Cynergy Startet 12.April.2019 Link til dette innlegget Startet 12.April.2019 Hei GH min ble veldig bak tung med motoren på. Det er så om jeg ikke tilter den, så går kjølevannsstråla under vann. Og i plan, om jeg prøver å tilte den ut fra maks innover, begynner baugen å sprette veldig. Farten ligger på 23-24knop maks. 2017 suzuki 4t 72kg m tilt. Noen råd og tips? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 lang stamme motor på båt beregnet for kort stamme? Og har du sjekket at det ikke er mye vann imellom skrogene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cynergy Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Kort stamme. Den har nettopp vært på land og fått full "overhaling", så der bør det være tørt Sitér dette innlegget Link to post
Cynergy Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 På dette bilde har jeg flyttet batteriet, fra bak til frem under konsollen. Skal også legges til at Kaptein veier rundt 100kg Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Har en GH14 selv som jeg har tenkt å sette på 30 HK Suzuki eler 25 HK Yamaha så jeg får vel samme problem som du har eller kanskje den blir enda mer baktung siden jeg er litt tyngre og har en lettere styrekonsoll. Mulig en slik vi gjøre susen https://www.amazon.com/SE-Sport-Hydrofoil-fits-engines/product-reviews/B003L8Z8N2 Jeg synes ikke båtprodusentene, muligens med unntak av Pioner, er noe særlig flinke til å tenke fleksibel vektplassering. Kan vel ikke være så vanskelig å gjøre plass til tank og batteri under fremre tofte pluss en kanal langs ene siden som man kan legge kabler og slange i. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 (redigert) Minner meg om da jeg hadde en 40 Mercury på en Hansvik 14 Speed. Skulle veldig lite til før den hoppet og gallopperte avgårde. Ble bedre da jeg hadde en fiskekasse med dregg/kjetting fremme i båten + litt bly under midttoften. Du kan sikkert også heve motoren ett hull siden du neppe kommer til å trimme motoren mye ut under kjøring. Redigert 12.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cynergy Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 HPF skrev for 3 timer siden: Har en GH14 selv som jeg har tenkt å sette på 30 HK Suzuki eler 25 HK Yamaha så jeg får vel samme problem som du har eller kanskje den blir enda mer baktung siden jeg er litt tyngre og har en lettere styrekonsoll. Mulig en slik vi gjøre susen https://www.amazon.com/SE-Sport-Hydrofoil-fits-engines/product-reviews/B003L8Z8N2 Jeg synes ikke båtprodusentene, muligens med unntak av Pioner, er noe særlig flinke til å tenke fleksibel vektplassering. Kan vel ikke være så vanskelig å gjøre plass til tank og batteri under fremre tofte pluss en kanal langs ene siden som man kan legge kabler og slange i. Kan nok bli litt værre. Jeg skjærte ut og støpte rom fra "baksetet" og nesten til akterspeilet. Der sto batteriet(20kg) først. Var helt krise når båten lå på vann. Helt enig, ville spart meg mange timer i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
Cynergy Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Solseng skrev 1 time siden: Minner meg om da jeg hadde en 40 Mercury på en Hansvik 14 Speed. Skulle veldig lite til før den hoppet og gallopperte avgårde. Ble bedre da jeg hadde en fiskekasse med dregg/kjetting fremme i båten + litt bly under midttoften. Du kan sikkert også heve motoren ett hull siden du neppe kommer til å trimme motoren mye ut under kjøring. Jeg får finne noe å "blye" ned med. Så prøver jeg å heve et høl =) Sitér dette innlegget Link to post
Cynergy Svart 26.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 Da har jeg hevet motor 2 hull. Flyttet både tank og batteri frem i båten. Kjørte med en passasjer (-+80kg) i baugen. Opplevde ikke kavitering(?) i sving når i plan. Maks fart 23knop, og galoppen starter fortsatt så fort jeg begynner å trimme motoren utover. Noen tips....? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 Med tanke på kjølevannsstråle, så vil den sprute enten den er over eller under vann siden den drives av impeller - tror ikke det er noen stor sak. Når båten er i plan, så er den garantert over vann og kjøling er 100% ivaretatt. At båten galloperer når det trimmes ut, er nok bare rent fysiske begrensninger man ikke kommer unna. Uten å påberope meg noen form for eksperttittel her, så kan jeg innrømme at jeg ville gitt beng og kjørt på. Som jeg skrev i en av mine egne tråder da ting ikke var 100% slik jeg ønsket det/trodde det skulle være: Come Hell or high water - jeg bare gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.