Jump to content

Edit History

Baard

Baard

Den pakkboksen ligner på en Sleipner, men har den bare en oljeslange inn?

 

Er dette et gammelt bilde? Ser ut som det er en målejigg skrudd på hylserøret, og den ligner veldig mye på en jeg sveiset for et par år siden når jeg rettet opp propell anlegget mitt. Kommer båten fra Tjøme?

 

Simmeringer til denne får du kjøpt hos MITS på Sem utenfor Tønsberg. Husk å få rustfrie fjører til ringene. Årsaken til at det lekker er nok at akslingen ikke er sentrert i hylserøret, og at akslingen sliter på en av sidene i pakkboksen slik at ringen slites ned og begynner å lekke. Det er det målejiggen ble laget for - Jeg rettet opp på land slik at akslingen lå midt i hylserøret, satte på jiggen, og målte sideveis og høydeveis og noterte ned målene, Så målte jeg etter sjøsetting for å så om det endret seg. På båten min endret det seg markant, og jeg måtte ettersjustere en del etter sjøsetting. Bildet over er ikke fra min båt, men jeg har lånt ut jiggen et par ganger....

 

Edit: Nytt bilde kom etter at jeg postet. Dette er nok en Sleipner pakkboks i og med at den har to slanger. De skal gå opp til en oljebeholder litt lenger opp i båten. Om det er "majones" i ene slangen så har du vannlekkasje inn fra sjøvannet. Disse simmerringene koster ikke mer enn maks et par hundrelapper, men det er litt jobb å bytte i og med at akslingen må helt ut. Det er imidlertid ingen vits i å bytte de uten å rette skikkelig opp, da tar det bare noen kjøretimer før du har samme feil igjen....

 

/Baard

 

 

Baard

Baard

Den pakkboksen ligner på en Sleipner, men har den bare en oljeslange inn?

 

Er dette et gammelt bilde? Ser ut som det er en målejigg skrudd på hylserøret, og den ligner veldig mye på en jeg sveiset for et par år siden når jeg rettet opp propell anlegget mitt. Kommer båten fra Tjøme?

 

Simmeringer til denne får du kjøpt hos MITS på Sem utenfor Tønsberg. Husk å få rustfrie fjører til ringene. Årsaken til at det lekker er nok at akslingen ikke er sentrert i hylserøret, og at akslingen sliter på en av sidene i pakkboksen slik at ringen slites ned og begynner å lekke. Det er det målejiggen ble laget for - Jeg rettet opp på land slik at akslingen lå midt i hylserøret, satte på jiggen, og målte sideveis og høydeveis og noterte ned målene, Så målte jeg etter sjøsetting for å så om det endret seg. På båten min endret det seg markant, og jeg måtte ettersjustere en del etter sjøsetting.

 

Edit: Nytt bilde kom etter at jeg postet. Dette er nok en Sleipner pakkboks i og med at den har to slanger. De skal gå opp til en oljebeholder litt lenger opp i båten. Om det er "majones" i ene slangen så har du vannlekkasje inn fra sjøvannet. Disse simmerringene koster ikke mer enn maks et par hundrelapper, men det er litt jobb å bytte i og med at akslingen må helt ut. Det er imidlertid ingen vits i å bytte de uten å rette skikkelig opp, da tar det bare noen kjøretimer før du har samme feil igjen....

 

/Baard

 

 

Baard

Baard

Den pakkboksen ligner på en Sleipner, men har den bare en oljeslange inn?

 

Er dette et gammelt bilde? Ser ut som det er en målejigg skrudd på hylserøret, og den ligner veldig mye på en jeg sveiset for et par år siden når jeg rettet opp propell anlegget mitt. Kommer båten fra Tjøme?

 

Simmeringer til denne får du kjøpt hos MITS på Sem utenfor Tønsberg. Husk å få rustfrie fjører til ringene. Årsaken til at det lekker er nok at akslingen ikke er sentrert i hylserøret, og at akslingen sliter på en av sidene i pakkboksen slik at ringen slites ned og begynner å lekke. Det er det målejiggen ble laget for - Jeg rettet opp på land slik at akslingen lå midt i hylserøret, satte på jiggen, og målte sideveis og høydeveis og noterte ned målene, Så målte jeg etter sjøsetting for å så om det endret seg. På båten min endret det seg markant, og jeg måtte ettersjustere en del etter sjøsetting.

 

/Baard

 

 



×
×
  • Create New...