Jump to content

Sengetøyskift.

Kotnes

Recommended Posts

Hvor ofte skifter du sengetøy i båten ?. Ligger til vanlig i ferskvann og sengetøyet holder bra men så fort båten havner i fjorden og vi drar på ferie synes jeg at etter bare 2-3 dager begynner det å bli ubehagelig å legge seg. Det blir seigt og klamt. Flere som merker dette i sin båt. Bare for syns skyld vil jeg legge til at jeg er renslig og dusjer meg med ferskvann etter å ha badet i sjøen. Vanligvis har vi med 2-3 skift til 3 ukers ferie men vurderer nå å ta med enda flere. Spent på hva andre sier om dette.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Hvor ofte skifter du sengetøy i båten ?. Ligger til vanlig i ferskvann og sengetøyet holder bra men så fort båten havner i fjorden og vi drar på ferie synes jeg at etter bare 2-3 dager begynner det å bli ubehagelig å legge seg. Det blir seigt og klamt. Flere som merker dette i sin båt. Bare for syns skyld vil jeg legge til at jeg er renslig og dusjer meg med ferskvann etter å ha badet i sjøen. Vanligvis har vi med 2-3 skift til 3 ukers ferie men vurderer nå å ta med enda flere. Spent på hva andre sier om dette.

<{POST_SNAPBACK}>

At det føles seigt og klamt kan komme av at madrassen tar til seg fuktighet fra kroppen/kondens effect av varm kropp på den ene siden og kald side mot skroget på undersiden. Har du ikke god lufting under madrassen får du sette madrassen på høykant om dagen. Eller prøv andre typer dyner. feks. sommer dundyner.

.....

Bare for syns skyld vil jeg legge til at jeg er renslig og dusjer meg med ferskvann etter å ha badet i sjøen......

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde nydelig vær og badetemp i sjøen i ferien i år. Ofte mange bad hver dag. Og jeg kunne ikke drømme om å dusje av meg saltvannet etterpå. Synes beint frem kroppen min gir beskjed om at dette er noe den setter pris på - rene helseboten faktisk.

Så siden jeg er ganske gammel og urenslig kan jeg vel da best karakteriseres som en gammel gris!

Skal vurdere å skifte signatur...

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Et problem med sengetøy er at det (stort sett) er av bomull. Bomull holder som kjent godt på fuktighet, og jo mer utvasket det er jo bedre sitter fuktigheten (virker det som).

I sommer prøvde vi oss med sateng-sengetøy i båten istedenfor bomull for å se om dette hjalp.

Tror det var litt bedre..... (Er ikke helt sikker... ). Får prøve med silke neste år.

S/Y Surprise

Et problem med sengetøy er at det (stort sett) er av bomull. Bomull holder som kjent godt på fuktighet, og jo mer utvasket det er jo bedre sitter fuktigheten (virker det som).

I sommer prøvde vi oss med sateng-sengetøy i båten istedenfor bomull for å se om dette hjalp.

Tror det var litt bedre..... (Er ikke helt sikker... ). Får prøve med silke neste år.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en firma her nere i Borås som säljer sengetöy till bla Hotell som er av en

blandning bomull o noe annet..... som tydligen funkar veldi bra ombord!

Dom har annonserat en hel del i Kryssarklubbens tidning.

men jag kan inte komma på vad firman heter... :headbang:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Vi skifter alt for sjeldent, det er ihverfall sikkert! :blush:

Men viktig med mye lufting, vi setter luka foran på gløtt hver morgen og lar den stå oppe så sant det går an. Greit og at en tar det på dekk og soltørker de når en kan de, Da er de tørre og fine!

Men er vi i båten så tåler vi litt lavere standard! litt herlig og! :lol:

Skifter vel litt for skjelden sengetøy i båten...

Om en ligger litt lenge på morgenen er det ikke til å komme fra at temperaturen kan bli litt høy og kroppen varm (svett) i båten på solrike dager.

Har gjort forsøk med å kjøre wallasen slik at vifta går uten at den leverer varme og det gir en bedre sirkulasjon av luft og at sengetøyet blir mindre klammt. I min båt oppleves temperaturen / klammheten større i AC`n enn i kabinen fram i båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Vi skifter sengetøy etter en drøy uke, og tørker/lufter madrassene og dyner/puter samtidig. Har lagt terassegress (den tynne typen med små knotter på undersiden) under madrassene. Det hjelper, men vi skal bytte det ut med noe som gir enda bedre avstand mellom madrass og underlag.

