Arne Henriksen Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Pumper (enten elektriske eller manuelle) av et kaliber som er i normale 'småbåter' er etter min mening mest for å bremse, eventuelt tømme smålekkasjer. Alt over en halvtoms bunngjennomføring som står vidåpen vil fort gi deg problemer å ta unna med pumper, spesielt om nivået først er kommet over normalt og alskens ræl begynner å flyte rundt og tette inntak.. Foretrekker ellers å kjenne på min indre frykt mest mulig på forhånd, så slipper man å tenke på det når man er 20 mil av land.. :-) (men, nå til dags ligger jeg stort sett bare og reker oppi fjæresteinene) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/bronze-engine-driven-clutch-pumps/51080-2001-1-bronze-pump-80-size-foot-mounted-with-bsp-threaded-ports.htm drives fra motoren med reim. Legg til egen nivåalarm med sirene Da bør du klare deg så lenge motoren går. Ca 5000 liter i timen på 1500rpm Redigert 13.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Eller: https://www.fastflowpump.com/bilge-pump-installation Om det er plass på fri aksel. Det er mange muligheter til bra lensekapasitet, så lenge motor går, og/eller man har strøm. Når man skal over på brødmotor, blir det værre, så det blir avgjørende å holde nivået nede i tide. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 4 hours ago, Bitteliten said: https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/bronze-engine-driven-clutch-pumps/51080-2001-1-bronze-pump-80-size-foot-mounted-with-bsp-threaded-ports.htm drives fra motoren med reim. Da bør du klare deg så lenge motoren går. Ca 5000 liter i timen på 1500rpm Hadde en slik i min Viksund-sjark på 80-tallet, reim på motor og magnetinnslag er kjekke saker, og pumper noe vilt med vann. Men det finnes også litt feitere elektriske Rule-pumper som drar ganske godt unna, var en slik i lasterommet på samme båten, tror utløpet var 1,5" eller noe sånt, og den funka virkelig bra så lenge løftehøyden ikke er så stor. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Tror det blir litt forskjell i krav til utrustning om båten er 20 fot eller 50 fot. Dessuten hvilket fartsområde. Det som imidlertid kan sees som en fellesnevner er krav til utholdenhet om man satser på manuell pumpe. De fleste vil være nokså møre etter 3 pumpetimer. Hulda har ikke manuell pumpe. Havarigreia ivaretas av Rule 32 mm, og en 220 V som suger 100 liter i minuttet. Eller noe slikt. Den kan parkeres i en lensebrønn rett over propellakslingen, har nivåbryter. 2 stk remdriftpumper, halvannen eller to-toms ligger på hylla i garasjen. For mye pes å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Bitteliten skrev for 6 timer siden: https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/bronze-engine-driven-clutch-pumps/51080-2001-1-bronze-pump-80-size-foot-mounted-with-bsp-threaded-ports.htm drives fra motoren med reim. Et lite NB! Det er impellerpumpe som ikke tåler tørtkjøring. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Jens_P skrev 43 minutter siden: Et lite NB! Det er impellerpumpe som ikke tåler tørtkjøring. Akkurat det er noe man på generelt grunnlag kan ha i tankene når det gjelder pumper med litt futt. De har enten tetninger eller impellerkonfigurasjoner som tørrkjører og brenner om pumpen tørrkjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Finnes impellere som tåler mer. Men dyre Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 På min båt er det to elektriske pumper, en med av-på bryter for manuelt bruk og en som er enten Auto eller På. Flottør i den altså, men kan også kjøres manuelt. Har i tillegg en manuell pumpe, der må slangen fra den ene elektriske flyttes over. Er hvis det er helt krise og den elektriske gir seg. Kunne hatt et T- stykke og to kraner, men det er kjapt å løsne en slangeklemme og flytte over hvis man må. Grei å komme til også med vann i motorrom. Nytt fra i vinter er at jeg har montert en vannalarm. Biltema flottør, en rød lysdiode og en lydalarm. Denne er montert over pumpene slik at det er alvor om den alarmen går. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Jeg har som prinsipp: minst to elektriske lensepumper av forskjellig fabrikat med nivåbrytere. De skal dessuten kunne kjøres manuelt. I tresnekka Tora har jeg to slike. I motorbåten Saowanee har jeg tre stykker med automatisk alarm. Pumpene funksjonsprøves jevnlig. Har også opplegg for å lense med kjølevannspumpa i begge båtene, og har hatt behov for det en gang i Tora. