Dr.blind Startet 15.April.2019 Link til dette innlegget Startet 15.April.2019 Jeg har montert ny VHF, men jeg er usikker på om den virker som den skal. Jeg ligger i Fredrikstad sentrum. Når kystradio sør sender på kanal 16, feks når dem varsler om værmelding på arbeidskanaler er det veldig dårlig signal med støy og lav lyd. Når jeg lytter på kanal 7 er det bedre lyd når det sendes der men fortsatt ganske lav. Så kaller jeg selv om kystradio sør og ber om radioprøve, da er det krystallklar lyd og dem rapporterer tilbake at dem hører meg godt. Hvorfor er det slik? Sitér dette innlegget Link to post
AsleH Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Har du justert på Squelchen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Dr.blind skrev for 21 timer siden: Hvorfor er det slik? Det kan f.eks være at hvis de svarer deg fra kanal 16 f.eks fra Tjøme senderen så ligger du bedre an der du ligger for å få inn gode signaler derfra. Kanal 7 er vel Halden og skulle vel i prinsippet gi deg bra mottak, men det er ikke alltid slik i praksis. Du kan ligge i en radioskygge der du ligger. Prøv en oppkalling via kanal 21 Tjøme og sammenlign. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 AsleH skrev for 22 timer siden: Har du justert på Squelchen Jepp den er justert. Mix sin teori er kanskje mer holdbar, har ikke kunnskap om hvordan VHF fungerer. Tenkte signalet kom fra nærmeste sender alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 (redigert) Opplever det samme.... Kanal 16 …..lavt lydnivå og mye støy. Kanal 20 ( arb.kanal Kystradio Sør ) krystallklar lyd. Har nettopp også montert ny VHF - Standard Horizon GX1700E, men mener at det var samme problemet med den gamle VHFen i fjor, så jeg er ikke sikker på om det er VHFen som er problemet. lagt til... Et helt annet spørsmål….Blir værmeldingen på VHF nå lest av "en robot"? Stakato opplesning og utydelig uttale av diverse stedsnavn o.l. Redigert 17.April.2019 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Jeg ligger i Levanger og nærmeste VHF sender er Mosvika med arbeidskanal 7. Lengre ut i Trondheimsfjorden er det en sender på Forbordsfjellet med arbeidskanal 28. Ved innløpet til Trondheimsfjorden ligger senderen på Kopparn med arbeidskanal 21. Når min VHF står og søker på flere kanaler, så vil den stoppe opp på den første som har sterkt nok signal til at det bryter gjennom innstillingen på støysperra (squelchen). Om det tilfeldigvis er Kopparn, som er lengst unna den tar inn, så er signalet svakt og med mye støy. Om jeg dreier på kanalvelgeren, så fortsetter den søket og stanser kanskje på kanal 28, Forbordsfjellet. Signalet er sterkere og ganske bra volum og lite støy. Om jeg dreier på kanalvelgeren en gang til fortsetter søket og den stopper på kanal 7, Mosvika. Det er den nærmeste senderen og signalet er meget sterkt og helt uten støy. Det er det samme for sendinger på kanal 16. VHFen stopper kanskje søket på sendingen på senderen som er lengst unna og gir de dårligste forhold. Dette forklarer ditt problem. Redigert 20.April.2019 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Benji Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Hafrsfjord skrev On 17.4.2019 at 13.01: Et helt annet spørsmål….Blir værmeldingen på VHF nå lest av "en robot"? Stakato opplesning og utydelig uttale av diverse stedsnavn o.l. Ja, leses av en maskin i disse dager. Lyder ille Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.