Jump to content

Vurderer ny båt. Lukket båt Rundt 30 fot. Fast aksling. Marsjfart rundt 12/15 knop. Maks 550,- tips?

boble65

Recommended Posts

Som tittel sier vurderer jeg ny båt i år. Blir vel og bytte båtplass til en som er 5 minutter unna hjemmet mitt slik at jeg omså kan sykle til båten ? har sedd litt på Sandvik 945. Koselige båter. Ligger en fin 2001 modell til rundt 500 på finn. Litt liten motor men fin båt? Hvordan er di i sjøen kontra feks viknes 900?  Tåler di marsj på rundt 15knop med riktig motor? Blir vel fler båter på finn framover. Syns det er vanskelig og finne riktig båt:crazy:

Sun 960, er lik Sandvik 920, som igjen er en Sandvik 945 med tverr hekk og gjerne noe større maskin.

Med Yanmar 240hk marsjer en Sun 960 greit i 15kn og har toppfart 20.-21 kn. Alt innenfor skyvedøra er i hovedsak som en Sandvik 945, ute så får man større bredde helt akter med tverr hekk. Min hadde enkel tilgang til badeplattform via utskjæring og ombygging i hekken

Sun 960 opplevdes som bra kvalitet. Prismessig bør de vel ligge fra 450' til 600' alt etter maskin og utstyr.

Sun 960:

IMG_0547.JPG.071a3e506dbec0438c3badad15ac9be4.JPG

Sandvik 920:

13_205376024.jpg.d7c9c2e5a9303baca85a997ed84c1d84.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sun 960 og Sandvik 920 er fine. Sjelden jeg har sedd slike til salgs. Westbas 29 er og flotte båter. Men kanskje litt smale? Skal brukes til litt fiske og så tverrhekk er jo selvfølgelig det beste? vil ha litt akterdekk slik at det er plass til juksamaskin. Nordwest liker jeg men vil helst ikke ha den akterkabinen som lager benk på dekk. Vil jo helst ha viknes 900 men blir for dyrt. 

Nei, det er ikke så mange av de. Tror ikke det ble bygd mer enn 16 Sun 960. Solgte min i fjor, tror det ble lagt ut 2 til for salg.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Westbasen er jo i tillegg en kjølbåt, så du ligger mer i ro når du fisker. Og dekksplassen rommer mer enn en juksemaskin...og opp til 500 storinga er den verdt penga. I tilfelle se på utgaven med skyvedør og rundsofa, kom visstnok rundt 97. Ja ja,litt reklame i det fine vårværet. Hatt min i 6 år, brukes hele året. Og med Yammar 4 lh dte er dette knall.

Ja tror nok westbas 29 er gode sjøbåter med den kjølen? har forstått at di drifter mindre en feks viknes 900. Har planer om og ha en eller to juksamaskiner eventuelt sett line og fiske fritidskvota hver vinter (februar/mars) så må være greit akterdekk. Har fiskebruk rett ved der jeg skal ha ny båtplass. Samtidig vil jeg ha salong og faste sengeplasser?

Viksund Bravo skrev 3 minutter siden:

Vår har u-salong oppe, og vender du ryggen får du 3 plasser i fartsretning.

Jeg var med å hente en Fobina 35 i Bergen, til Østfold. Jeg anbefaler deg å tenke over dette med seter i fartsretningen, boble. Å bli sittende bakerst i en sofa uten å kunne se sjøen forover når det er litt sjø, det blir faktisk ganske mange sjøsjuke av. Å sitte i en sofa feil vei foran, får man fort stiv nakke av...

Den Viksund du nevner ser ut til å være et godt kjøp, men når du først skal selge gamlebåten og vente til høsten med annen båt, så tror jeg nok denne glipper ut av hendene dine. For å gjøre et godt kjøp som DU blir fornøyd med, tror jeg det er et «must» at du på fornhånd selger unna båt bestemmer deg for hvilken type båt og max pris, og har pengene klar. Så er det å finlese Finn og smelle til straks rett båt dukker opp. Det er lett å rote seg bort i utallige andre båttyper og lett å bruke mer enn budsjett. Det å ha båt koster såpass mye allikevel. Og bruk sommeren til å sjekke ut aktuelle båttyper. Ja ja, morro lell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...