
Bitteliten
Hulda skrev for 3 timer siden:Det er sikkert mange som finner denne dobbeltfunksjonen mellom kritisk kjøling av motoren og lensing i havarisituasjon fortreffelig. Man skal være klar over at om pumpen blir for effektiv, eller været ikke samarbeider, så suger impelleren luft. Den brenner og havarerer. Plutselig er man uten lensing, lading og motorkraft. Hvilket er en særdeles elendig sikkerhetsfilosofi.
Nettopp derfor valgte vi den Jabsco remdrevne lensepumpa jeg linket til over ombord. Så lenge vår helt mekaniske motor går vil vi kunne holde oss flytende - gitt at ikke hullet er for stort. Vi får i hvertfall tid til å få en seilsekk eller en dyne i hullet for å få kontroll. Tar vi inn mer vann enn 5 tonn i timen får vi gå i flåten.
Ble tipset om denne type pumper av et annet medlem her @Mulligan Jeg synes løsningen er så bra at jeg gjerne anbefaler den videre Pumpa er spekka for yrkesbruk.