Ole Erik Skare Startet 11.April.2019 Link til dette innlegget Startet 11.April.2019 Hei! Jeg ser etter båt til ~150k. Har funnet denne AMT'en på Finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123074671 Er det noen som har en formening om "fair" pris på denne varianten? Hvordan kan jeg finne ut om det er kjede på motor? Noe spesielt jeg bør se etter om jeg får sett på båten? Her er en Skibsplast 555 HT: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=127103784 Jeg er bekymret for motorens alder. En ny 90 HK koster vel ca. 100k. Problemet med å kjøpe tidlig i sesongen er at det ikke er så mange båter å sammenligne mot. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 I tillegg til de to du har sett på, så har yamarin 2 forskjellige ht- båter som kan passe https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129686767 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78162842 Skibsplasten du nevner har 70hk. Det er for lite synest jeg, det vil bli litt tungt å få båten i plan når den er tungt lastet. Fair pris er vanskelig å si noe om, men det er lov å prute...... Det du må se etter er at alle rekker, kryssholt, beslag og innfestninger er fast, skader i skrog og overbygg, inspisert båt på land er en fordel for å få sett under, eventuelle reparasjoner må være skikkelig utført og selger må oppgi hva og hvor, funksjonsteste alt eletrisk ,tillstand på puter, kalesje. Er båten pollert og vokset jevnlig? Må det rubbes for at den skal bli fin? Motor bør være mest mulig rustfri, hel og pen, servicehistorikk, når byttet impeller, når byttet registerreim hvis aktuellt, er vinterkonservering gjort skikkelig? Sinkanoder må kontrolleres, er propell hel, sjekke girolje for vann og sikkert mye mer.... Alle funn du gjør bør trekke prisen ned, f.eks hvis du må ha ny kalesje, bytte impeller og registerreim, så ryker det fort nærmere 20 båtlapper.... En del honda og suzuki har registerkjede, men jeg har ikke oversikt over hvilke. Yamaha har registereim. I forhold til motorstørrelse på slike båter ville jeg ikke godt under 90 hk, gjerne 115 hk.... Sitér dette innlegget Link to post
Ole Erik Skare Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Takk for utfyllende svar. Jeg er enig i at 70 hk er i minste laget. Noen av sjekkpunktene du nevner kan det være vanskelig å få selger med på, spesielt hvis båten ligger på vannet. For eks. om det er vann i giroljen. Er det vanlig og juridisk holdbart å ta med noe om dette i kontrakt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Første modell av Honda BF90 hadde kamreim, etterfølgende modell kjede. Når modellskiftet skjedde er jeg ikke sikker på..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cerberus Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Ja det er rart med det at 'fair pris' alltid er en lavere pris... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Ole Erik Skare skrev for 11 timer siden: For eks. om det er vann i giroljen. Er det vanlig og juridisk holdbart å ta med noe om dette i kontrakt? Det du ikke får sjekket pga at båten ligger på sjø, kan godt nevnes i kontrakt, hvis selger aksepterer det. Mest mulig med i kontrakt er gunstig for deg som kjøper. Det finnes standard kontrakter bruke, f.eks forbrukerrådet sin. Hvis du ikke er trygg på å vurdere båten du skal se på, få med en båtkyndig bekjent eller få kompetent vurdering på f.eks verksted.... Sitér dette innlegget Link to post
Ole Erik Skare Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 12 hours ago, Cerberus said: Ja det er rart med det at 'fair pris' alltid er en lavere pris... Lavere enn ønskeprisen til selger på Finn? You bet. Det er mange som prøver seg og det er forsåvidt greit, men når det er få modeller å sammenligne med er det vanskelig som kjøper å danne et prisbilde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.