Pitbullo Startet 15.April.2019 Link til dette innlegget Startet 15.April.2019 Heisann! I min barndom og ungdom tilbrakte jeg sommerene på sjøen i Ryfylke omkring Nedstrand i Tysvær. Full pinne med GH14, ofte med båt og propell godt over bølgetoppene i fine hopp med brutal landing. I dette strøket så er solgangsbrisen veldig gjeldende. Fint og flatt vann hele dagen, og store krappe bølger utpå ettermiddagen. Jeg har kjørt lite båt i voksen alder på grunn av studier og etablering, men nå fyller jeg sparekontoen etter beste evne for å få båt igjen. Denne gangen blir det lengre nord, Os sør for Bergen. Min eneste referanse til båtliv på denne delen av landet er ferga mellom Halhjem og Sandvikvåg, med andre ord så er det dårlig med erfaringer fra sjøen her. Er solgangsbrisen like uttalt her i området som det jeg var vant med fra Nedstrand? Jeg må ha en båt som lett takler dette uten at ungene (5 og 6 år) blir redde og utrygge, samtidig vil jeg ha båt som er liten og smidig nok til at den kan brukes til både tubekjøring og vannsport, samt litt fiske og hygge. Går ting etter planen (som de sjelden gjør) som blir det båt til neste sesong, men planene må legges nå :) Eksempel på båt jeg har sett på er Sting 530S eller tilsvarende Yamarin eller AMT. Det finnes mange produsenter og båter å velge i, men jeg går nok ikke over 200k, innkludert henger. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Solgangsbris er jo et værfenomen, som jeg tror et utstakt over hele verden.. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Ser ut til å være geografisk uavhengig. Vestlandskysten får litt ekstra oppmerksomhet hos Wikipedia. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Mange takk for svar! Da vet jeg omtrent hvor i landet jeg må legge ambisjonene på størrelse og motor :) Båtlivet skal jo være kjekt for alle ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Absolutt. ..og så er det alltid alltid når helga begynner og slutter.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brigg Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Solgangsbris er ikke et mye omtalt fenomen fra Trøndelag og nordover. Vet ikke hvorfor, kanskje rett og slett mangel på sol? Men nordavinden er kjent for å variere gjennom dagen. Den er lat om morgenen, tiltar utover dagen for så å roe seg igjen utpå kvelden. Som regel, enkelte dager roer han seg ikke og fortsetter gjennom natta. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dykker Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Solgangsbris nordover også.... Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Solgangsbrisen oppstår ved sterk oppvarming av landmassene, og skjer vel dermed helst på sommeren med mye sol og varme. En pågående nordavind gir nok mye av samme effekten. Det jeg husker godt fra somrene i ungdommen var at bølgene kom ganske brått og plutselig, og la seg igjen etter noen timer, også ganske plutselig. En liten GH14 full av folk og stæsj, i en allerede lunefull fjord, var ikke alltid like hyggelig i solgangsbrisen. Nedstrandsfjorden er ganske åpen, ut i boknafjorden. Bjørnafjorden som blir mitt hjemmeområde med neste båt er ikke så ulik i type. Derimot så er det mere øyer å gjemme seg bak her, mellom Os og Bergen, så en 17-18 fots båt burde strekke til. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Svaret ang. Os og Bjørnefjorden er; -Ja! Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Hvis solgangsbris og gjeldende vindretning har samme rettning blir den ekstra sterk (er de motsatt så vil de dempe hverandre). På vestlandet er vanligste vindrettning med vestlig komponent, og solgangsbrisen kommer fra havet, som ligger mot vest mao det er vanlig at de sammenfaller i rettning. Solgangs effekten er størst ute ved kysten og avtar ofte innover i fjordene. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Pitbullo Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Mange takk :) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Brigg skrev On 15.4.2019 at 16.53: Solgangsbris er ikke et mye omtalt fenomen fra Trøndelag og nordover. Vet ikke hvorfor, kanskje rett og slett mangel på sol? Men nordavinden er kjent for å variere gjennom dagen. Den er lat om morgenen, tiltar utover dagen for så å roe seg igjen utpå kvelden. Som regel, enkelte dager roer han seg ikke og fortsetter gjennom natta. I Alta, innerst i Altafjorden der jeg vokse opp, er det svært vanlig med solgangsbris om sommeren. Da står vinden inn fjorden nordfra utpå dagen. Og ut fjorden om natta. I Kaldfjord der jeg bor nå, like utenfor Tromsø, kommer solgangsbrisen fra vest ca. kl. 1300 på varme sommerdager. Samtidig dropper temperaturen 5-6 grader, fordi havlufta som da kommer inn er mye kaldere enn lufta over land. Så det er nok solgangsbris her nord også. Vi bare ikke kaller den for solgangsbris. Vi kaller det pålandsvind. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 OK, jeg gir meg. Men jeg har aldri tenkt på nordavinden som solgangsbris. Men den har jo egenskapen at den øker på utover dagen og stilner til kvelds, tilsvarende solgangsbrisen sørpå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.