quantumduck
Vis hele sitatetBåtkort, hvilket båtkort refererer du til? Hulda har ikke noe båtkort. Og jeg tror ikke det er noen i Norge som kommer til å sjekke noe som helst. Er båten registrert, eks. NOR, så er det kopi av registreringen. Kommer båten ut for en ulykke som involverer myndigheter eller forsikring, så er det målebrevet som gjelder. Og da er det ansvarlig eier/fører sin kompetanse som blir vurdert mot blant annet målebrevet. Dette kan da umulig være så komplisert.
Vet ikke om det er sånn med alle forsikringer, men når det gjelder kjøretøy, f.eks. MC med mere effekt enn det står i vognkortet, så så tror jeg det må påvises en sammenheng mellom for høy effekt og skaden som oppstår for at det skal kunne bli avkortning i forsikringsutbetalingen. Min sykkel kan f.eks. fås med omtrent halv effekt, drar du da på bakhjulet rett inn i en fotgjenger i påsyn av en politipatrulje med 105HK i vognkortet og 197 i virkeligheten så vil jeg tro det kan bli veldig dyrt, mens hvis jeg kjører innenfor fartsgrensen og skader noen pga. at det var oljesøl i veien så blir det vanskeligere å påvise noen sammenheng, og misforholdet mellom effekt på papiret og i virkeligheten blir ikke relevant i forsikringssammenheng. Hvaslags rolle det vil spille for eventuell straffeutmåling skal jeg ikke ha sagt noe om.
Når det gjelder dette tilfellet så må man vel, hvis man kan overføre prinsippet fra landjorda, først vite om det er differansen i centimeter eller kompetanse som eventuelt blir lagt til grunn, og så må man se hvordan det spiller inn i den aktuelle situasjonen. Forvolder man skade under nattseilas som følge av navigasjonsfeil så vil det kanskje stille seg annerledes enn om man forvolder akkurat samme skade pga. produksjonsfeil på feks. ror/styring.
Det eneste jeg vet helt sikkert er at myndigheter, forsikring og enkelt sjelden er ord man hører i samme sammenheng :0)