Jump to content

Scand Baltic 1986 med Cummins 5,9 1988, oljelekkasje pakkboks

Scand Baltic32

Recommended Posts

Du må løsne aksling fra klemflens og dra den bakover slik at du får av pakkoksen. Kanskje du må ned med roret for å få akslingen langt nok bak. Når du har kommet så langt er bytte av simmeringene forholdsvis greit. Er en låsering i hver ende, når disse er løsnet et det bare å dra simmeringene ut og sette inn de nye. Legg merke til hvilken vei de gamle sitter, og bytt til nye låseringer også. 

Men, hvordan et nivået i oljereservoaret? Er det stabilt eller minker det?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ligna veldig på min, ref

tok jobben i helga. Men jeg har to oljeslanger, kommer kanskje i flere versjoner? Måtte ikke av med roret. Min er Sleipner oljesmurt pakkboks, simmeringer hadde de på maritim.no (hadde på lager i butikken og). Verste jobben var å få akslingen ut av klemflensen, men som sagt, å ta av klemflens og bruke en avdrager fra girkasse-siden hadde nok gjort jobben mye enklere om jeg hadde sett det før jeg gikk igang med jekkestropper.

Baltic-pappa

Det lekker ikke i fra slangen, skal ut å sjekke i dag for å prøve å finne/se lekkasje. Skal fylle på olje for å se om kan finne lekkasje stedet. ? 

Takk så langt for hjelpen. Setter pris på det. Er ikke så altfor godt kjent med båten enda. Og skal sjekke i forhold til drenering. ? 

Mvh Geir 

Redigert av Scand Baltic32 (see edit history)

Den pakkboksen ligner på en Sleipner, men har den bare en oljeslange inn?

Er dette et gammelt bilde? Ser ut som det er en målejigg skrudd på hylserøret, og den ligner veldig mye på en jeg sveiset for et par år siden når jeg rettet opp propell anlegget mitt. Kommer båten fra Tjøme?

Simmeringer til denne får du kjøpt hos MITS på Sem utenfor Tønsberg. Husk å få rustfrie fjører til ringene. Årsaken til at det lekker er nok at akslingen ikke er sentrert i hylserøret, og at akslingen sliter på en av sidene i pakkboksen slik at ringen slites ned og begynner å lekke. Det er det målejiggen ble laget for - Jeg rettet opp på land slik at akslingen lå midt i hylserøret, satte på jiggen, og målte sideveis og høydeveis og noterte ned målene, Så målte jeg etter sjøsetting for å så om det endret seg. På båten min endret det seg markant, og jeg måtte ettersjustere en del etter sjøsetting. Bildet over er ikke fra min båt, men jeg har lånt ut jiggen et par ganger....

Edit: Nytt bilde kom etter at jeg postet. Dette er nok en Sleipner pakkboks i og med at den har to slanger. De skal gå opp til en oljebeholder litt lenger opp i båten. Om det er "majones" i ene slangen så har du vannlekkasje inn fra sjøvannet. Disse simmerringene koster ikke mer enn maks et par hundrelapper, men det er litt jobb å bytte i og med at akslingen må helt ut. Det er imidlertid ingen vits i å bytte de uten å rette skikkelig opp, da tar det bare noen kjøretimer før du har samme feil igjen....

/Baard

Redigert av Baard (see edit history)

/Baard

Baard skrev 4 minutter siden:

Den pakkboksen ligner på en Sleipner, men har den bare en oljeslange inn?

Er dette et gammelt bilde? Ser ut som det er en målejigg skrudd på hylserøret, og den ligner veldig mye på en jeg sveiset for et par år siden når jeg rettet opp propell anlegget mitt. Kommer båten fra Tjøme?

Simmeringer til denne får du kjøpt hos MITS på Sem utenfor Tønsberg. Husk å få rustfrie fjører til ringene. Årsaken til at det lekker er nok at akslingen ikke er sentrert i hylserøret, og at akslingen sliter på en av sidene i pakkboksen slik at ringen slites ned og begynner å lekke. Det er det målejiggen ble laget for - Jeg rettet opp på land slik at akslingen lå midt i hylserøret, satte på jiggen, og målte sideveis og høydeveis og noterte ned målene, Så målte jeg etter sjøsetting for å så om det endret seg. På båten min endret det seg markant, og jeg måtte ettersjustere en del etter sjøsetting.

