kjema Startet 15.April.2019 Link til dette innlegget Startet 15.April.2019 Hei igjen , kom på noen spørsmål ang. tur på Europeiske elver/kanaler 2020. Har erfaring fra slusing i Telemarkskanalen , Dalsland kanal , Trollhetta kanal og Gøta kanal der det som regel er nødvendig med 2 personer i slusene. Unntaket er vel i Trollhetta der det er innstøpte stiger å holde seg i og da går det fint an å sluse alene. Tau behøves ikke da vannet pumpes inn nedenfra. Hvordan er det på kontinentet , er det slik der? Bruker man tau , eller kan man holde seg i stiger? Går det å sluse alene? Grunnen til at jeg spør er at kona muligens ikke blir med på hele turen. Takknemlig for svar - hilsen Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Jeg har sluset over 100 sluser i Frankrike, Tyskland, Nederland og Luxembourg ... En bruker tau...men der er stiger i veggen pga sikkerheten... Du kan nok sluse alene om ikke båten er for stor... Vannet kommer nedenfra... Du sluser sammen med enorme lektere, som alltid ligger foran deg, og lager en kraftig strøm når de går ut av slusen..dette må du være oppmerksom på, blir rene elven inne i sluse kammer da.. I de største slusen flyter fortøyningspullerten inne i sluseveggen, og du slipper ta nytt feste etter som du beveger deg opp eller ned.. Sitér dette innlegget Link to post
Heiaas Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Hei, har sluser i Gøta kanal, Canal Medi og i elven Charente, to siste i Frankrike. I forhold til Gøta kanal var det "klar deg selv", i Medi var det slusevakter, det eneste de gjorde var å slippe vann inn/ut. Ingen hjelp med tau. I Charente var det ingen slusevakt. Vi var to ombord, usikker på om jeg hadde fikset det alene. Leid båt alle tre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Heiaas Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 I Canal Med I var slusene akkurat passe til lekterne så de sluser alene og turistbåtene sammen. I Gøta Kanal var alle forsiktige med båtene, i Canal Medi var alle båtene fendret for storm, så der var det som å kjøre radiobil ? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 (redigert) I en del slussar (och även i övrigt vid kanalsidor där man kanske vill lägga till) så är det stående järnspånt som iofs är relativt släta, men där fendrarna gärna vill försvinna in i mellanrummen. Lösningen kan vara att hänga fendrarna 'på längden' dvs med fendertlina i bägge ändar. I övrigt så kan jag säga att i nordöstra Tyskland så finns det ett omfattande kanalnät där pråm-trafiken är gles och inte till större besvär. Redigert 15.April.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjema Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Takk for gode råd , de vil sikkert komme til nytte. Forøvrig er kona og jeg nyblivne pensjonærer som vil "gjøre ett siste sprell" før vi blir for gamle. Grovt fortalt er planen å gå via Øresund gjennom Tyskland , Holland , Belgia og Frankrike med destinasjon Port St.Louis. Leier ett rom der for vinteren , eller drar hjem om vi føler for det. Henter båten igjen våren 2021. Tips ang. strekninger med forholdsvis lite nyttetrafikk og høy "idyllfaktor" mottas gjerne. God båtsommer , hilsen Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jeg kan anbefale en koselig rute i Friesland. Vi gikk der i 2017. Det ligger en egen tråd på dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.