Jump to content

Innmontering av ny dieselmotor

Pim

Recommended Posts

Jeg skal ta ut den gamle md 21 a og sette inn en ny dieselmotor i min HR 35 Rasmus, antakelig en Beta 28 hk. Komplette tilbud fra div. forhandlere er dyrt og jeg lurer derfor på om andre,mindre profesjonelle men likevel motorkyndige, kan gjøre jobben billigere. Er det noen som kan gi meg tips om noen i Oslofjordområdet som kan ta et slikt oppdrag i høst, evt vinter? Som en del av dealen kan jeg tilby den gamle motoren vederlagsfritt.

PIM

Problemet med Beta, er at de som fører den ikke har noen form for service / distribusjonsnett på Østlandsområdet.

En 20 hester Beta, er derfor omlag 10K billigere enn andre alternativer. Motorene er bra, mariniserte Kubota diesler. En bekjent i England, installerte en 2o HK i sin Ballad i våres. Bare lovord.

Kan du ikke fixe ting sjøl, eller har tid, ville jeg vurdere f.eks en NANNI, fra en seriøs leverandør. GDS med "innleid" arbeidskraft av "ymse" slag, er etter min mening det minst lønnsomme. Iallefall over tid.

Suzuki

No boat needed..

Takk for gode råd så langt. Når det gjelder Beta-motoprene er disse, i likhet med Nanni, basert på Kubuta. Etter hva jeg har forstått kan deler skaffes fra forhandlere av landbruksmaskiner/traktorer. Tror det er pålitelige motorer. Har lest at denne 28 hk er innmontert i et jordomseilingsprosjekt; "Lively Lady". En 36 fot (16 tonn!) båt. Prosjektet er for tiden omtalt i en del engelske båtblader.

Skulle hjerne ha sluppet å betale 120-140.000 forhanderne tar for et motorbytte...

PIM

Jeg har også en gammel md 21 i båten og vurderer et motorbytte i vinter. Men det blir dyrt ja.....

Ser du har vurdert en 28 Hk motor, er det nok i en slik stor og tung båt som Rasmus`en er da?

Den grønnmalte moringa som sitter der nå er vel på ca 50 Hk er den ikke?

Og hva med andrehåndsverdien på en båt med en Beta eller lignende, kontra en med en ny grønnmalt moring eller Yanmar? Noen som vet om dette vil være avgjørende, eller betyr det bare noe at det er ny motor?

Fernanda?

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

HR båtene er normalt utstyrt med kraftige motorer, som motorseilere. Jeg mener at nye sterke 3 sylindrede motorer rundt 30 hk med stor propell er tilstrekkelig til å skyve båten i cruisefart. Sammenlikn også hva som installeres i helt nye båter. F.eks. selges den anerkjente langturseieleren Rustler 36 standard med Beta 28 hk. Denne båten er langkjølt og veier ca 7,5 tonn. Den cruiser på "6 knots or so". Med liten motor får man dessuten stor plass i motorrommet til ekstra tykk lydisolering. Med lavt dieselforbruk (1,5 til 2 l pr.time) og store HR-dieseltanker får man også en enorm aksjonsradius. Det er dessuten et poeng, som ihvertfall en del synes å mene, at det ikke er bra for en motor i det lange løp å marsje på for lavt turtall. Hva gjelder Rasmus er det flere som har skiftet til mindre motor. Jeg tror Rasmusen er litt lettere enn HR 352. Det er et poeng det med annenhåndsverdi, hvis man har tenkt på snarlig utskifting.

Håper fortsatt det er noen som kjenner til noen som kan utføre en rimelig men god motorinnstalering.

Pim

Personlig mener jeg motoren du velger, er absolutt alt for liten. Rasmus`en ble i sin tid levert med opptil 75 hester. Nok om det;

er det i det hele tatt noen verksteder i Oslo området som har gode skussmål, hva motorbytte angår ? Har nesten tilgode å høre lovord om noen, og dette er jo kjapt jobber til 80-110 000 kr totalt sett.

Suzuki

No boat needed..

Et par spørsmål fra en grønnskolling:

Hvorfor er disse mariniserte dieselmotorene så sinnsvakt dyre? Man kan jo kjøpe bilder for disse beløpene.

