R.O Startet 12.April.2019 Link til dette innlegget Startet 12.April.2019 15.000kr for demontering og rens av kjølesystemet på en D4, skulle vært full rens. Noen dager senere kommer en annen VP mekaniker om bord og spør hva jeg har betalt for, tar da disse bildene med tlf min.. Mulig lokket på intercooler ble tatt av, og pakning byttet - men masse som ikke en gang er demontert ifg mekaniker nr 2, så dette er langt unna full rens, og til 15.000kr...? Man bør kanskje læres deg mest mulig selv, så vet man at ting blir gjort riktig...? Jeg er relativt praktisk anlagt, så jeg bør kanskje ikke bruke 25-30.000 på service div hvert år. En ting er å lese seg opp, en annen ting er det praktiske - er det ingen som holder kurs her? Det må jo være et marked for det? Der man går gjennom demontering av DPH, bytte av belg, oljeskift, konservering, hvilke verktøy man må ha osv.. Med så mange D serier og DPH drev som svirrer rundt, og med de prisene som er på service kan det neppe være vanskelig å fylle opp et "VP mekaniker for Dummies" kurs... En annen ting som har slått meg etter å ha sett på en del båter de siste åren,e er at de mest velholdte båtene stort sett mangler kvitteringer på servicer div, da den dedikerte eieren har gjort det meste selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Be om detaljert fakturagrunnlag før du betaler en krone. Få en skriftlig uttalelse fra mekaninker nr 2, så har du bevis på hva som IKKE er gjort. Lukter svindel lang vei. ikke finn deg i det. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
R.O Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Har allerede betalt, oppdaget det litt for sent. Håper på svar i morgen, og at de ordner opp. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Men hvordan er kjølerne innvendig? Det er vel det som betyr noe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
R.O Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Brigg skrev for 7 timer siden: Men hvordan er kjølerne innvendig? Det er vel det som betyr noe. Det er det vel ingen som vet, ettersom det ikke ble åpnet opp..? Ifg mekaniker 2 kan ikke jobben ha blitt gjort slik den skal uten demontering. Jeg er ikke mekaniker, må stole på Nr 2 her, men han er også en VP mekaniker som lever på et svært godt rykte blandt sine kunder... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 De kan vel kjøre rens mens kjøler sitter på motor også? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 S/Y Vega skrev for 10 timer siden: Be om detaljert fakturagrunnlag før du betaler en krone. Ja det er akkurat hva du må gjøre. Be om spesifisert faktura. Du betaler ikke 15 tusenlapper uten å få vite hva som er gjort. En sekkebetegnelse som "rens av kjølesystem" holder ikke. Alle seriøse verksteder gir spesifisert faktura uten at du må be om det. Husk at en slik faktura er et verdipapir om du skal selge båten, da kjøper som regel er svært interessert i å få vite båtens historikk, og hva du har gjort med den i din eiertid. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 KongKing skrev 13 minutter siden: De kan vel kjøre rens mens kjøler sitter på motor også? Rens kan du vel kjøre uten å løsne en skrue, ved å «spyle» gjennom. Men ved en hvis intervll (VP anbefaler vel 5år, men mange venter lenger) så er det demontering og syrebad, da må store deler av babor siden på motoren demonteres. En omfattende jobb Mange driter sikkert helt i dette, og kjører kun rens ved «gjennomspilling». Men når man bestiller og betlaler for en stor rens, så vil jeg gjerne ha det... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Jannmar skrev 2 minutter siden: Ja det er akkurat hva du må gjøre. Be om spesifisert faktura. Du betaler ikke 15 tusenlapper uten å få vite hva som er gjort. En sekkebetegnelse som "rens av kjølesystem" holder ikke. Alle seriøse verksteder gir spesifisert faktura uten at du må be om det. Husk at en slik faktura er et verdipapir om du skal selge båten, da kjøper som regel er svært interessert i å få vite båtens historikk, og hva du har gjort med den i din eiertid. Og det er mye av grunnen til at jeg ville gjøre dette ordentlig nå som jeg tok over ny båt, verdibevarende vedlikehold. Kunne si og dokumentere ovenfor neste kjøper at jeg har tatt godt vare på motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 R.O skrev 1 time siden: Men når man bestiller og betlaler for en stor rens, så vil jeg gjerne ha det... Selvfølgelig. Er jo useriøst å ta betalt for å ta av kjøleren med full rens, mens det gjøres en mindre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.