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Min båt er full av pumper. Det vel 1 manuell som via kran kan suge fra tre forskjellige steder. Forut i båten er det er 500 gph pumpe. I motorrommet er det 2 x 1500 gph pumper og en 500 gph pumpe med litt forskjellige høyder. Akter er det også en 1500 gph og en 360 gph pumpe. Litt usikker på om tidligere eier har lagt opp ledninger og sikringer til at alt dette kan gå samtidig. Alt kan styres via bryter, og ved egne flottører. Pleier å løfte på flottørene en gang i bladet og sjekke tilstanden. I de 10 årene jeg har hatt båten har det vel blott skiftet 3-4 flottører og et par pumper. Så de varer ikke evig. Også dusjpumpa som er en vanlig lensepumpe pluss flottør har vel vært skiftet 3 eller 4 ganger siste 10 år. Så nå er slikt «hyllevare» i en av hyllene for «diverse båt». Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 God morgen. Her kom det utrolig mange flotte betraktninger ang lenseutstyr i båt. Og som jeg forventet så er det like mange meninger om dette som det er dager i året. Vi er jo alle sammen forskjellige og vi har ymse erfaringer i det å bevege oss på bøljan blå. Det er jo en flott måte å bruke fritiden på men en livsfarlig plass å være på når situasjoner eskalerer. Vanninntrenging i båt er jo alle båteieres mareritt, håper nå jeg i alle fall. Ofte har vi jo også med andre personer som både er yngre og eldre. Og disse personer er det vi som båteier som har ansvaret for. Det er mange som setter ut båt i disse tider.Mange av oss tenker på å bytte skroggjennomføringer, men utsetter det til neste år og neste år, og mange regner med at den gamle oppblåsbare redningsvesten også virker i år. Det å montere VHF og ta kurs kan vente til neste år. Og totalmedlemsskap i Redningsselskapet er vel ikke så nøye. Dette er noen betraktninger fra en av år noe tilårskommen båteier som idag skal ta årets første overnattingstur. Jeg ønsker alle en riktig flott påske på sjøen. Og så håper jeg at alle legger seg med god samvittighet, og ikke blir liggende å gruble på ting som er tatt opp i denne tråden. Det vil sikkert gå veldig bra på denne turen også.....⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 @Martine29. Naturligvis får du flere meninger enn det er dager i året. Det finnes fler forskjellige båttyper enn det er dager i året. Pumpeutstyret bør være tilpasset båt og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Har to elektriske som startes manuelt og en manuell som brukes fra cockpit. Pluss potensielt av med to slangeklemmer for å bruke sjøvannspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Sjekket kapasiteten på sjøvannspumpe på min motor. Oppgitt til minimum 215l/min=12900l/t ved 2900omdr. Det er en kapasitet som jeg setter pris på å ha tilgjengelig via en kran. Tror jeg ville gått for kniven, istedenfor slangeklemmer i nødsfall, Pinkvin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Da kan Hulda gi noen begrensninger :-) Det er ikke kapasiteten på sjøvannssirkulajonspumpen som teller. Ikke i det hele tatt. Hvis man da ikke kobler trykksiden fra motoren. Da går ikke motoren særlig mange minuttene. Det er gjennomstrømmingen som teller. Og blant annet Bowman setter denne verdien til ca. 2 m/s. På Hulda har jeg et gedigent drønn av en pumpe. Som pumper gjennom 5/4" slange så det fosser. Men utløpene til eksosen er begrenset til 75 kvadratmillimeter. I tillegg kommer tap gjennom tre varmevekslere og mottrykk fra eksosen. Så da kan jeg for Hulda's vedkommende anslå at teoretisk pumpekapasitet minst er halvert. Sånn er det bare. I virklighetens verden. De to andre pumpene mine har langt større kapasitet. Bare legge til en liten detalj. Hos meg hadde det ikke funka med kniv. Inni slangen er det pianotråd. Den er det umulig å spikke seg gjennom i en fart. Redigert 16.April.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Det er nok sikkert riktig, Hulda, men synes det er bedre å ha enkel tilgang til kapasiteten, enn å ikke ha det. Også er det mye enklere å konservere motor når man bare kan putte slangen i dunken og veksle kraner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Det er sikkert mange som finner denne dobbeltfunksjonen mellom kritisk kjøling av motoren og lensing i havarisituasjon fortreffelig. Man skal være klar over at om pumpen blir for effektiv, eller været ikke samarbeider, så suger impelleren luft. Den brenner og havarerer. Plutselig er man uten lensing, lading og motorkraft. Hvilket er en særdeles elendig sikkerhetsfilosofi. Konservering er noe annet. På Hulda kan jeg kjøre via straineren. Nå ligger båten i sjøen om vinteren. Jeg har ikke konservert mer enn et par ganger på 20 år. Men de fleste er vel på land og konserverer. