Jomes Startet 13.April.2019 Link til dette innlegget Startet 13.April.2019 Hei. Gearkasse til denne motoren , med tanke på oljefyring. Er det egen påfylling til denne eller bruker den samme olje som motor? Hvis egen påfylling, hvilken olje? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Fiks Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Giret har oljereservoar adskilt fra motor. Oljetype vil være avhengig av girtype og fabrikat. Et bilde av giret og helst et bilde av typeskiltet kan gi bedre svar på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Det er disse bildene jeg klarte ta. Kan dere se hvilken gearkasse dette er? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Kjenner ikke girkassen, men peilepinne er trolig skruen uten maling på det nederste bildet. Kan også bare være påfyllingshull og nivået peiles da ved og ta ut en peileskrue på girkassens side. Da fyller man olje til det renner ut av hullet på siden. Men da må du være sikker på at det er riktig skrue du tar ut. Sjekk først om det er pilepinne på den du ser på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Det der er et Hurth(ZF) HBW gir, hbw-250 muligens. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Hvilken olje skal dette ha? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
SamH Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Disse girene er spekka for ATF-A, den er forlengst utfasa, Dexron-II er erstattning god nok. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Denne oljen ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Du har avbildet semisyntetisk DX3. Du skal ha mineral DX2, på boksen avmerket som DXII. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Denne er riktig ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Den går fint. Det gjør forresten første forslaget ditt også, etter at jeg sjekket Biltema, så dekker 39-979 DX2 også. Jeg bruker denne på ZF-kasse. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Tusen takk for svar. God påske ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Hei igjen. Skrudd opp mutteren på gearkasse. På vei til å fylle, jeg tapper ut 1 liter. Jeg ser også dette må være peilepinne . Det hakket nederst på pinnen er max oljenivå? Fordi jeg synes oljen var langt over den streken. Trur jeg. Eller skal jeg bare ha på 1 litere gjen. Det er ikke råd for meg å se hvilken type gearkasse dette er. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Den oljen der ser ikke ut som ATF. Den ser ut som motorolje av farge. Tro må du gjøre en annen plass. Her bør du vite. Ellers kan kassa havarere. Nivået skal normalt være på streken når pluggen ikke er skrudd ned på gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Tror du er ute på dypt vann nu Hulda. Dette er nok rester av den gamle olja, han har ikke fylt på den nye ennå... Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 (redigert) Ja det er rester etter den gamle oljen. Okei da fyller jeg på, og opptil streken når pluggen ikke er skrudd til. Har jeg oppfattet riktig da? Det jeg fikk tappet ut av den gamle var 1 liter. Hva hvis det er mindre enn 1 liter opptil streken? Da skal jeg følge streken? Redigert 18.April.2019 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Martine29 Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 10 poeng? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Martine29 skrev 1 time siden: Tror du er ute på dypt vann nu Hulda. Dette er nok rester av den gamle olja, han har ikke fylt på den nye ennå... Tror ikke det. Jeg skjønner også at det er den gamle oljen. ATF er rød og lukter helt forskjellig fra motorolje. Er kassa beregnet for motorolje, kommer clutcene garantert til å slippe. O-ringer og pakninger kan løse seg opp. Jeg har noen år som bilmekaniker. Kjenner ikke kompetansen til Martine29. Bomme og fylle ATF om kassa ikke er beregnet for det vil føre til havari. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Var en over her som kjente igjen gearkasse. Nå gjør dere meg usikker dere Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
SamH Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Hurth hbw: Andre bilder fra google: https://www.google.com/search?q=hurth+hbw-250 Oljer fra fra servicemanualen: : Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Tusen takk.hvor mye olje? Jeg tappet 1 liter fra min og fylte 1 liter . Er det for mye tru? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Hvis du leser fra 3.0 i manualen som SamH har linket til, finner du info. Hvis ikke, fyll på 1 liter og peil nivået. Anbefaler å lese instruksjonsmanualen. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Med tanke på hvordan den olja du viser ser ut, ville jeg flusha en gang eller to med fersk olje for å få ut mest mulig av den gamle. Tøm ut det du har, fyll opp med atf, start og manøvrer litt så du får olja rundt, og bytt igjen. Repeter til fargen er frisk. Motorolje, eller hva det nå er eller ikke, olja du viser er fra et gir som ikke har det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.