sap_2000 Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 8 hours ago, Mix said: Huff her har selger gjort det vanskelig for seg selv da måling ble utført. Jeg har aldri hørt om en P480 med LOA over 15m før. +1. Jeg kan med 99,9% sikkerhet si at en 470 eller 480 er godt under 15 m i skrogmål. Ikke har de båtene noe spes som er skrudd eller festet på utenom det støpte skroget heller. Ble vel laget noen få 500 varianter av samme opprinnelse som jeg mener også var under 15m transom til baug. De fleste båtene fra de store og spes engelske verftene 50 fot og litt over er laget med tanke på regelverket. Selv om de kan ha en LOA på godt over 15 og tilogmed 16 meter inkl søkke og snøre, så måler de fleste 14.95 i skrogmål (transom til baug). Plattformen er typisk en egen støp som er boltet fast (men ser integrert ut) og stikker en god bit lenger bak enn transom. Forut har disse båtene som regne en helt vanlig baug med påskrudde ting som rekke og ankerbrakett. Det er disse tingene som gir en høyere LOA enn selve skrogmålet. Princess 50, 52, V52, V53, Windy 52/53 er slike båter. Det finnes unntak. F.eks Fairline Phantom 50 som er reg 15.45 om jeg husker rett. den har en stor plattform, men transom går også helt til enden med ror og propeller under plattform uten overheng så dette gir de ekstra cm over grensen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Fusebox skrev for 11 timer siden: Hei. Er det noen som vet om fører av Princess 480 (48 fot++) må ha fritidsskipper / kystskipper sertifikat ? Har vel så smått tenkt at det kan være greit å ha sertifikatet, men enklere om det er frivillig enn at jeg MÅ ha det. Greit å vite før vi eventuelt kjøper en slik størrelse båt. Noen som vet ? En Princess 480 er normalt sett IKKE sertifikatpliktig, på lik linje med sin nyere storebror Princess 50. En Princess 480 med originale opplysninger oppgitt fra byggeverft skal ha følgende data omtrent som følgende registrert i skipsregistrene om de er baserte på produsentens opplysninger: Og her er en link til enda en Ikke-sertifikatpliktig P480: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63010679 Men det finnes eksempler på det motsatte. For tiden ligger det ute en P480 på finn som er sertifikatpliktig med følgende måledata: At den siste båten er sertifikatpliktig går fram både av oppmålt lengde og dermed også av kjennsignalene (4 bokstaver) i motsetning til to bokstaver og 4 tall (under 15 meter). Skrogene på disse to båtene er helt like men den siste båten har påstøpt en ikke demonterbar forlengelse av badeplattformen og fått dette med i lengdemålingen. Av årsaker som fremstår som merkelige når man tenker ettermarked og muligheter for senere videresalg. Tilsvarende eksempler finnes hva gjelder Fairline Phantom 50 der de aller fleste båtene er sertifikatpliktige som originalt men en eller to norskregistrerte PH50 har blitt oppmålt på nytt til under sertifikatgrensen. Og således enklere omsettelig. Hvordan de har klart å få dette til vet jeg ikke da de ikke har noen forandringer sammenliknet med søsterskipene som er over grensen såvidt jeg vet. Hva gjelder Princess 50, både MK2 og MK3 er alle sammen på det norske markedet målt til under sertifikatgrensen (15 meter) og ingen av disse er sertifikatpliktige. Så kjøper du den P480 som ligger på finn nå må du ha sertifikat mens du slipper det om du kjøper en av de to (langt større) P50 2009-modellene som også ligger for salg for øyeblikket på finn. Redigert 11.April.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Det var et betydelig dypgående på den som var målt til 15,200 meter lengde. 1,656 meter er mye. Normalt stikker vel disse båtene ca. en meter. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Det er vel i hovedsak 3 forskjellige lengder som blir oppgitt. Lengde i vannlinjen, lengde fenderlist baug-badeplattform og ytterst på rekka til badeplattform. Nå er vel 480 levert med to forskjellige typer badeplattform, noe som kan være med på noe av avviket. Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 quantumduck skrev for 10 timer siden: Vet ikke om det er sånn med alle forsikringer, men når det gjelder kjøretøy, f.eks. MC med mere effekt enn det står i vognkortet, så så tror jeg det må påvises en sammenheng mellom for høy effekt og skaden som oppstår for at det skal kunne bli avkortning i forsikringsutbetalingen. Min sykkel kan f.eks. fås med omtrent halv effekt, drar du da på bakhjulet rett inn i en fotgjenger i påsyn av en politipatrulje med 105HK i vognkortet og 197 i virkeligheten så vil jeg tro det kan bli veldig dyrt, mens hvis jeg kjører innenfor fartsgrensen og skader noen pga. at det var oljesøl i veien så blir det vanskeligere å påvise noen sammenheng, og misforholdet mellom effekt på papiret og i virkeligheten blir ikke relevant i forsikringssammenheng. Hvaslags rolle det vil spille for eventuell straffeutmåling skal jeg ikke ha sagt noe om. Her er det snakk om ulike sertifikatklasser, dermed blir det noe helt annet enn om man chipper bilen sin uten å registrere effektøkningen. Kjører du en pickup med 3501kg tillatt totalvekt (lastebil), mens naboen har same pickup med 3499kg (varebil) så har du fremdeles et problem om du krasjer om du bare har B-lappen selv om vekta ikke hadde noe med ulykken å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Takk for masse gode innspill, og tilfeldigvis også svaret på mitt neste spørsmål angående 4 kontra 6 karakterer i reg.nr. 4 karakterer : sertifikatpliktig 6 karakterer : ikke sertifikatpliktig Sikkert lurere å kjøpe en P460, av forskjellige årsaker, så om noen ser en slik så si fra :-) Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 41 minutes ago, aroneid said: Her er det snakk om ulike sertifikatklasser, dermed blir det noe helt annet enn om man chipper bilen sin uten å registrere effektøkningen. Kjører du en pickup med 3501kg tillatt totalvekt (lastebil), mens naboen har same pickup med 3499kg (varebil) så har du fremdeles et problem om du krasjer om du bare har B-lappen selv om vekta ikke hadde noe med ulykken å gjøre. Blir kanskje litt mer som å kjøre tung mc når du bare har lappen for mellomtung ... Men uansett, problemer kan man få, hk-avvik gjør ikke vognkortet til et frikort heller. Men det er altså ikke alltid myndighetene og forsikringsselskapene kan bruke absolutt alt mot deg. Noen ganger stilles det krav til relevans. Heldig vis. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Det burde jo være enkelt å ta et kontrollmål på dette. Det du er ute etter er "Tupperware-lengden", dvs total lengde innstøpt plastikk. Alle Princessbåter har en betydelig pulpit, dvs fremstikkende del av rekkverket i baugen. Noen kan til og med ha et anker/rulle som stikker utenfor dette. Slike ting skal jo ikke telle med i sertifikatmålet, selv om det vil inngå i Princess' oppgitte LOA. Tilsvarende kan f eks ankerrulle eller daviter stikke ut aktenom plattformen, uten at det skal måles inn i sertifikatlengde. Mulig at det finnes noen P480-modeller som har fått påmontert en plattform som er lenger enn den som ble bygget på da modellen skiftet navn fra 460 til 480. Normalt skal en 48-foter være 14,63 meter. Det betyr at Princess hadde ytterligere en fot å gå på før 15-metersmerket ble nådd. I følge Heritage-sidene til Princess har P460 en LOA (ex pulpit) på 14.25 meter (46,75 fot) og en påbygging av 2 fot/61 centimeter plattform (som vel er eneste forskjell på disse utvendig) skulle gi en ny LOA (ex pulpit) på ca 14,86 cm. Dersom de ved påbyggingen valgte å forlenge plattformen med mer enn 75 centimer (61 cm + "restmål" på 14 cm) så bikker du de magiske 15 meter i LOA, og sertifikatplikt inntreffer. Enkleste løsning må da være å ta et par trelekter i 90 grader parallell ut fra Tupperware i begge ender og sette lasermåleren på. Da får du dette helt nøyaktig uavhengig av alle målebrev og eventuelt feiloppgitte tall til skipsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Hva er kostnaden, og hvor omfattende er prosessen, med å endre båten til under 15m i målebrevet (dersom det viser seg at den faktisk er under 15m uten å bygge den om)? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Da jeg registrerte Hulda, stakk registreringsmannen innom på vei til kontoret. Kostet ingenting, fordi de har sluttet å måle lystfartøyer. Grunnen til 'avviket' var at NOR hadde lagt inn bestilling på jobben. Skipsregisteret forlangte en nærmest symbolsk pris. Og servicen fra samme var enestående. Det er bare å slutte med synsingen, ta en telefon til Skipsregisteret og spør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.