baugen. 

 

Evt at vinkelen på hekken er litt feil , slik at du havner i utkanten av "justeringsområdet"  - det kan feks justeres med "transom wedges" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvilke retning mener du at de skal peke da. Slik at den alltid er trimmet ut litt ekstra? Denne motoren har ikke trim. Den har kun tilt, altså at når jeg trykker på knappen så går pumpen alltid like fort. Og mellom lift og båt, eller lift å motor. Og hvordan vil det påvirke hvordan båten ligger i sjøen. Er litt usikker på hvordan det fungerer

Redigert av Sooto (see edit history)
Link to post

Er du sikker på at motoren ikke har powertrim? Jeg tror mercury sin powertrimmotor går like fort hele vegen, det er ikke den markante forskjellen mellom trim og tilt som det er på f.eks yamaha.

Hvis du kan trimme motoren utover når du er i plan, har du trim også.

 

Bare slik at vi forstår deg riktig:  du har hatt 40 knop med samme motor og propell, eneste forskjell er setback med lift, Og da sank fart til 37 knop? Hvis setback og lift er eneste forskjellen, så ser jeg tre ting du må sjekke. Kan det ha kommet vann i dobbeltbunn i løpet av vinteren?

Suger propellen luft når du er i plan? Prøv og se hvor vannet treffer på undervannhuset når du planer, ta med en kompis og ta bilder.....

Hvis du ikke oppnår noen fordeler med setback og lift, og båt og motor fungerte fint uten, ta den av, men bruk litt tid på fintuning av høyde og motortrim først.

Link to post
Mort1 skrev for 7 timer siden:

Er du sikker på at motoren ikke har powertrim? Jeg tror mercury sin powertrimmotor går like fort hele vegen, det er ikke den markante forskjellen mellom trim og tilt som det er på f.eks yamaha.

Hvis du kan trimme motoren utover når du er i plan, har du trim også.

 

Bare slik at vi forstår deg riktig:  du har hatt 40 knop med samme motor og propell, eneste forskjell er setback med lift, Og da sank fart til 37 knop? Hvis setback og lift er eneste forskjellen, så ser jeg tre ting du må sjekke. Kan det ha kommet vann i dobbeltbunn i løpet av vinteren?

Suger propellen luft når du er i plan? Prøv og se hvor vannet treffer på undervannhuset når du planer, ta med en kompis og ta bilder.....

Hvis du ikke oppnår noen fordeler med setback og lift, og båt og motor fungerte fint uten, ta den av, men bruk litt tid på fintuning av høyde og motortrim først.

 Alt du sa var riktig.Den har powertrim og jeg kan tilte inn og ut, men troddde det var det "justeringområdet" som e på en trim ivar mente. Jeg vet at båten ikke er blitt tyngre, den er nyrestaurert og har stått i garasjen hele vinter. Det kan godt være at propellen suger luft, når jeg løfter mye opp. Men det kan eg unngå. Eg får bare ikke samme løft på dkroget som før, så det føler nesten ut som eg overplaner på full gass, noe som bremser ned. Før restaureringen så klarte jeg 42,2 knop med samme propell og alt, men da veide båten mindrez siden vi forsterket den betydelig etterpå

Redigert av Sooto (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Eg spør igjen no som eg har lest meg litt mer opp og fått testet mye mer. Jag har fått 40,9 knop med liften og samme propell. Men jeg får 5900-6000 omdr på fultt. Dette er med en 11,25x16 3 bladet quicksilver propell. Jeg snakket om at styringen kom i konflikt med liften når jeg tiltet ut, dette er bare med liften helt nede, så jeg kan tilte mye mer ut enn jeg først trodde. Føler fortsatt at baugen ligger litt for mye nedpå på full gass. Så lurer på hva propell jeg kan bruke for å få litt baug løft. Tenker 11.25x18 av et eller annen slag. Har plass til større dimensjon, kan sikkert bruke en 13x18 og men vet ikke hvordan større dimensjon vil påvirke toppfarten. Fått ambefalt vengance propell av mercury sin propellkalkulator.

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Har du lift og trim indikator ?

Hvor mye veier den elektrohydrauliske liften du har montert?

 

Er hastighetene du oppgir målt begge veier på samme sted eller er de målt i et heldig øyeblikk ett eller annet sted med 2-4 kn strøm i sundet?

Eg har ikke lift eller trim indikator. Føler ikke det e nøyaktig. Kjører på følese. Når båten slipper vannet og når propellen mister grepet osv. Liften er av type powerlift, mener beregnet for opp til 150 eller 225. 6" setback. Tror den veier rundt 10kg har ikke veid den. 40,9 og tidligere nevnte 42.2 var det masimale jeg fikk. Før liften lå jeg på 40 uansett vind og strøm. Og etter så ligger jeg på 39 under samme forhold. Men har altså for høyt maks turtall. 5900 omdreininger er med grep i kjøren, kan kjøre liften langt opp tiø jeg mister grepet, men da synker også farten.

Link to post

Slikt er selvfølgelig smak og behag men tror du ville hatt utbytte av mekanisk trimindikator basert på kontroller kabel.

Dette fordi du når du skal prøve deg fram får mye å holde styr på og det blir krevende å finne igjen forrige innstilling uten å ha noe å referere til.

Du kan lage noe enkelt av to brukte "Yamaha" kontrollkabler og en skala som du tegner med tusj.