Edit: Nytt bilde kom etter at jeg postet. Dette er nok en Sleipner pakkboks i og med at den har to slanger. De skal gå opp til en oljebeholder litt lenger opp i båten. Om det er "majones" i ene slangen så har du vannlekkasje inn fra sjøvannet. Disse simmerringene koster ikke mer enn maks et par hundrelapper, men det er litt jobb å bytte i og med at akslingen må helt ut. Det er imidlertid ingen vits i å bytte de uten å rette skikkelig opp, da tar det bare noen kjøretimer før du har samme feil igjen....

/Baard

Ja denne ble kjøpt i fjor i Tjøme...

Var det en stor skade? Den du fixet? 

Er det dyrt å sette bort for og få jobben gjort? 

Takker så mye for info. ? ? 

Dette er ikke noen stor skade nei. Du må skifte ringene, og som sakt så koster de bare noen hundrelapper.

Det som er jobben er å sørge for at akslingen ligger sentrert i hylserøret og at motoren er rettet inn i forhold til akselflens. Om jeg var deg ville jeg forsøkt å gjøre så mye som mulig av demontering og montering selv, og fått noen med erfaring til å gjøre selve rettingen. Det bruker de vel et par timer på, og du sparer mye på monterings/demonteringstid.

/Baard

Baard skrev 6 minutter siden:

Dette er ikke noen stor skade nei. Du må skifte ringene, og som sakt så koster de bare noen hundrelapper.

Det som er jobben er å sørge for at akslingen ligger sentrert i hylserøret og at motoren er rettet inn i forhold til akselflens. Om jeg var deg ville jeg forsøkt å gjøre så mye som mulig av demontering og montering selv, og fått noen med erfaring til å gjøre selve rettingen. Det bruker de vel et par timer på, og du sparer mye på monterings/demonteringstid.

Er det du som har eid båten tidligere? ? 

Da prøver jeg som du sier. Takk så langt. ? Mvh Jannis 

Jeg byttet akkurat simmeringene (samme type båt og pakkboks), men rettet ikke opp, burde kanskje gjort det, men det lakk det nok pga slitne ringer også, de gikk i oppløsning da jeg dro de ut.

Får ta en titt i morgen... Aldri rettet opp før jeg heller, men om det kan gjøre at jeg slipper å ta jobben igjen neste år så ...

Akslingen må forresten ikke helt ut, bare løsnes fra klemflensen. (var ikke bare bare, ser for meg at en avdrager fra baksiden av klemflensen hadde gjort det enkelt) brukte ca en dag på det, uten å ha gjort det før, mest på bolter som satt og aksling som satt

Baltic-pappa

Whiskey skrev 11 minutter siden:

Jeg byttet akkurat simmeringene (samme type båt og pakkboks), men rettet ikke opp, burde kanskje gjort det, men det lakk det nok pga slitne ringer også, de gikk i oppløsning da jeg dro de ut.

Får ta en titt i morgen... Aldri rettet opp før jeg heller, men om det kan gjøre at jeg slipper å ta jobben igjen neste år så ...

Akslingen må forresten ikke helt ut, bare løsnes fra klemflensen. (var ikke bare bare, ser for meg at en avdrager fra baksiden av klemflensen hadde gjort det enkelt) brukte ca en dag på det, uten å ha gjort det før, mest på bolter som satt og aksling som satt

Takk for tilbakemelding ? Da prøver jeg å demontere selv. ? Ellers så har vi fine båter. Kjøpte i fjor og er kjempe fornøyd ? God kveld til deg. ?

Baard skrev for 2 timer siden:

Er det du som har eid båten tidligere? ? 

Da prøver jeg som du sier. Takk så langt. ? Mvh Jannis 

9 hours ago, Whiskey said:

Ofte så kan det være lurt å ta en titt på opprettingen etter noen år. Motorlabbene synker litt sammen og slikt. Du ser jo om akslingen ligger sånn noenlunde midt i hylserøret om du drar gummislangen av.

På min båt endrer dette seg når jeg sjøsetter. Derav jiggen jeg laget for å måle endringen. De eldre balticene er mye stivere i støpen, så jeg tror ikke det endrer seg vesentlig.....Mye vanskeligere å sjekke det etter sjøsetting utover at pakkboksen blir svært varm ved kjøring...

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...