bas60sa Startet 12.April.2019 Link til dette innlegget Startet 12.April.2019 Håper noen eksperter her inne kan opplyse meg om dette er koblet rett. I båten idag sitter en Balmar serie 6 small case dynamo som reguleres av en Mastervolt Alpah Pro ekstern regulator. Denne er koblet som vedlagt tegning viser. Jeg synes måten den er koblet på ikke helt stemmer med tegningen i manualen. Siden jeg skal koble opp nytt opplegg, så ønsker jeg å gjøre dette riktig. Noen som kan hjelpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 (redigert) Du bør bruke riktige skisser/bilde til det du vill koble opp. 6-series ser annerledes ut og da må dette føre til forvirring. Så f.eks. i denne tegningen er "Field" fra regulatoren er koblet til W (stator). Men: Field / felt på Balmar er POSITIV. Nyere 6-series har ikke et terminal, men stikkontakt. Den går inn til intern regulator (som -kan- arbeide alene, men som ikke skal aktiveres parallell med ekstern regulering siden ellers minst en av begge ryker). og felt-kabelen (F/Field) på den er blå. Du finner alle data inkl. koblingsskjema til Balmar enten på www.balmar.net eller hos meg under www.balmar.no Jørg Redigert 12.April.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bas60sa Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Sorry. Selvfølgelig har du rett. Det er en 7 serie og noen år gammel. Den grønne ledningen på tegningen ser ut til å være koblet til godset på dynamoen og så til field på regulator. Er det riktig ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Field fra regulatoren kobles bare til Field på dynamoen. På dynamo med P-type regulering går det videre gjennom første kullbørste, gjennom rotor, ut andre kullbørsten, og så til minus. Ikke mer, ikke mindre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bas60sa Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Takk for svar Joerg ? Men jeg har ltt tungt for det. Betyr det at de andre ledningene mellom dynamo og regulator er koblet rett? F.eks den røde plussen som går inn på field på regulator, skal den bort ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Hei. Sorry, jeg er meget opptatt (våren) og kan ikke svare så kjapt. Skissen din tyder på NEGATIV regulering . Sjekk regulatoren om den er NEG eller POS. (ellers må du ente til senere i kveld) Er regulatoren NEGATIV da kan du ikke bruke den. (!) J. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bas60sa Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Er veldig takknemlig at du svarer. Jeg har god tid, så svar gjerne når du har tid Jeg tror regulatoren regulerer mot positiv. Se bilde fra manualen. Den viser regulatoren koblet opp mot en Mastervolt dynamo. Og her er bilde av min Balmar dynamo koblet mot Mastervolt. Grønn ledning fra Field er koblet sammen med rød ledning fra B+ og går så til BAT+ på regulator. Grønn ledning fra den litt rustne skruen, går til Field på regulatoren. Synes det ser veldig ulikt bilde fra manualen, og det er noe av grunnen til at jeg ønsker å dobbeltsjekke før jeg eventuelt kobler opp på nytt. Jeg skal i båten imorgen å måle hvor høy volt batteriene får ved dette oppsettet. Har vært sånn i flere år. Funker tilsynelatende. Takknemlig for alle svar og synspunkter om noen har vært borti dette. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Altså. Jeg er ikke lengre kyndig med Mastervolt. Men skissene jeg ser for Alpha Pro 2 og 3 viser at regulatoren arbeider NEGATIV. Det passer også til denne skissen som du viser (permanent POS på Field). Finnes det ingen annen mulighet for å bytte felt på regulatoren da kan du ikke bruke den på Balmar uten modifisering av dynamoen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Nettopp. Den ene grønne går parallell med + (via 10A sikring) og forsyner både felt og regulator. Igjennom field, ut på andre side og inn på regulatoren. Du kan måle det når dynamoen arbeider. Jeg regner med at du måler noe mellom 2 og 11V på Field på regulatoren mens du samtidig måler aktuell batterispenning på andre side. = Negativ regulering. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Fortsatt vanskelig med å stole på det? Ta en glødepære 12V mellom 3W - 55W Den kobler du mellom Field (regulator) og Batteri Minus (-) Så som beskrevet Batt + og Batt - og så "reg on" til pluss for å starte regulatoren. Er den positiv, som du trur, da lyser pæren etter noen sekunder. Lyser pæren ikke da tar vi min teori. Du flytter bare pæren fra nå Minus til Pluss på batteriet. Lyser nå? = Negativ som jeg påstår. Forresten er denne testen -i dette tilfellet- helt ufarlig for regulatoren. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bas60sa Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Takk Joerg. Skal prøve i mora Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Det stemmer at Mastervolt regulatoren er negativt regulert. (jeg har to av de ombord). Balmar dynamoen er derfor trolig modifisert til negativ regulering, noe som er ganske enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
bas60sa Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Er det noe jeg enkelt kan sjekke for å se om min er modifisert. Jeg skal prøve Joerg sin oppskrift i løpet av dagen, men er det noe på Dynamoen jeg kan se etter ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Du kan sjekke om felt er tilkoblet som original. Dvs. en side til "Field" og andre side til B- (Minus) Du kan bruke multimeter for å måle gjennomgang/Motstand. Men også her ville jeg heller anbefale å bruke prøvelampe, fordi når den lyser da finnes det kobling (men ikke bare støv som leder). Bruk av prøvelampa : En side kobles til Batteri + Andre side til Field på dynamo Batteri-minus (-) kobles til dynamo-minus (B-). Lyser lampa da er det kontakt, trolig som original. Lyser den ikke da er den enten skadet eller modifisert. Prøve blir i så fall å sette spenning (+) på Stator (når det ikke finnes ekstern forsyning med ny kabel). Så kobles prøvelampen mellom Field og batteri-minus. Lyser lampen der da er den enten skadet, eller modifisert til negativ regulering. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bas60sa Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Jeg antar at motoren skal være stoppet og 12 volt, pluss og minus kobles rett på dynamo sånn som du beskriver. Og så måler jeg med prøve lampe. Redd for å gjøre noe feil Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Beklager. Ja. Med stoppet motor, eller også frakoblet dynamo "som ligger på benken". Du sjekker bare den ene kretsen, for det trenger motoren ikke å gå. --------------------------- Og når vi sier det: Det samme gjelder for sjekk av regulatoren. Har du batteri eller annen strømforsyning hjemme da kan du sjekke på kjøkkenbord. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bas60sa Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Tusen takk for hjelpen så langt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.