ikar0s Startet 15.April.2019 Link til dette innlegget Startet 15.April.2019 Hei.har byttet alt av instrumenter til KUS. De gamle instrumentene var originale VP-instrumenter og alt fungerer, men har trøbbel med den nye KUS-turtelleren.(0-6000) Den nye turtelleren får signal fra W, men den viser feil turtall i hele spekteret. Med den gamle turtelleren (0-5000)var tomgangen på ca 700 o/m, men med den nye KUS-telleren viser den 1000 på tomgang. Jeg har forsøkt å kalibrere, men får kun turtelleren til å øke på tomgang, jeg får den ikke til å gå lavere. Forsøkte å ta en tur for å sjekke om turtelleren viser konsekvent 300 omdreininger høyere, men den er helt på jordet og viser opp mot 5000 omdreininger ved fullt pådrag. Maks er 4350 i følge brukermanualen. Fikk tilsendt et nytt instrument fra maritim i tilfelle det var noe galt med det jeg kjøpte, men samme resultat der. Noen som har peiling på hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Har nettopp startet min TMD 40A med nye instrumenter. Hos meg er alle nye instrumenter ECMS. Herhar jeg samme problem som deg. Får ikke turteller lengre ned enn 1000 på tomgang, sjøl om Tomgang skal ligge på ca 700, noe den gamle ustabile turteller viste når den ellers fungerte. Den gamle fikk signal fra egen giver mot svinghjul, men den nye får fra W som hos deg. Nu har ikke jeg vært ute å kjøre med båten ennå, så ikke sikker på hvordan den oppfører seg når det er belastning på motor, men mistenker at den ikke er rett der heller. Så lure også på om noen har noe erfaring med dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
hegra Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 (redigert) Synes det er rart man kan selge turtellere til hvilken som helst motor uten og informere om fremgangsmåte for kalibrering om det i det hele tatt er mulig kalibrere dem riktig. VP benyttet VDO instrumenter på disse motorene og alt etter hvilken VP motor det var, la man inn en kode i timeteller etter en egen fremgangsmåte.Har både koder og fremgangsmåte for VDO Men kan ikke tro at fremgangsmåte og koder kan overføres direkte til andre merker turtellere. Redigert 15.April.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 (redigert) Fulgte du bruksanvisningen ved oppsett? den har en justerbar range på 0,5-250 Det skulle være rikeslig til det aller meste skulle man tro? hvor langt stillte du den Redigert 15.April.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Sitter knap på baksiden til å kalibrere turteller. Når den får signal fra W på dynamo, så skal det ikke ha noe meg selve motor å gjøre, da dynamo ikke henter noe info fra selve motor. Eneste jeg ser kan ha innvirkning her, er størrelsen på remskiven. Skal sjekke faktisk turtall på motor med turtals tester så fort jeg får tid. Kan da sammen ligne turtall på dynamo remskive samt remskive på svinghjul, i forhold til det som instrument viser. Monterte turteller fra Biltema på den gamle Yanmar 3QM i fiskebåten. Der gikk det helt fint å justere turtall ned til ca 700 som er tomgangs turtall på denne. Å det fungere også med korrekt turtall når en belaster motor. Her er det også med uttak fra W. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ikar0s Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 (redigert) Cerberus skrev 27 minutter siden: Fulgte du bruksanvisningen ved oppsett? den har en justerbar range på 0,5-250 Det skulle være rikeslig til det aller meste skulle man tro? hvor langt stillte du den Rangen på 0-6000 er fra 1-10. På 1 får jeg 1000 omdreininger på tomgang, og når jeg øker tallet når jeg kalibrerer øker turtallet. Får rett og slett ikke kalibrert nedover. Redigert 15.April.2019 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Starter på 10? det var veldig rart Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Cerberus skrev 1 minutt siden: Starter på 10? det var veldig rart Hei. Den starter på 1 og går til 10. 1 er fabrikkinnstillingen og da viser turtelleren 1000. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 ikar0s skrev 17 minutter siden: Rangen på 0-6000 er fra 1-10. På 1 får jeg 1000 omdreininger på tomgang, og når jeg øker tallet når jeg kalibrerer øker turtallet. Får rett og slett ikke kalibrert nedover. Hos meg er det motsatt. Der faller turtallet når jeg øker rangen, men ikke nok. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 ikar0s skrev On 15.4.2019 at 19.45: Hei.har byttet alt av instrumenter til KUS. De gamle instrumentene var originale VP-instrumenter og alt fungerer, men har trøbbel med den nye KUS-turtelleren.(0-6000) Den nye turtelleren får signal fra W, men den viser feil turtall i hele spekteret. Med den gamle turtelleren (0-5000)var tomgangen på ca 700 o/m, men med den nye KUS-telleren viser den 1000 på tomgang. Jeg har forsøkt å kalibrere, men får kun turtelleren til å øke på tomgang, jeg får den ikke til å gå lavere. Forsøkte å ta en tur for å sjekke om turtelleren viser konsekvent 300 omdreininger høyere, men den er helt på jordet og viser opp mot 5000 omdreininger ved fullt pådrag. Maks er 4350 i følge brukermanualen. Fikk tilsendt et nytt instrument fra maritim i tilfelle det var noe galt med det jeg kjøpte, men samme resultat der. Noen som har peiling på hva som kan være galt? Fant du ut noe her? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 ikar0s skrev On 15.4.2019 at 22.09: Hei. Den starter på 1 og går til 10. 1 er fabrikkinnstillingen og da viser turtelleren 1000. Fikk du løst problemet? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Da har jeg løst denne godiske knuten. Så nå fungere ting igjen. Kjøpte en Faria fra Marineoutlet til 830kr. https://www.marineoutlet.no/products/turteller-diesel-0-4000-cheasapeake-hvit-krom-faria Denne har både en fin og grov justering. Samt tabell for både mekanisk og dynamo signal. Nå ligger denne innen for ca 20rpm i forhold til lasermåleren når jeg måler på svinghjul med denne. Så da er nu jeg fornøyde. Sjekket dette fra tomgang på 650 og opp til 2000. Hadde ikke med øreklokker, så ble for mye støy å ligge med hodet ned til motor over 2000. Men satser på det passer like bra videre oppover. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.