Chill-tikki Startet 10.April.2019 Link til dette innlegget Startet 10.April.2019 Hei, Har gått til innkjøp av min første seilbåt. Hvor mye vil det koste meg å få fraktet en slik til Trondheim. Evt hvor mange dager tar det meg å seile turen? Har aldri seilt før... Kanskje jeg bør kjøre turen på motor? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Tiden vil jo avhenge av været, men 5-7 dager bør holde såfremt ikke været blir for ille. Får du med deg et par litt mere erfarne seilere på turen vil det også være en fin anledning til å få lært litt om seiling, samt bli kjent med båten. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Jeg ville ha seilt den selv med hjelp av en som har seilt før eller fått meg litt seil erfaring før jeg tok turen. Kjøp en bok om seiling og les deg opp om emmne. Leide selv en Bavaria seilbåt sist sommer uten å ha seilt før og det gikk veldig fint. Eventuelt spør om selger har mulighet før å bli med på første del av turen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Code0 Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Gratulerer med ny båt! Når har dere avtalt overlevering? Du har jo kjøpt deg seilbåt for å lære å seile, så det er bare å hoppe i det. Mange hente-tråder denne våren som omtaler distansen. Men du bør / må ha med deg en erfaren skipper som kan ta beslutninger på været og rutevalg, om du ikke er kjent fra tidligere (kan jo hatt annen båt / mulig du jobber som supplyskipper for alt jeg vet.) Mange fridager i mai, godt mulig noen på BP tar en slik tur sammen med deg.... Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Hvis du ikke kjenner erfarne seilere som har mulighet til å være med, så er det også mulig å betale noen til å ta turen sammen med deg. Evnt uten deg hvis du ikke har mulighet. Flere her på forumet som har erfaring med slike oppdrag Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Grattis med ny båt Dessverre ingen seiler ...men ellers hadde turen fristet Men er nå et par seilere som har hoppet inn og hjulpet så du kan kanskje være heldig xxxx alle fingrer for deg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Varmemontør1 Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Bavaria 38 er en flott båt! Vet av en skipper som tar på seg slike fraktoppdrag. det er jo lurt å seile den oppover og få testet utstyret når båten er nyinnkjøpt, lettere å reklamere på noe da enn hvis man finner feil og mangler flere mnd. etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Gratulerer med en flott båt. Tok turen selv med samme båt i mars 2017. Da fra Tønsberg til Fosen. Fantastisk tur , der en får god tid til å gjøre seg kjent med båten. Prøv å få med deg noen seil og båtkyndige, så har du et godt utgangspunkt for en fantastisk tur. Det er også mulig å dele opp turen i etapper. Se på flere muligheter. Laga en hentetråd, men ble langt fra slik de beste lager den her inne. Noen hentetråder er jo helt utrolige ?. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 i grove trekk ca 500Nm ved 6.5 kn i snitt så får du ca det du ser her med nonsstopp seiling ca 3 døgn Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chill-tikki Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Tusen takk for alle svar! Jeg får tatt meg fri fra jobb i hele mai om jeg måtte ønske, så da gjør jeg som dere sier og frakter båten selv. Jeg kjenner ikke noen som driver med seiling, så om noen her på forumet kunne tenkt seg å tatt en slik tur og lære en landkrabbe hvordan man hånterer sjøen så hadde jo det vært perfekt! Jeg holder dere oppdatert på hvordan det blir! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Da foreslår jeg at du melder deg inn i Trondjems seilforening først som sist, de har en aktiv tur-og hav gruppe mener jeg. Så kan du legge ut en forespørsel på deres web/ FB side. Fin anledning for å komme inn i miljøet og bli kjent med likesinnede. Har du båtplass så kan du jo følge med nå under vårpussen og knytte kontakter med bryggenaboer. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Har sendt deg pm Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Gratulerer med fin båt! Det er veldig bra å se at du vil ta turen selv. Dette er helt klart den beste måten å bli kjent med båten på, lære mye av det seiltekniske og oppleve dager på sjøen i ny båt. Får du en skipper til å hjelpe deg, vil du gradvis kunne ta over selv, og slik oppleve økt selvtillit til rors - en nødvendig ingrediens senere. Dessuten, strekket du skal seile fra Kristiansand til Trondheim er jo bare helt ubegripelig vakkert! Du og dere vil få en fantastisk tur. Her er lenke til min hentetur som gikk mye av det samme strekket i februar i fjor: Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Gratulere med båt. Du kommer til å få en kjempetur. Hvis du bruker mai måned har du et hav av tid. Planlegg etter vær og vind og ikke for lange etapper. Selv har jeg gått lignende tur flere ganger alene, da ikke helt til Trøndelag . Prøvde å legge opp turene fra i åtte-tiden om morgenen og ca.10-12 timer. Satset på å ta kveld der jeg kunne få kjøpt meg et måltid mat. Kanskje der er en i seilforeningen som har tid og lyst til en slik tur. Sitér dette innlegget Link to post
Chill-tikki Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Takk for alle fine svar folkens! Må si det kribler når jeg leser hentetråder slik som deres Heimsjyen og lasmarquezas! En skipper fra forumet har meldt sin interesse til å bli med på turen, så det ser jeg frem til! :) Til dere som har gjort dette før: Hva kan man måtte beregne i budsjett på en slik tur? Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Tja, kan prøve med et romslig forslag: Distanse 500 nm. 1 uke Med moter ca 300 l diesel x 11,- 3300 (er en litt heldig med vind, reduseres denne betydelig. Har ikke helt oversikt over drivstoffpriser ) Havneleie 200 x 7 1400 (kan nok variere en del, noen er billigere) mat med mer 500 x 7 3500 (spørs hvor en legger lista) i tillegg kommer innkjøp av utstyr som en føler at en bør ha om bord, men dette er jo ikke direkte relatert til selve henteturen. (verktøy, oppgradering av kart, fortøyning +++++). Dette var bare et veldig grovt innspill, en uke med dårlig vær, kan endre mye på dette. Men, følelsen av å hente båt, bli kjent med den og få sett mye av kysten er verd mange kroner . Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Chill-tikki skrev for 1 time siden: Til dere som har gjort dette før: Hva kan man måtte beregne i budsjett på en slik tur? Jeg har ikke gjort det du skal gjøre, men svarer på generelt grunnlag : fra 1500 kr og oppover avhengig av: i hvilken tilstand er båten, hva skal til for å få den seilklar, er det bare å fly ned til KRS , handle for 1500 kr på Rema og sette seil,...? hvor mye logistikk med flybilletter, bussbilletter for deg og mannskap vil du behøve...? Ta hele strekket utasjers for seil og leve på posesuppe, eller legge igjen båten i Stavanger, Bergen, vente påvær rundt Stadt, værfast fr Hustadvika osv hva koster det deg å være borte fra jobb... dieselkostnaden er det du bruker minst på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.