dieselfan Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Skjønner godt at du ikke vil borre i båten din. Du refererer til Tvedestrandsregattaen, om du var der eller på et annet race så bruk tiden i depoet godt. Se og lær. Du vil blant annet se at de fleste 3B og 3C båtene har mekaniske trimindikatorer som kan kopieres med en kontroller kabel, en tusj, 4 skruer/muttere og en tom makrell i tomatboks.... Sitér dette innlegget Link to post
Sooto Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Ja var der å så på men fikk ikke sett nært på båtene. Men eg får se ka eg gjør. Om eg prøver en propell med litt mer stigning eller hva jeg gjør. Takker uansett for hjelpen, virker som du vet mye, bra at du hjelper andre mer uvitende slik som meg;) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Jeg prøver ikke å stoppe deg fra å få mer fart. Prøver først til å deg til å forstå hva fart er, slik at du kan bedømme om du kjører fortere i dag enn i går. Så kan du jobbe med detaljene. Hopper du for mange skritt om gangen mister du oversikten. Tror du de som kjører race bare betaler Winrace 500kr for å file en propell også vinner de?? NEI, jeg skal love deg det ligger hundrevis av timer med testkjøring og testkjøring og testkjøring.... for å forbedre 2-3 kn. Det finnes ikke en lettvint vei til toppfart, du må ville, du må jobbe, du må være systematisk.... og det tar tid Redigert 18.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 (redigert) Det og bytte propell for og få mer fart er litt oppskrytt det også, en god kamerat av meg kjøpte 5 propeller til samme båten og oppnådde ikke mer enn 1.5knop forbedring, det vi lærte den gangen var at vi finner en propell vi liker egenskapene på, så sender vi den til prepping for og få finjustert den istedefor og bruke 5-8000kr på en ny. Andvik propellers er en racer på dette, han har banka, slått og fila på en haug propeller for meg, akuratt nå er han vel i Italia med Team Australia (jan trygve Bråthen og Pål virik nilsen) på xcat race. Knallgod service, ringte han på mandag, forklarte greia med at jeg hadde kjørt istykker den morsomme propellen, kjørte med orginal alu nødpropell og hadde mista løftet og farta, alt var katastrofe. Han fikk den på tirsdag ettermiddag, torsdagskveld var den klar for henting igjen, i tillegg hadde han preppa den. Jeg kan ta bilde av liftindikatoren laga med yamaha wire etterpå Men du sier du har restaurert og forsterka båten ? Hva har du gjort og hvor har du gjort det? Hvor har den blitt tyngre? Har du mulighet til og få på en større propell? 12-13x17-19" kunne jo vært spennende og prøvd. Selv kjører jeg 13 7/8x21" på en liten 40 etec (den blei for stor på en zodiac med 115ho, men fungerer fint på en musling 430 som går høyere og lettere i vannet) Større propell, gir bedre grep når du skal trimme og løfte nesa. Så er det bare og lifte til turtallet kommer uten at det slipper. På catta så kjører jeg liften i bunn for og få båten opp, så lifter jeg motoren opp så cleaver'n får tak og det blir litt fart og i 40-50-60knop så slepper jeg motoren nedover igjen, for da begynner båten å gå såpass høyt i vannet at det er fort gjort å miste grepet igjen, men plutselig ser man 90+ på knopsmåleren. når du restaurerte båten din, sjekka du om bunnen var Konkav? Jeg hadde noe ala samme båten som du har, for snart 20år siden og allerede den gangen hadde bunnen slått seg og båten lå som ett strykejern uansett hva man gjorde. @dieselfan er inne på noe viktigt, strømmene i havet, finn ut hvor strømmene går og åssen de fungerer, så får du noen knop der også. Her i fjorden er det ett område med en elv innerst som fyller deg opp når det blir høyvann, men når vannet snur og alt skal ut, så får man lett 4-5knop ekstra der det er smalest og vannet går fortest. Marginene er små og forholdene er under konstant forandring. Ps: det er alltid de siste knopene som er værst å finne, de krever myyye av oppsettet, sjåføren og lommeboka Redigert 18.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sooto Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 dieselfan skrev On 18.7.2019 at 12.43: Jeg prøver ikke å stoppe deg fra å få mer fart. Prøver først til å deg til å forstå hva fart er, slik at du kan bedømme om du kjører fortere i dag enn i går. Så kan du jobbe med detaljene. Hopper du for mange skritt om gangen mister du oversikten. Tror du de som kjører race bare betaler Winrace 500kr for å file en propell også vinner de?? NEI, jeg skal love deg det ligger hundrevis av timer med testkjøring og testkjøring og testkjøring.... for å forbedre 2-3 kn. Det finnes ikke en lettvint vei til toppfart, du må ville, du må jobbe, du må være systematisk.... og det tar tid Ja jeg forstår at det er veldig mye arbeid bak det. Ville bare mest se hva andre mente. Om det var verd å legge til noen tusenlapper inn i ny propell. Siden jeg er ganske ny når det gjelder alt dette. Skjønner det du mener med strøm å sånn, fpr eksempel i motstrøm vil en fartmåler som måler farten i forhold til vannet vise mer enn en gps, og så motsatt også videre. Og selfølgelig ligger det mye mer bak det. Ville bare sjekke om noen hadde noen erfaringer med lingnede oppsett. Tror eg klarer meg med den propellen jeg har no, siden for det bruket jeg har så er ikke alt arbeidet vært det for den båten jeg har nå. Men kjøper jeg noe større i fremtiden som er laget mer for toppfart så skal jeg heller bruke pengene og tiden spm trengs på den, og lese meg opp i mellomtiden. Men takk for hjelpen og forklaringen:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Supert at du har grepet på og forstår det med strøm i sjøen Du kan gjøre mye med oppsettet ditt med den propellen du har. Det er mange ting du kan prøve ut. Ikke tenk på at du er ny. Ingen er utlært i dette faget. Alle lærer av hverandre.... Noen ganger er det en ung en med nesten ingen erfaring som finner på noe lurt, andre ganger en bestefar.... Jeg syntes du er på et lurt spor. Du fikser dette hvis du vil. Lære prøve, lære prøve.... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 dieselfan skrev 1 time siden: Supert at du har grepet på og forstår det med strøm i sjøen veldig greit å være klar over slikt, så man ikke roter seg bort når man skal teste seg fram til et bra oppsett :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.