Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Da kan Hulda gi noen begrensninger :-) Det er ikke kapasiteten på sjøvannssirkulajonspumpen som teller. Ikke i det hele tatt. Hvis man da ikke kobler trykksiden fra motoren. Da går ikke motoren særlig mange minuttene. Det er gjennomstrømmingen som teller. Og blant annet Bowman setter denne verdien til ca. 2 m/s. På Hulda har jeg et gedigent drønn av en pumpe. Som pumper gjennom 5/4" slange så det fosser. Men utløpene til eksosen er begrenset til 75 kvadratmillimeter. I tillegg kommer tap gjennom tre varmevekslere og mottrykk fra eksosen.  Så da kan jeg for Hulda's vedkommende anslå at teoretisk pumpekapasitet minst er halvert. Sånn er det bare. I virklighetens verden. De to andre pumpene mine har langt større kapasitet.

Bare legge til en liten detalj. Hos meg hadde det ikke funka med kniv. Inni slangen er det pianotråd. Den er det umulig å spikke seg gjennom i en fart. 

Hulda

Hulda

Da kan Hulda gi noen begrensninger :-) Det er ikke kapasiteten på sjøvannssirkulajonspumpen som teller. Ikke i det hele tatt. Hvis man da ikke kobler trykksiden fra motoren. Da går ikke motoren særlig mange minuttene. Det er gjennomstrømmingen som teller. Og blant annet Bowman setter denne verdien til ca. 2 m/s. På Hulda har jeg et gedigent drønn av en pumpe. Som pumper gjennom 5/4" slange så det fosser. Men utløpene til eksosen er begrenset til 75 kvadratmillimeter. I tillegg kommer tap gjennom tre varmevekslere og mottrykk fra eksosen.  Så da kan jeg for Hulda's vedkommende anslå at teoretisk pumpekapasitet minst er halvert. Sånn er det bare. I virklighetens verden.

• Create New...