Jump to content

Båtvask med vannslange eller holder det med fuktig microfiber?

PiperBill

Recommended Posts

Med en vannkran fordelt på ørten båter nede ved marinaen så trenger jeg en plan B når jeg begynne med vårpuss til uka. Pleier å vaske ned hele båten med såpe, svamp og rikelig med vann før polering og voksing. Men er dette så nødvendig? Er det noen her inne som vasker over båten med bare mikrofiber og såpevann i en bøtte? Alt skal jo renses og poleres etterpå allikevel. Båten er en Baltic 29.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg er overhodet ikke ekspert på området, men hadde litt samme problemstilling for et par uker siden. Dvs, jeg hadde bare bøtte med vann, og ikke slange tilgjengelig. 

Min erfaring er at vannet i bøtta veldig fort blir skittent når du dypper svampen, og dermed ender du med å dra dritten rundt på skroget. Jeg endte med å gå fler omganger med vannbøtte og helle det fra relingslisten og nedover skroget for å få vekk skiten. Det funka greit nok, men jeg hadde lett gitt en hundrings for en vannslange....  

Jeg føler bare at der man ikke er nøye nok, så overfører man bare problemet til neste steg. Der jeg ikke var nøye med vasken, brukte jeg ekstra tid med en gelcoat-cleaner etterpå...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg vasker alltid båten tidlig før det er satt på vann i havnen. Men da tar jeg med meg noen 25 liters kanner med godt varmt vann hjemmefra i bilen. Vasker først med godt såpevann i bøtte og bruker en ParMax-4 spylepumpe for å spyle bort såpevannet.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg går rett på med polishen, jeg. Fjerner med en gang og legger på sealer. Har ganske tett opplagspresenning, samt polerer under fenderlist ved opptak. Over fenderlist, en av de siste helgene før opptak. Det muliggjør enkel og tidligt på vannet. Har aldri vaska annet enn vinduer med vann fra bøtte før sjøsetting. Skrubber dekk og cabintak når vannet kommer på i båsen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...