Det viktigste er å ha referanse.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Jeg mistenker at båten rett og slett er litt for kort til å funke med 6" setback - hadde vært interessant å prøvd med mindre

 

denne kan kjøres som 2.5" og 5" ser det ut til: 
https://bobsmachine.com/product/convertable-mj5-2-5-or-5-setback-manual-jack-plate-200-hp-max/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dette skroget skiller seg fra de fleste og har nok et max rundt der Sooto er nå. 

Glemte å si at jeg syntes du har vært dyktig og lur som har lest og studert og fått tilbake farta. 

Men husk at når du kjører kun en vei vet du aldri hvor fort du kjører i forhold til sjøen og det blir umulig for deg å vite om 2kn mer enn i går egentlig er raskere. 

Link to post
dieselfan skrev for 12 timer siden:

Dette skroget skiller seg fra de fleste og har nok et max rundt der Sooto er nå. 

Glemte å si at jeg syntes du har vært dyktig og lur som har lest og studert og fått tilbake farta. 

Men husk at når du kjører kun en vei vet du aldri hvor fort du kjører i forhold til sjøen og det blir umulig for deg å vite om 2kn mer enn i går egentlig er raskere. 

Jeg har alltid knopmåler med maks å nåverende fart forann meg som eg resetter for hver gang jeg kjører. Så jeg legger merke til forskjell på farten. Jeg er nok rundt max med denne motorstørrelsen. Men jeg tenkte å kunne hente litt til. Har sett folk klar 50 med dette skroget. Og en eg møtte i tvedestrand "han som kjørte på land under racet" klarte 67 knop med modellen som er 1,5 fot lengre. Dette var riktig nok med en 150hk og 30" propell. Men han kjørte uten lift. Så eg prøver bare å skvise ut det siste eg kan av fart. Føler bare at akkurat når eg treffer maks turtall så biter ikke propellen så godt i sjøen.

Link to post
ivar skrev for 13 timer siden:

Jeg mistenker at båten rett og slett er litt for kort til å funke med 6" setback - hadde vært interessant å prøvd med mindre

 

denne kan kjøres som 2.5" og 5" ser det ut til: 
https://bobsmachine.com/product/convertable-mj5-2-5-or-5-setback-manual-jack-plate-200-hp-max/

Det kan være at den blir for kort ja. Og at liften er for mye setback på. Men da tror eg at eg får klare meg med denne farten. Vi har gjort litt arbeid med denne liften for at den skal passe, og jeg liker å ha den kontrollen jeg får med en hydraulisk lift kontra en manuel. Prøvde bare å få ut det lille ekstra eg kunne. Kan være eg har feil propell type og at båten ville oppført seg annerledes med noe annet. Men takk for hjelpen 

Link to post

Rundt øyene i ditt fylke er det fort vekk 4 kn medstrøm eller motstrøm.

Når du ikke VET om det er med eller motstrøm eller stillestående kan det i dette tilfellet skille 8 kn på hastighet mellom propell og vann.

 

Du må forstå dette, ellers famler du i blinde. Få en du kjenner til å forklare det for deg helt til du er med for dette er viktig....

 

Din GPS gir deg SOG, det er hastighet i forhold til fast fjell/havbunn. (men selve sjøen kan flytte på seg i feks 4 kn den ene eller andre vegen...

Link to post
dieselfan skrev for 13 timer siden:

Slikt er selvfølgelig smak og behag men tror du ville hatt utbytte av mekanisk trimindikator basert på kontroller kabel.

Dette fordi du når du skal prøve deg fram får mye å holde styr på og det blir krevende å finne igjen forrige innstilling uten å ha noe å referere til.

Du kan lage noe enkelt av to brukte "Yamaha" kontrollkabler og en skala som du tegner med tusj.

Det viktigste er å ha referanse.

Er litt usikker pp hva du mener med å tegne med tusj. Og det, vet ikke helt hvordan trimindikatorene fungerer. Men båten er nyrestaurert og ønsker egentlig ikke å borre flere hull til målere i det nystøpte dasjbordet. Det står at den ene ledningen skal være trimsignal, men er ikke sikler på om den fungerer eller om den i det hele tatt er koblet til.

Screenshot_20190718-122625_Chrome.jpg

Link to post
dieselfan skrev 2 minutter siden:

Rundt øyene i ditt fylke er det fort vekk 4 kn medstrøm eller motstrøm.

Når du ikke VET om det er med eller motstrøm eller stillestående kan det i dette tilfellet skille 8 kn på hastighet mellom propell og vann.

 

Du må forstå dette, ellers famler du i blinde. Få en du kjenner til å forklare det for deg helt til du er med for dette er viktig....

 

Din GPS gir deg SOG, det er hastighet i forhold til fast fjell/havbunn. (men selve sjøen kan flytte på seg i feks 4 kn den ene eller andre vegen...

Trodde ikke det var då mye strømmer i fanafjorden og rundt der men det kan godt hende. Har ikke tenkt på det så mye, tenker bare mot og med vind. Kjørte med knopmåler som gikk på vantrykkfør, men den viste alltid litt mer en gpsen. Men eg vet eg ikke derfor kan se forskjell på 2 knop opp og ned. Men tenkte bare at eg kunne få litt ekstra fart siden jeg fikk så høyt maks turtall. Med et hakk stigning opp. Og riktig propell. Uansett ka gpsen sier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...