Jump to content

Lenseutstyr ombord i fritidsbåter

Martine29

Recommended Posts

Hvis den ikke tåler olje i bunnvannet, så duger den ikke.

Har tatt motorvask og god vask av brønn for å kunne avdekke bedre om det er noen lekkasjer på motoren neste sesong, så det er en god mulighet for at det ligger litt olje i vannet der nede.

Det irriterende er at jeg ikke kommer lett til dette området for å kunne gjøre rent eller tørke opp. Må krype langt inn, eller bruke grovstøvsuger for å komme til der.

Når jeg skriver dette her så kjenner jeg at det ikke blir en Rule denne gangen her.

Hadde også en Rule 500 Auto som avgikk en siste gang med ett smell, så den kjøper jeg ikke igjen.

Når det gjelder lensing av fartøy så er jeg kanskje litt miljøskadet gjennom haugevis med havariøvelser. Men jeg har tatt med meg ett par ting over til skuta.

Når dritten treffer vifta, så har man som regel begrenset med tid. Tid er viktig, veldig viktig! Ved vanninntrengning vil lensekapasitet, og tidlig varsling gi deg handlingsrom.

Det er mye som må gjøres hvis fartøyet tar inn vann under gange, og det er mange spørsmål man gjerne skulle hatt svar på; Hvor mye vann kommer inn?, Fungerer lensepumpen?, Fungerer alle lensepumpene samtidig (strømtrekk)?, Hvor lenge har jeg fremdrift?, Skal jeg sende ut PAN/MAYDAY?, Passasjerer/Familie, hvor er de, og hvor skal de samles? Viktige ting (pass, bankkort, husnøkler, bilnøkler, mobil) må samles sammen, Hvordan løser jeg ut flåten? Har vi på oss varme nok klær?....osv

Jeg mener det er for seint å tenke på alt dette når uhellet først er ute. Derfor har jeg tatt i litt når det gjelder lensekapasitet. Jeg har to KIRK pumper en i maskin og under salongen, disse startet automatisk gjennom Homey når vanndetektoren trigger på vann i samme sone. Disse kan også kjøres manuelt. Videre har jeg to lensepumper med hver sin automatikk i maskinrommet, den største på 10000GHP. 

Jeg har også kjøpt inn en 230V portabel pumpe på 1400L/t. 

I tillegg så er det  to forskjellige systemer som kan gi meg alarm på mobilen eller app om det er detektert vann. Dette vil gi meg tidlig varsling og pumpene vil kjøpe meg tid som jeg mest sannsynlig vil trenge for å redde fartøyet, varsle og eventuelt avakuere på en trygg måte.

Dette er jo en litt større båt, og med stort deplasement, så har man også ofte litt mer tid ved vannfylling.

I fjor hadde jeg og en kollega en meget skremmende opplevelse, vi hadde hentet en liten daycruiser. Den hadde drev, innenbords motor, liten salong, mikroskopisk bad.... mulig det var en saga ett eller annet... Men vi satte i gang, den skulle fra nordenden på askøy til midten av Sotra. 

Det blåste godt men var sol, og sikkert april mnd. I det vi kom ut i Hjeltefjorden ble vi møtt av en rimelig heftig sjø, for den type båt.

Jeg gjorde meg mine tanker over at dette ikke var så lurt, vi hadde sett over båten en time i forveien, uten å bli godt kjent med den fra før. (Vi viste at det var en øl igjen i kjøleskapet da:drink:). Vi fikk oss noen kraftige bølger aktenfra før vi kom oss inn i smulere farvann etter ett kvarters tid. Plutselig begynte noe å hyle! Selger hadde forklart at det var en flottør som var koblet til ett horn ombord. Jeg reiv opp setene og fikk åpnet motorrommet, til min store skrekk var dette halvfullt med sjøvann. Belgen mellom eksos på motor og drev hadde hoppet av, og vannet fosset inn. Båten var i skjærgården på vestsiden av Askøy, det var endel sjø, og ikke spesielt egnet sted for havari. Jeg fortalte kollegaen at vi måtte komme oss til land slik at vi fikk skrudd av motoren. Det var ikke mulig akkurat der vi var. Vi ønsket fremdrift, så lenge som mulig. Min kollega til rors gikk litt ned på gassen, da det var varmt og jævelig å holde rundt eksosen for å dempe vanninntregningen. Mens jeg tettet så godt jeg kunne klarte han å finne en skrutrekker og en rørklemme i passelig størrelse, slik at jeg fikk tredd denne på og fikk stoppet lekkasjen. Vi kom oss frem, dog noen erfaringen rikere, og jeg fikk kjeft fordi jeg stinket eksos og diesel når jeg kom hjem:giggle:.

Men igjen, den hendelsen fortalte meg hvor avgjørende tid er under en slik hendelse. Har man i tillegg trent på det, så slipper man unna endel a-ha opplevelser.

• 2 år senere...

@Sjøholken*
Har du tilbakeslagsventil på alle pumpene dine? I dag gikk vernet på Kirk`en her ombord da jeg skulle lense. Åpnet pumpen for å sjekke etter fremmedlegemer, men kom frem til at problemet var at utløpet var gått tett. Sannsynligvis frosent da det er en svært kald dag. Har lyst til å fjerne tilbakeslagsventilen for å forhindre at det skjer igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...