Familiesnekke Startet 10.April.2019 Link til dette innlegget Startet 10.April.2019 Hei, Jeg har en marinisert Mercedes motor i snekka mi. Jeg har hatt litt problemer med kjøling, og har resonnert meg frem til at det «må» være pga luft i kjølesløyfa (ferskvannsiden). Det er et hakk i tetteflaten mot O-ringen på lokket til termostathuset. Jeg tror det må være synderen. Problemet er at dette lokket produseres ikke lenger av Mercedes, så jeg får ikke bestilt nytt fra Bertel O Steen. Er det noen her som vet om et sted eller annet nettforum jeg kan få tak i pent brukte deler til Mercedesmotorer? Bilde av lokket, både montert og med delenummer følger under; Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 (redigert) W123-gruppa på FB kanskje? https://www.facebook.com/groups/49866122418/ Eventuelt høre på et av de gamle MB-forumene https://www.mbentusiastklubb.no/smf/ eller http://www.mercefreaken.com/forum/ men de er stadig mindre frekventert nå i disse FB-tider... OM616 er jo den gode gamle 240D-motoren som er produsert i milliontall, burde finnes termostathus av disse tilgjengelig, ut fra partnummeret går delen også på OM615 (200/220) og da sannsynligvis også OM617 (300).. https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM616_engine Edit: Min første bil da jeg tok lappen var en '79 240D med 300'km på telleren. Kjørte den i 12 år til 570'km før rusten tok karroseriet, motoren surra og gikk like godt, det meste var fremdeles originalt etter over 20 års hard bruk. Redigert 10.April.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
pipe Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 (redigert) Hvis jeg har skjønt deg rett så mener du at kjølevannkretsen drar inn luft via utett thermostathus? I såfal har jeg ikke mye tro på teorien fordi trykket er så høyt at kjølevæsken hadde blitt presset ut isteden for at luft suges inn. Hvis du vil fikse hakket så fungerer 2 komponet kjemisk metal utmerket til slike reprasjoner Redigert 10.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Når jeg ser hva som skrives støtter jeg pipe her, det vil ikke suges luft inn men lekke vann ut. Har du sjekket varmeveksleren at den ikke er gjengrodd? Renset min i fjor høst, helt gjengrodd av skjell og dritt, og motoren gikk varm. http://www.tiarora.no/tett-varmeveksler/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
bmwmaxi Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Hvis du må fylle på mye frostveske hele tiden kan det være det, men det kommer ikke luft inn. Det sitter også en lufteskrue på det lokket. Nytt delenr. på den 6152030474 http://www.oldbenz.co/thermostat-cover-220d-240d-6152030474 Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Takk for tips:) @pipe; Kjemisk metall høres gøy ut! Har dere eksempler på produktnavn? Hvor får jeg kjøpt dette? Hvordan forbehandling må gjøres på aluminium-lokket, og hvordan bruker jeg det? @bmwmaxi; linken peker på noe som ligner veldig, og prisen var jo absolutt spiselig... Det lekker ikke frostvæske fra motoren, men jeg må av og til bruke lufteskruen på termostatlokket for å få ut luften. Da holder temperaturen seg bra en stund. Det er godt poeng at vann ville lekket ut, dersom lokket ikke er tett, ikke luft inn. Men jeg har tenkt at det lekker luft inn her når motoren har stått stille en uke eller to. Har dere tips til andre steder hvor luften typisk kan lekke inn? Jeg tok to runder med Systemrens i fjor; tok ut rør-innsatsen og vasket denne gullende ren. Etter systemrens, så kjørte jeg motoren med hageslangen koblet rett på kjølesløyfen, og kjørte returen i en bøtte, helt til jeg så det kom helt rent vann ut. Så tømte jeg ut alt vannet, og så fylte jeg på 50/50 frostvæske/vann. Jeg luftet på termostathuslokket og etterfylte helt til jeg fikk riktig nivå i ekspansjonstanken. Jeg kjøpte også helt ny Jabsco impellerpumpe, så den er også tipp-topp. Jeg har dobbelt sjøvannsinntak, har helt rent sjøvannsfilter. Alle sjøvannsslangene er byttet. Silene på skroggjennomføringene var helt rene da jeg tok opp båten i høst. Ventilene virker, og jeg kan se gjennom de åpne kuleventilene, når jeg kobler fra slangen og titter inn. Det eneste jeg ikke har dobbeltsjekket er oljekjøleren, som er montert på sugesiden av impellerpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Har du bowman-kjøler? Vet ikke om mine erfaringer er overførbare, men jeg hadde trøbbel med kjøling på min 36hk BMC med bowman-kjøler, inntil jeg modifiserte en slange på sjøvannskretsen mellom kjøleren til innløp på eksos-slangen. Bowmankjøleren er jo bygget omkring manifolden på motoren, med en varmeveksler, og har en vinkel ned mot akter, hvor sjøvannet ledes over i eksosslangen. Jeg fikk litt høy temp ved turtall over 2000 rpm. Men så laget jeg en lengre slange mellom utløp av varmeveksleren og innløp til eksosslangen, der slangen ble anlagt noe høyere enn det høyeste punktet på bowman-kjøleren, for å sikre at sjøvanns-delen av varmeveksleren alltid skal være full av vann. Dette gjorde vesentlig forskjell for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Artig forslag, @Grimme Elling; Ja; det er Bowman, og det er jo lett å gjøre et forsøk med vannlås her; det skal jeg prøve:) Jeg kjenner jeg er litt skeptisk, siden sjøvannet går inni de små rørene, men det er virkelig verdt å prøve, for da er jo alltid smårørene fulle av sjøvann. Bakdelen blir jo da at smårørene aldri dreneres, men det er jo kanskje ikke et problem...?! Redigert 11.April.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Jeg har båten i ferskvann, så jeg har ikke laget en rutine på dette, men det er jo ikke vanskelig å løse. Bare ha vannlåsen som en slangesløyfe som står litt oppover. Når du etter bruk er nedi motorrommet og stenger dieselkran og sjøvanninntak, så bøyer du ned denne sløyfa noen sekunder. Det er egentlig meningen at det på metalldelen som rommer sammenføyningen av eksos og kjølevann, er en forsnevring som skal medføre litt motstand slik at sjøvannstrømmen begrenses til noe under sjøvannpumpens kapasitet. Dette er hos meg rustet bort, slik at sjøvannet gikk for lett igjennom, og i praksis var vel bare halvparten av de små rørene i varmeveksleren fylt. Nå er det andre boller. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Jeg har brukt kjemisk metal i fra Plastic Padding i en årrekke. Det er ett fantastisk bra produkt. Faktisk kan man borre og gjenge i det etter det har herdet. Jeg handler på Mekonomen men etter ett googel søk har de det nesten overalt. Clas Olsen,Byggmaker,Tools ,Ahlsel,Jula,Europris og sikkert flere steder http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilreparasjon-og-maling/karosseripleie/stalplast-003115/ Jeg anbefaler også BT sin. Veldig bra produkt det også. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/kjemisk-metall-2000019604 Kjemisk metal i stick form som skal knaes før bruk er ikke min favoritt men sikkert mere en god nok til å tette hakket i termostathuset https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/pakning-tetning-lim/permatex-permapoxy-kjemisk-metall/n416/pn6623/ Redigert 11.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.