Jump to content

Hvor kjøpe pakninger til vannkran til pantry og bad?

Familiesnekke

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Byttet akkurat ut disse kranene i båten. Om det er en gammel fransk båt så vær obs på at kranene ser like ut, men er ulike ifht de som nå selges over disk i ulike båtsjapper. Så det som passer på "dagens" kraner passer ikke nødvendigvis på dine selv om de ser nesten helt like ut. Jeg tror din er av den nye typen, men er ikke helt brennsikker. 

Og før du planlegger å pakke om, sjekk at det faktisk er mulig å demontere den uten at den blir ødelagt, mine var irra i stein et par plasser. 

Såvidt jeg husker var det et par pakninger i "kuplinga" ut mot røret som går til selve... eh "tuten". Om jeg skulle pakket om ville jeg likegodt kjøpt ett sett med o- ringer, evt med "flate" runde gummipakninger og hatt liggende fremfor å prøve å finne den ene riktige. 

Så om du har BT eller Jula i nærheten, kjøp ett sett og du har det du trenger nå, og for fremtiden ;-) 

---

Evt demonter, gjør reint, smør pakninger osv godt inn med vaselin og se om det gjør susen noen sesonger. 

Ja; denne båten er fra 1984, og jeg er ganske sikker på at kranene er originale. Jeg får de greit ifra hverandre, og har før klart å «spikke» til et par pakninger som «nesten» passet. Disse pakningene var de to siste i den «siste boksen» i en veldig gammel rørleggerbutikk. 

Det ble tett den gangen, men nå drypper neste kran...

Pakningene jeg trenger har en «høy» firkantprofil.

Guest Avmønstret#
Familiesnekke skrev 14 minutter siden:

Ja; denne båten er fra 1984,

Min var fra 86 og når jeg byttet til "nye" kraner for to- tre år siden så la jeg merke til at de egentlig ikke er identiske, bare like av utseendet. Mener jeg kjøpte kranene på Maritim. Mine så forresten langt værre ut enn dine fra 84, syns absolutt dine er verdt å vedlikeholde fremfor å bytte. Noe som har holdt siden 84 er kvalitet, jeg tviler litt på dagens kvalitet på slike produkter. 

Hei, jeg var en tur innom Biltema i dag, og da så jeg at de selger «gummiduk» i forskjellige tykkelser; 1, 2, 6mm, og areal.

BT artikkel nr: 60-240/1/2/3.

Er det noen her som har forsøkt å «stanse» ut pakninger av slike «ark» selv? Jeg innbiller meg at 6mm -duken bør kunne fungere til nevnte vannkran. 

Kan en slik pakning brukes til drikkevann?

Hva er i så fall «riktig verktøy» for en slik «stanse-jobb»?

Familiesnekke skrev 56 minutter siden:

Det kan umulig være noe problem. La vannet renne i 10 sekunder før du bruker det som drikkevann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Familiesnekke skrev for 2 timer siden:

Hei, jeg var en tur innom Biltema i dag, og da så jeg at de selger «gummiduk» i forskjellige tykkelser; 1, 2, 6mm, og areal.

Er det noen her som har forsøkt å «stanse» ut pakninger av slike «ark» selv? Jeg innbiller meg at 6mm -duken bør kunne fungere til nevnte vannkran. 

Hva er i så fall «riktig verktøy» for en slik «stanse-jobb»?

Da må du stenge forsiktig, lett å klippe i stykker stenger en for hart med bløt gummi.'Er min  erfaring.

Hul-piper er verktøyet senter hullet, kan bores.

Fås kjøpt en og en.  

Pouring

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...