tomcat
Da er motoren igjen skylt og Volvos gule kjølevæske (blandet 50/50 siden jeg forventer at det er en del rent vann i slangene tur/retur varmtvannsbereder) fylt på.
Det virker som at ting er iorden stort sett, men før jeg fylte på væske så tok jeg av enden av den tynne slangen fra ekspansjonstanken over til varmeveksleren og prøvde å både suge og blåse i denne. Det er helt tett. Tenker jeg skal prøve med en liten nål i hullet på varmeveksler-siden i morgen for å se om det er noe "forsteininger" der, for det virker som det ikke er noe overløp/trykkavlastning mellom ekspansjonstank og varmeveksler.
Med tømt krets (altså at begge ventilene på blokken har vært åpne inntil det slutter å renne, så for å klare få fylle på mer enn ca 1 liter, så måtte jeg ta av slangen fra vannpumpen og opp til varmeveksleren (åpnet ved enden oppe ved varmeveksleren). Da rennet det med en gang inn masse væske og jeg fylte på totalt ca 2 liter. Virker som det er betydelig med vann i kretsen inn til varmvannsbereder som ikke tømmes igjennom de ventilene i motorblokken. Jeg har hatt av tur/retur til varmtvannsbereder og spylt igjennom med rent vann der. Der også var det mye gammel orange/grønn små-fyldig væske.
Virker på meg som at "overløpet" mellom varmeveksler og ekspansjonstank er tett og at det fører til at luft ikke kommer ut av kretsen på vanlig måte?