Jump to content

British leyland 2.52 L. Olje til gearkasse.

Jomes

Recommended Posts

Kjenner ikke girkassen, men peilepinne er trolig skruen uten maling på det nederste bildet. Kan også bare være påfyllingshull og nivået peiles da ved og ta ut en peileskrue på girkassens side. Da fyller man olje til det renner ut av hullet på siden. Men da må du være sikker på at det er riktig skrue du tar ut. Sjekk først om det er pilepinne på den du ser på toppen.

Hei igjen. Skrudd opp mutteren på gearkasse.  På vei til å fylle, jeg tapper ut 1 liter. Jeg ser også dette må være peilepinne . Det hakket nederst på pinnen er max oljenivå? Fordi jeg synes oljen var langt over den streken.  Trur jeg. Eller skal jeg bare ha på 1 litere gjen.  Det er ikke råd for meg å se hvilken type gearkasse dette er. 

20190418_141129.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Ja det er rester etter den gamle oljen. Okei da fyller jeg på, og opptil streken når pluggen ikke er skrudd til. Har jeg oppfattet riktig da?  Det jeg fikk tappet ut av den gamle var 1 liter. Hva hvis det er mindre enn 1 liter opptil streken? Da skal jeg følge streken?

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Martine29 skrev 1 time siden:

Tror du er ute på dypt vann nu Hulda. Dette er nok rester av den gamle olja, han har ikke fylt på den nye ennå...

Tror ikke det. Jeg skjønner også at det er den gamle oljen. ATF er rød  og lukter helt forskjellig fra motorolje. Er kassa beregnet for motorolje, kommer clutcene garantert til å slippe. O-ringer og pakninger kan løse seg opp. Jeg har noen år som bilmekaniker. Kjenner ikke kompetansen til Martine29. Bomme og fylle ATF om kassa ikke er beregnet for det vil føre til havari. 

Med tanke på hvordan den olja du viser ser ut, ville jeg flusha en gang eller to med fersk olje for å få ut mest mulig av den gamle. 
Tøm ut det du har, fyll opp med atf, start og manøvrer litt så du får olja rundt, og bytt igjen. Repeter til fargen er frisk.
Motorolje, eller hva det nå er eller ikke, olja du viser er fra et gir som ikke har det bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...