Jump to content

Er solgangsbrisen like uttalt over hele kysten?

Pitbullo

Recommended Posts

Heisann!

I min barndom og ungdom tilbrakte jeg sommerene på sjøen i Ryfylke omkring Nedstrand i Tysvær. Full pinne med GH14, ofte med båt og propell godt over bølgetoppene i fine hopp med brutal landing. I dette strøket så er solgangsbrisen veldig gjeldende. Fint og flatt vann hele dagen, og store krappe bølger utpå ettermiddagen. Jeg har kjørt lite båt i voksen alder på grunn av studier og etablering, men nå fyller jeg sparekontoen etter beste evne for å få båt igjen. Denne gangen blir det lengre nord, Os sør for Bergen. Min eneste referanse til båtliv på denne delen av landet er ferga mellom Halhjem og Sandvikvåg, med andre ord så er det dårlig med erfaringer fra sjøen her. Er solgangsbrisen like uttalt her i området som det jeg var vant med fra Nedstrand? Jeg må ha en båt som lett takler dette uten at ungene (5 og 6 år) blir redde og utrygge, samtidig vil jeg ha båt som er liten og smidig nok til at den kan brukes til både tubekjøring og vannsport, samt litt fiske og hygge. Går ting etter planen (som de sjelden gjør) som blir det båt til neste sesong, men planene må legges nå :)

Eksempel på båt jeg har sett på er Sting 530S eller tilsvarende Yamarin eller AMT. Det finnes mange produsenter og båter å velge i, men jeg går nok ikke over 200k, innkludert henger. 

Solgangsbris er ikke et mye omtalt fenomen fra Trøndelag og nordover. Vet ikke hvorfor, kanskje rett og slett mangel på sol?

Men nordavinden er kjent for å variere gjennom dagen. Den er lat om morgenen, tiltar utover dagen for så å roe seg igjen utpå kvelden. Som regel, enkelte dager roer han seg ikke og fortsetter gjennom natta. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Solgangsbrisen oppstår ved sterk oppvarming av landmassene, og skjer vel dermed helst på sommeren med mye sol og varme. En pågående nordavind gir nok mye av samme effekten. 

Det jeg husker godt fra somrene i ungdommen var at bølgene kom ganske brått og plutselig, og la seg igjen etter noen timer, også ganske plutselig. En liten GH14 full av folk og stæsj, i en allerede lunefull fjord, var ikke alltid like hyggelig i solgangsbrisen. Nedstrandsfjorden er ganske åpen, ut i boknafjorden. Bjørnafjorden som blir mitt hjemmeområde med neste båt er ikke så ulik i type. Derimot så er det mere øyer å gjemme seg bak her, mellom Os og Bergen, så en 17-18 fots båt burde strekke til. 

Hvis solgangsbris og gjeldende vindretning har samme rettning blir den ekstra sterk (er de motsatt så vil de dempe hverandre).

På vestlandet er vanligste vindrettning med vestlig komponent, og solgangsbrisen kommer fra havet, som ligger mot vest mao det er vanlig at de sammenfaller i rettning.

Solgangs effekten er størst ute ved kysten og avtar ofte innover i fjordene.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Brigg skrev On 15.4.2019 at 16.53:

Solgangsbris er ikke et mye omtalt fenomen fra Trøndelag og nordover. Vet ikke hvorfor, kanskje rett og slett mangel på sol?

Men nordavinden er kjent for å variere gjennom dagen. Den er lat om morgenen, tiltar utover dagen for så å roe seg igjen utpå kvelden. Som regel, enkelte dager roer han seg ikke og fortsetter gjennom natta. 

I Alta, innerst i Altafjorden der jeg vokse opp, er det svært vanlig med solgangsbris om sommeren. Da står vinden inn fjorden nordfra utpå dagen. Og ut fjorden om natta. 

I Kaldfjord der jeg bor nå, like utenfor Tromsø, kommer solgangsbrisen fra vest ca. kl. 1300 på varme sommerdager. Samtidig dropper temperaturen 5-6 grader, fordi havlufta som da kommer inn er mye kaldere enn lufta over land. 

Så det er nok solgangsbris her nord også. Vi bare ikke kaller den for solgangsbris. Vi kaller det pålandsvind. 

OK, jeg gir meg. Men jeg har aldri tenkt på nordavinden som solgangsbris. Men den har jo egenskapen at den øker på utover dagen og stilner til kvelds, tilsvarende solgangsbrisen sørpå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...