Jump to content

Heve suzuki 30hk 4t på Gh14

Cynergy

Recommended Posts

Har en GH14 selv som jeg har tenkt å sette på 30 HK Suzuki eler 25 HK Yamaha så jeg får vel samme problem som du har eller kanskje den blir enda mer baktung siden jeg er litt tyngre og har en lettere styrekonsoll.

Mulig en slik vi gjøre susen

https://www.amazon.com/SE-Sport-Hydrofoil-fits-engines/product-reviews/B003L8Z8N2

Jeg synes ikke båtprodusentene, muligens med unntak av Pioner, er noe særlig flinke til å tenke fleksibel vektplassering. Kan vel ikke være så vanskelig å gjøre plass til tank og batteri under fremre tofte pluss en kanal langs ene siden som man kan legge kabler og slange i.

Minner meg om da jeg hadde en 40 Mercury på en Hansvik 14 Speed. Skulle veldig lite til før den hoppet og gallopperte avgårde. Ble bedre da jeg hadde en fiskekasse med dregg/kjetting fremme i båten + litt bly under midttoften. Du kan sikkert også heve motoren ett hull siden du neppe kommer til å trimme motoren mye ut under kjøring.

Redigert av Solseng (see edit history)
HPF skrev for 3 timer siden:

Har en GH14 selv som jeg har tenkt å sette på 30 HK Suzuki eler 25 HK Yamaha så jeg får vel samme problem som du har eller kanskje den blir enda mer baktung siden jeg er litt tyngre og har en lettere styrekonsoll.

Mulig en slik vi gjøre susen

https://www.amazon.com/SE-Sport-Hydrofoil-fits-engines/product-reviews/B003L8Z8N2

Jeg synes ikke båtprodusentene, muligens med unntak av Pioner, er noe særlig flinke til å tenke fleksibel vektplassering. Kan vel ikke være så vanskelig å gjøre plass til tank og batteri under fremre tofte pluss en kanal langs ene siden som man kan legge kabler og slange i.

Kan nok bli litt værre.

Jeg skjærte ut og støpte rom fra "baksetet" og nesten til akterspeilet. Der sto batteriet(20kg) først. Var helt krise når båten lå på vann. 

Helt enig, ville spart meg mange timer i vinter...

Solseng skrev 1 time siden:

Minner meg om da jeg hadde en 40 Mercury på en Hansvik 14 Speed. Skulle veldig lite til før den hoppet og gallopperte avgårde. Ble bedre da jeg hadde en fiskekasse med dregg/kjetting fremme i båten + litt bly under midttoften. Du kan sikkert også heve motoren ett hull siden du neppe kommer til å trimme motoren mye ut under kjøring.

Jeg får finne noe å "blye" ned med. Så prøver jeg å heve et høl =)

• 2 uker senere...

Med tanke på kjølevannsstråle, så vil den sprute enten den er over eller under vann siden den drives av impeller - tror ikke det er noen stor sak. Når båten er i plan, så er den garantert over vann og kjøling er 100% ivaretatt. At båten galloperer når det trimmes ut, er nok bare rent fysiske begrensninger man ikke kommer unna.

Uten å påberope meg noen form for eksperttittel her, så kan jeg innrømme at jeg ville gitt beng og kjørt på.:wink: Som jeg skrev i en av mine egne tråder da ting ikke var 100% slik jeg ønsket det/trodde det skulle være: Come Hell or high water - jeg bare gjør det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...