Koster det 80-100.000 kr å få satt inn en motor? Er det advokater som skal gjøre jobben? Hva med en tur til f.eks Tyskland (uten at jeg vet hvor du holder til...).

tja: motoren koster vel omlag 60 lapper for en 20 hester.

Aksel, propell og propellflens omlag 6-8 lapper

Arbeidstimene går vel løs på 600-650 kr stykket, og montering av en komplett motor, inkl. alt er MYE jobb.

Så kommer det man ikke har tenkt på, som slanger, kabler, klemmer, eksostilpasning, nye ekstrafilter, sjøvannsfilter, hevertventil, motorromsisolasjon, evt. nye eller tilpasning av teleflekskabler, og alt det andre.

I sum skal du være svært fornøyd om sluttnotaen kommer på under 80 000,-

Selv om du gjør litt selv.

Suzuki

No boat needed..

Hei!

Vi satte inn en ny dieselmotor hos Rød båtbyggeri i Fredrikstad. Alt i alt kom det på 92000 kroner, men det var da inkludert alt sdammen (aksling, motor, montering, eksos etc.) Monteringen kostet 8000 kroner. Synes ikke det var ille. Han brukte bare 2-3 uker på å gjøre det også. Du kan jo ta en telefon dit for å høre om han kan sette inn motoren for deg?

mvh

M/B Gamla

Gjorde monteringen selv i sist høst. Myyyye arbeid, ikke minst glassfiberarbeid. Kjøpte motoren hos Sabben i Bergen. Ville absolutt anbefalt å sjekke småmotorene til Sabben. Billige, små og ikke minst er Sabben en knakende god forhandler å forholde seg til. Generasjoner med yrkesstolthet setter sine spor!

Vil nok tro at "alt annet" som slangeklemmer, eksos, filtre, slanger, festemidler osv vil overraske de fleste i kostnader ved et motorbytte. For min del beløp nok disse detaljene seg til nærmere 10 enn 5 tusen.

Oso

Det er mange interessante svar her. Skal ta en tlf til Rød. De tilbud jeg har fått så langt ligger på rundt 120.000 -150.000 for komplett motor med installasjon. En Beta 28 hk koster 56.000 med gear. Så kommer deler og installasjon i tillegg. Når det gjelder størrelse tror jeg at spesielt HR har hatt en filosofi på å gjøre alt overdimensjonert, så også med motor. Jeg kjenner til en som skiftet motor i samme båt, som altså er 6-7 tonn. Den nye motoren, en Volvo 2003, 28 hk ga iflg eier plenty med kraft; "I can motor 7 knots at 2500 rpm against 20 knots headwind and a 2" chop. Eieren understreker at han har stor 16X16 propell. Til sammenlining går min md 21 i 6,3 knop på de anbefalte 2000 rpm i vindstille.

Pim

Ja, jeg har også merket meg at spesielt Vetus og Solè virker svært billig i Sverige sammenliknet med Norge. Og når man legger til svenskepriser på innmontering kunne dette blitt meget bra. Problemet for min del er at nåverende motor er havarert og jeg må i så fall bli slept ned fra Oslo. Ellers er jeg enig i at dette (42 Vetus) hadde vært en fin motor til båten.

Pim

Bare for sammenligningens skyld...

Byttet motor i min First 35 nå i vår ( 6,5 tonn båt ).

Lombardini 3 cyl. 28 hk ferdig montert 106.000.-

Dette inkluderte: oppløfting og leie av krybbe, demontering og utløfting av gammel MD 11, montering av ny motor, flex kobling, ny eksospotte, nye manøverkabler, ny aksling, ny trebladet Flex-o-fold propell, diverse tilpassninger på elektrosida +++ div småting.

Fortsatt er det ting som ikke er helt ok, bla. vibrasjoner på visse turtall og litt falsk luft, men derfor er det godt å vite at det er visse garantier inkludert i en slik "pakkejobb".

Ihvertfall for meg som ikke har teknisk innsikt.....

Arild

Hei, har vært borte et par dager. Ja, jeg antar at det ikke er mulig å overføre garantier til norske forhandlere. Synd det med Vetus og Solè forresten. Dette synes å være billige motorer i utlandet. I Norge virker prisen å ligge helt opp til prisen på Volvo Penta og Yanmar. Da må det være svært vanskelig å selge dem, selv om motorene er aldri så gode.

Pim

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...