natteravn1 Startet 13.April.2019 Link til dette innlegget Startet 13.April.2019 Hei ! Sommeren begynner å nærmer seg, men akkurat nå ser det dårlig ut for tur på sjøen. Har en 30hk Evinrude, 97 modell, som ikke vil starte. Jeg har byttet startmotor, men det ser ikke ut til å ha vært problemet. Når jeg vrir om tenningen, så snurrer tannhjulet på toppen av startmotoren rundt, men det små tannhjulet der - som skal jumpe opp og dra i gang det store hjulet gjør ikke det. Den bare snurrer rundt - uten å hoppe opp og dra i gang det stor hjulet. Sikkert ikke så godt forklart, men jeg håper noen av dere forstår hva jeg mener :) Jeg regner med at jeg må levere motor inn på verksted, men hadde litt lyst å se om jeg klarte å få dette til selv - gjerne med hjelp av dere :) Så det jeg lurer på er.... hva kan være årsaken til at ikke det små tannhjulet "hopper" opp i det store hjulet og drar i gang motoren ? Hva er det som trigger dette ? Batteri er oppladet og det er ny startmotor. Håper det er noen som kan bistå :) Mvh Kåre. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Siden du sier at starter er byttet og det samme skjer. For lite strøm eller +/- polene byttet om. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) Hvordan er dette koblet? Normalt er det samme bevegelse som kobler inn strømmen til starteren, og drar fram bendixdrevet. Den burde derfor ikke ha gått rundt uten at drevet har slått inn. Redigert 13.April.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Sentrifugalkraften kobler inn bendixdrevet, så hvis den roterer for sakte eller feil vei slår den ikke inn +/- pole feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 bmwmaxi skrev for 2 timer siden: Sentrifugalkraften kobler inn bendixdrevet, Sentrifugalkraft er det vel ikke. Hvis det ikke er drevet av solenoiden, er det nok av treghetsmomentet. Da vil det i såfall være avhengig av at startmotoren akselererer raskt nok i riktig retning, som igjen er avhengig av nok strøm, samt at drevet glir lett på akselen. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Ja, vi får kalle det treghetsmoment. Men også her styres starteren av solenoiden/rele selv om det ikke har tilknytning til bendixdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
natteravn1 Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) Takker for gode tips. Jeg skal få sjekket om det kan være noe med batteriet, og siden båten står på land nå, skal jeg prøve med startkabler :) Oppdaterer i morgen :) Skal få tatt noen bilder også og legge ved. Redigert 13.April.2019 av natteravn1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 @natteravn1 som du ser er det en mulighet at startmotoren snurrer feil vei, og teorien er at ledningene på startmotoren er koplet feil / omvendt. Lykke til, håper du finner ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Siden det var sånn med både gammel og ny starter er det nest sannsynlig byttet om på batteriet. Eller selvfølgelig spenningsfall et sted. Sitér dette innlegget Link to post
natteravn1 Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Hei ! Tusen takk for tilbakemeldinger og dere hadde helt rett i deres antagelser. Jeg fikk startet motoren med startkabler, så jeg kjøpte nytt batteri, og da startet motiren helt fint. Jeg målte spenning på batteriet og det var i overkant av 12V og trodde det var ok, men tydeligvis ødelagt likevel. Så da skal båten på sjøen igjen i dag. Tusen takk igjen, og fortsatt god påske. Mvh Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.