Klamme sengklær er ikke spesielt triveli :sad:

Et tips er å ikke re opp sengen når du står opp. Brett heller dyna dobbel slik at halve madrassen og den siden av dyna som er mot kroppen, får lufte seg. Etter en time eller to snur du dyna og lar den andre halvparten av madrassen få lufte seg. Ved å re opp sengen rett etter at du har stått opp så stenger du varme og fukt inne i sengeklærne og madrassen. "Lufte-metoden" har fungert bra hos oss. :sleep:

Ønsker man å gi "husdyra i senga"....

Bilde

(Midd)

...en tøffest mulig tilværelse så det ikke blir så mange av dem, skal man i alle fall ikke re opp og dekke til senga med dyna når man står opp. Fjern heller dyna og få luftet både dyne og madrass har jeg sett anbefalt flere ganger.

Redigert av Helge (see edit history)

Prøvde ut luft avfukter i båten i sommer. Det syntes jeg hjalp. Sengeklærne ble ikke så klamme. Den gikk om natten og dro ut over en liter vann. i løpet av natten.

Brukte den på de dagene hvor det var så kjølig at lukene kunne være stengt.

Nå vurderer jeg å montere den permanent i båten.

Ventilasjon og lufting er stikkordet.

Etter at Nicroventventilene ble installert, er det blitt merkbart tørrere inneklima i båten.

Køyeklær luftes hver morgen.

De to taklukene står i størst mulig grad i luftestilling.

Aldri problemer med fuktige køyer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Fant denne annonnsen på finn.no :smiley:

Kondens/ fuktighet under madrassene

Beskrivelse

Fuktighet under madrassene i båten er et problem for båteiere. Fuktigheten dannes av kroppsvarmen i løpet av natten. AirMax undermadrass gir nødvendig luftspalte mellom båtputen og benken. Madrassen er en meter bred og 15mm tykk. Den består av en nylonkjerne med polyesterstoff på begge sider. Enkel tilpasning, kan anvendes i alle typer båter. Ønsker du vareprøve og forslag til målemal, er det bare å kontakte oss på mail.Pris er kr. 280,- pr. løpemeter,inkl. mva.

Sjekk også vår web side (3xW.Haks.no)Rask levering.

Kontakt

Navn Hanne / Bjørn

Epost Send epost

Telefon 922 22851

Mobil 95998597

Nettside Trykk her

Referanse 6012210

Adresse Hjemsengvn. 90

3133 Duken

Info

Hovedkategori Bil-, MC- og båttilbehør

Underkategori Båt tilbehør

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Fant denne annonnsen på finn.no  :smiley:

Kondens/ fuktighet under madrassene

Beskrivelse

Fuktighet under madrassene i båten er et problem for båteiere. Fuktigheten dannes av kroppsvarmen i løpet av natten. AirMax undermadrass gir nødvendig luftspalte mellom båtputen og benken. Madrassen er en meter bred og 15mm tykk. Den består av en nylonkjerne med polyesterstoff på begge sider. Enkel tilpasning, kan anvendes i alle typer båter. Ønsker du vareprøve og forslag til målemal, er det bare å kontakte oss på mail.Pris er kr. 280,- pr. løpemeter,inkl. mva.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fulgte tipset til Stein-Erik.

De koster 175 kroner for 2m x 1,2 m bredde. Dette funker faktisk! På midten av madrassen er det nå en luftspalte på ca 5 cm. Når man legger seg presses denne sammen, og du får en behagelig fjæring samtidig som luftingen opprettholdes. Selv de tynne madrassene våre ble som nye. Fatter ikke hvordan vi klarte oss før.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hva er Nicroventventil og hvem selges dem, har noen en link?

<{POST_SNAPBACK}>

Solcelledrevet ventilator, passer perfekt der hvor du evt har en Electrolux-ventil fra før. Monterte min på ca 15 minutter, mesteparten av tiden gikk med til å fjerne gammel silikon. Leveres med to propeller, en for å trekke luften ut, en for å trekke den inn - velg selv hva som passer best.

Er også et Ni-Cad batteri med som lades opp av solcellene. Maritim selger den blant annet, se her.

Er også topp fornøyd med min, pumpelukta som jeg hadde i kabinen før er borte.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...