Jump to content

Første gang som fisker, tips til pakking?

Kerskjee

Recommended Posts

Mulig det er et litt rart spørsmål, men nå som jeg endelig skal ut og fiske i 4 uker går det plutslig opp for meg at jeg ikke aner hva som er lurt å ha med seg. Trengte ikke sikkerhetskurs den første turen og sjømannsattest har jeg bestilt time til, registrering i fiskermanntallet er også gjort. Utover det hva burde jeg tenke på, pakke og gjøre klart før avreise? kom gjerne med "uortodokse" tips, som f.eks. ørepropper tilfelle karen jeg deler lugar med snorker eller ting i den duren :D

Vanlige toalettsaker må du jo ha og sårplaster er ikke dumt. Så anbefaler jeg deg at du har med en god handkrem, for du kommer garantert til å bli sårhudet og huden begynder å sprekke. Så må du ha med klær som du kan jobbe komfortabelt i og handduker (store og små). Sengetøy bruker normalt å være ombord, men det er ikke dumt å høre om du må ha med selv. Hva med oljeklær og arbeidstøy? Må du skaffe det før du reiser ombord? 

Hvilken type fiskeri skal du på? 

Redigert av bellen (see edit history)
bellen skrev 27 minutter siden:

Vanlige toalettsaker må du jo ha og sårplaster er ikke dumt. Så anbefaler jeg deg at du har med en god handkrem, for du kommer garantert til å bli sårhudet og huden begynder å sprekke. Så må du ha med klær som du kan jobbe komfortabelt i og handduker (store og små). Sengetøy bruker normalt å være ombord, men det er ikke dumt å høre om du må ha med selv. Hva med oljeklær og arbeidstøy? Må du skaffe det før du reiser ombord? 

Hvilken type fiskeri skal du på? 

Takk, sårplaster og håndkrem høres ikke dumt ut nei. Skal høre med de om hva de stiller med når det kommer til ting som arbeidstøy og sengetøy.

Det er snøkrabbefiskeri i Barentshavet.

Mulligan skrev for 7 timer siden:

Når jeg jobba i Alaska fant jeg ut at det var en ting som var standardutstyr på alle fiskebåtene.

Det var romslige mengder Glycinello.

Faderen hadde sagt pfft og fortalt at når han debuterte på sildefiske i -44 så var rådet å pisse i nevene for å holde de mjuke... - dagens ungdom...:wflag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Glycinello funker. Ellers må du vel ha gummihansker, flere par så noen kan tørke mens du bruker de andre, samt skikkelig oljehyre.
Store støvler så du får (gjerne flere par) tykke sokker inni - husk selv om det er hard jobbing står du sikkert mye på samme plassen og da ønsker du ikke å fryse på beina - og det er IKKE vår i Barentshavet nå.

Stor båt, eller noe som stort sett går til land hver kveld?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev On 12.4.2019 at 22.19:

Glycinello funker. Ellers må du vel ha gummihansker, flere par så noen kan tørke mens du bruker de andre, samt skikkelig oljehyre.
Store støvler så du får (gjerne flere par) tykke sokker inni - husk selv om det er hard jobbing står du sikkert mye på samme plassen og da ønsker du ikke å fryse på beina - og det er IKKE vår i Barentshavet nå.

Stor båt, eller noe som stort sett går til land hver kveld?

Alt av arbeidsklær får jeg hvis når jeg kommer opp til båten, men har pakket med litt ekstra av ullsokker og hansker.

Relativt stor tror jeg, slik jeg har forstått det så blir vi utpå havet alle 4 ukene.

Bårdp skrev On 13.4.2019 at 10.40:

Hva du trenger å ta med deg kommer jo helt an på hvilken båt du skal være med og hvor dere skal drifte. En fiskebåt kan jo være så mangt fra en 35 Viksund til en 200m fabrikbåt.

Den skal være 58m lang og 8,5 meter bred, Northeastern heter den.

Etter hva jeg har hørt fra snøkrabbebåtene er det viktigste du kan ta med god psyke og holdning. Er ganske kritisk at du bare tvinger deg til å like det mest mulig, da du blir på den båten i 4 uker enten du vil eller ikke. Det geniale med disse båtene er jo igrunn ikke lønn eller erfaring, men at man får typ 9 ukers fartstid på en 4 ukers tur. Fiskeskipper klasse C er jo alltid et pluss for videre jobb.

Bruflaat skrev for 2 timer siden:

Etter hva jeg har hørt fra snøkrabbebåtene er det viktigste du kan ta med god psyke og holdning. Er ganske kritisk at du bare tvinger deg til å like det mest mulig, da du blir på den båten i 4 uker enten du vil eller ikke. Det geniale med disse båtene er jo igrunn ikke lønn eller erfaring, men at man får typ 9 ukers fartstid på en 4 ukers tur. Fiskeskipper klasse C er jo alltid et pluss for videre jobb.

Skjeldent jeg ikke har et smil på lur, men jeg skal passe på å få med meg psyken også. ser for meg at det blir ganske så tøft ja :)

Mulig det er et ganske grønt spørsmål, men hva har egentlig fartstid å si? får man fiskeskipper klasse C etter så og så mange timer eller er det heller det at det ser bra ut på cven?

Glem den fartstida i denne omgang en får ingen sertifikater av og være mannskap på en båt det må noen eksamener til i tillegg. Er neppe noe å grue seg for 4 ukers turnus er jo rene luksusen. Tiden flyr når en er ute å jobber. Om du ikke er vant på båt kan formen bli litt uggen de første dagene men det går over. Blir nokk bra dette. Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...