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Her er en svært bra artikkel om lensepumper. Han mener forøvrig at Rule er de beste elektriske. Selv har jeg montert en Jonson vannalarm (uten bevegelige deler) og manuell Rule 3500 i tillegg til den originale lensepumpa. Båten er i tillegg utstyrt med to vanntette skott, ett foran og ett bak motorrommet. https://www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm Redigert 16.April.2019 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Bra at folk har slike tanker i hodet før det går galt. I bavariaen er det berre 1 elektrisk og 1 manuell. I nauticaten har eg 1 automatisk, 2 elektriske uten automatikk,2 manuelle, samt 2 andre elektriske pumper som kan suge fra maskinrommet. Men min tanke er at det også er veldig viktig å ha noko å kunna tette hull med. Har masse treplugger. Men har også stay afloat (https://www.force4.co.uk/force-4-stay-afloat-emergency-sealant-0-4kg.html) lett tilgjengelig. Nauticaten har heldigvis berre 1 vannintak. men også to utløp under vannlina, pluss transducer. Det henger plugger i "rett" størrelse klar ved desse. Har også tenkt å ha ei gummimatte ombord som i worst case, kan legges utenpå skroget der evt skade skulle oppstå. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Hulda skrev for 3 timer siden: Det er sikkert mange som finner denne dobbeltfunksjonen mellom kritisk kjøling av motoren og lensing i havarisituasjon fortreffelig. Man skal være klar over at om pumpen blir for effektiv, eller været ikke samarbeider, så suger impelleren luft. Den brenner og havarerer. Plutselig er man uten lensing, lading og motorkraft. Hvilket er en særdeles elendig sikkerhetsfilosofi. Nettopp derfor valgte vi den Jabsco remdrevne lensepumpa jeg linket til over ombord. Så lenge vår helt mekaniske motor går vil vi kunne holde oss flytende - gitt at ikke hullet er for stort. Vi får i hvertfall tid til å få en seilsekk eller en dyne i hullet for å få kontroll. Tar vi inn mer vann enn 5 tonn i timen får vi gå i flåten. Ble tipset om denne type pumper av et annet medlem her @Mulligan Jeg synes løsningen er så bra at jeg gjerne anbefaler den videre Pumpa er spekka for yrkesbruk. Redigert 16.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Joda, jeg kjenner til pumpene, og har mesteparten av en slik i garasjen. Pluss en til som er litt mindre. Jeg har problemer med plass og nok og ledige remskivespor. Helt suveren greie. Min hovedsak er at jeg skal ha en motor som fungerer som fremdrift, som jeg kan stole på i en presset situasjon, og som ikke er korrupert med 'tilleggsytelser'. Hos meg er det forbudt. Dessuten skal lenseutstyret fungere som lenseutstyr, ikke ha andre oppgaver. Så har jeg et aggregat som lager 220 V. Jeg har en dykkepumpe som går ned på en allokert lenseplass. Husker ikke hvor stor lensekapasitet jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Holder på å mekke i båten denne vinteren, og tenker å gjøre noe med lensepumpen. I dag er det en vanlig elektrisk lensepumpe uten alarm eller nivåbryter som ligger under motoren. Denne er koblet til bryter oppe på instrumentpanel. Tenker at jeg vil ha alarm for bedre nattesøvn og automatikk. I forrige båten hadde jeg en elektrisk pumpe ala denne her hvor jeg monterte på en ekstern alarm Er usikker på om jeg skal kopiere dette konseptet eller gå for et opplegg med ferdig panel, slik som dette her Tenkte da også kanskje på om jeg skulle teste ut denne her: En slik hadde jeg også fått plass til nede i kjølsvinet også hvis jeg hadde hatt lyst til det. Der er det manuell pumpe i dag. Min tanke er at fokuset er når vi er i båten selv. Så om pumpen står direkte mot batteri, eller via forbruks bryter vil da være det samme. Da vi uansett har dette aktivert når vi er på tur. Innspill til konsept og type pumpe? Gjerne en som starter tidlig på nivået, sånn at jeg får tatt ut mest mulig av vannet i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Tenkte jeg skulle se om jeg kunne bruke denne her for formålet - https://www.maritim.no/rule-500-auto#tabDescription Tanken var å montere alarm på kretsen til denne her slik at den piper når den går. Men denne her starter jo av seg selv innimellom for å sjekke etter vann, og dermed vil jo da alarmen gå innimellom hele tiden. Sitat Automatisk lensepumpe med innebygget nivåkontroll. Denne svært avanserte pumpen vil starte ca. et sekund når strømmen settes på. Hvis det er vann (den reagerer på motstand i impelleren), går den til vannet er tømt. Ellers vil den sjekke etter vann 5 ganger hvert annet minutt, deretter hvert tiende minutt. Likte jo litt at denne her går og gjør denne sjekken, for da vil den jo potensielt ta med seg vann som ligger lavt i bunn selv om nivåbryter ikke har aktivert. Men da må jeg kjøre en alarm på en separat nivåbryter i stedet. Alternativet blir å finne en som jeg beskrev i innlegget over, men Rule har jo et godt rykte på seg og de andre kjenner jeg ikke så godt til. Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 (redigert) Fin til å lense ut litt regnvann eller innsig i gammel snekke. Alt for liten til å være sikkerhetsutstyr. Selv den største Rule er i minste laget. den tåler for øvrig ikke olje i bunnvannet over lengre tid. Jeg har hatt en i trebåt, men den begynte å gå kontinuerlig etter en stund. Muligens pga. linolje i vannet sammen med andre forurensninger som ga økt motstand. Se for øvrig: Redigert 30.Desember.2020 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.