Chiefengineer
Fusebox skrev for 11 timer siden:Hei.
Er det noen som vet om fører av Princess 480 (48 fot++) må ha fritidsskipper / kystskipper sertifikat ?
Har vel så smått tenkt at det kan være greit å ha sertifikatet, men enklere om det er frivillig enn at jeg MÅ ha det. Greit å vite før vi eventuelt kjøper en slik størrelse båt.
Noen som vet ?
En Princess 480 er normalt sett IKKE sertifikatpliktig, på lik linje med sin nyere storebror Princess 50.
En Princess 480 med originale opplysninger oppgitt fra byggeverft skal ha følgende data omtrent som følgende registrert i skipsregistrene om de er baserte på produsentens opplysninger:
Og her er en link til enda en Ikke-sertifikatpliktig P480: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63010679
Men det finnes eksempler på det motsatte. For tiden ligger det ute en P480 på finn som er sertifikatpliktig med følgende måledata:
At den siste båten er sertifikatpliktig går fram både av oppmålt lengde og dermed også av kjennsignalene (4 bokstaver) i motsetning til to bokstaver og 4 tall (under 15 meter).
Skrogene på disse to båtene er helt like men den siste båten har påstøpt en ikke demonterbar forlengelse av badeplattformen og fått dette med i lengdemålingen. Av årsaker som fremstår som merkelige når man tenker ettermarked og muligheter for senere videresalg.
Tilsvarende eksempler finnes hva gjelder Fairline Phantom 50 der de aller fleste båtene er sertifikatpliktige som originalt men en eller to norskregistrerte PH50 har blitt oppmålt på nytt til under sertifikatgrensen. Og således enklere omsettelig. Hvordan de har klart å få dette til vet jeg ikke da de ikke har noen forandringer sammenliknet med søsterskipene som er over grensen såvidt jeg vet.
Hva gjelder Princess 50, både MK2 og MK3 er alle sammen på det norske markedet målt til under sertifikatgrensen (15 meter) og ingen av disse er sertifikatpliktige.
Så kjøper du den P480 som ligger på finn nå må du ha sertifikat mens du slipper det om du kjøper en av de to (langt større) P50 2009-modellene som også ligger for salg for øyeblikket på finn.