Jump to content

Yamaha 50hk, 4-takt. Sviver ikke skikkelig, spørsmål angående coil rekkefølge

suspect

Recommended Posts

Hallo båtfolk!

Har en yamaha 50hk som sviver stykt. Usikker på om det er en cylinder som ikke tenner skikkelig, eller om coilene er koblet til i feil rekkefølge da det høres slik ut... Lurer på om noen her har en 4takt yamaha 40-50hk (4cyl.) som kan ta ett bilde av coil og hvordan dem er koblet til, evt kan si rekkefølge samt farge på ledningene som er koblet til coilene. Er litt usikker på om personen som har skrudd på motoren har koblet til alt riktig.

Er også åpen for andre forslag om hva som kan få en motor til og ikke tenne skikkelig, viss det er ett vanlig problem disse motorene når dem begynner og dra på åra.

Takk for svar. :)

Takker, prøve slik som det er på tegningen. Ser coilene ikke er likt koblet til. det er 2 ledninger, en svart og hvit, og en svart og oransje. Har prøvd og bytte osv, fikk den til og svive någenlunde ok. Men måtte koble det til på en merkelig måte. 1til cyl3, 2 til cyl2, 3 til cyl1 og 4 til cylinder 4. Ifølge personen som har skrudd tidligere går 1/1, 2/3,3/2 og 4/4. Første tall er ledning, 1 er øverst osv. Litt rotete forklart.

Lenge siden jeg lærte at hanser er greit og ha når man roter med coil osv mens motor sviver. :lol:

Ahh eller det er kun ledningene inn på coiler du lurer på? Da hjelper jo skjemaet lite..... Da skulle eg titta på min motor ja..... men ledningene har kanskje forskjellige lengder? Kan jo hjelpe litt.... Tegningen viser jo noen kontakter. Var ikke slik på min. På min var det bare skjøtestykker på løse ledninger. Sikkert forskjeller på årsmodeller...

Ikke mulig å skifte tennkablene. Må skifte hele coilen. Men ja dårlige tennkabler er absolutt en mulighet. Får du støt av å holde på kablene under gange er definitivt kablene dårlige. 

Hvis ikke ting bedrer seg med tenning i orden, ville eg sett på forgasserne. Første F50'en min var grodd i gjen i dyser. Spesielt nederste forgasser var full av gørr....

Takk for svar folkens. Ja, kun en ledning er litt kortere på denne motoren.  Må si yamaha har bygget tenning på ett merkelig vis. Kunne det ikke bare vært kabel 1 til plug en, 2 til 2, osv. Hehe

Skal teste rekkefølgen, så ser jeg hvor jeg ender opp iløpet av dagen. Håper jeg slipper og sjekke forgassere..

Redigert av suspect (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...