Dille Startet 15.April.2019 Del på Facebook Startet 15.April.2019 Hei Jeg har kjøpt hytte, og med den fulgte et naust. I det naustet ligger en trebåt som sikkert ikke har sett sjøen på 40 år. Det hadde vært morsomt å fått doningen på sjøen. Det er bare et stort problem- Jeg kan ingenting om båt. Og da mener jeg absolutt ingenting. Hva må gjøres for at den kan sjøsettes? Den er malt i hvitt på de øverste bordene og det er noe svart i bunn. Regner med at dette må fjernes, men ellers ser båten ut til å være i god stand. Alle tips tas imot med glede og jeg må sikkert ha det inn med teskje. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Puss ned alt og mett bordene over vannlinja med olje. Du kan bruke owatrol d1 og d2. Malingen kan du fjerne hvis du vil, evt male et nytt strøk. Fjern all løs bunnstoff og puss ned. Så primer du og smører bunnstoff på. Er det store sprekker i treverket under vannlinja kan det hende du må lære deg noen nye triks. Jeg har også en spissbåt som sto lagret på land lenge. Var store sprekker i den. Hiv den på havet når den er smurt og se om det trutner, mye går av seg selv. Gjerne la den ligge nesten nedsenket første dagen, så kan du lense og se hva som skjer. Merk deg hvor det kommer vann inn etter noen dager om det ikke blir tett og ta bilder, så finner vi alltids en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Selv holder jeg en knapp på en blanding av 1/3 tretjære, 1/3 linolje og 1/3 terpentin. På de første strøkene kan det med fordel reduseres litt på tjæren og økes litt på linoljen. Da trekker det dypere og fortere inn. Når det er mettet kan du øke tjæreinnholdet og redusere på terpentinen og smøre alt godt innvendig. Merk at det tar en uke eller to med godt tørkevær før dette slutter å være klebrig, men det er etter min oppfatning det beste du kan tilføre treverket for at det skal være evig (også brukt på stavkirker i bortimot 1000 år). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Big Horn skrev 6 minutter siden: , men det er etter min oppfatning det beste du kan tilføre treverket for at det skal være evig (også brukt på stavkirker i bortimot 1000 år). Helt enig, bortsett fra at tjære er noe griseri i varmt sommer vær... Der er Owatrolen bedre.. Sitér dette innlegget Link to post
Dille Svart 16.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2019 Tusen hjertlig takk for svarene. Har vi noen merker på primer og bunnstoff som er bedre egnet enn andre? Blir et bra vårprosjekt for gutta og meg dette! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Her tror jeg det bare er å gå for billigste sort jeg gett, og vedr tetting så kan du legge sagspon i sjøen slik at dette trekker inn i åpne sprekker. Kansje like greit å få båten på sjøen og la den trutne før du begynner med noen omfattende tiltak... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Båten skal vel bare være uti noen måneder om sommeren, så inn i naustet igjen. Bruk det billigste du kan få fatt i. Det ser ut til at båten er i bra stand. Hvis det er jernnagler i bunnen av båten, bruk bunnstoff som ikke inneholder kobber, hvis mulig. Den gangen vi holdt på med åpne trebåter, så var prosedyren Ravilakk innvendig (lettere å holde rent), kokt linolje utvendig (også der det skulle bunnstoffes). Ett lag bunnstoff og uti med båtene. Der sakk dem og lå under en ukes tid. Deretter ble de lenset og var tette. Dette var bruksbåter og ikke pyntegjenstander. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Martine29 skrev 14 minutter siden: vedr tetting så kan du legge sagspon i sjøen slik at dette trekker inn i åpne sprekker. Dette er noe av det mest ødeleggende du kan gjøre med en ellers god båt. Ble brukt på råtne fanteskøyter for å tyne ut litt ekstra levetid, men på en god båt er det bare ødeleggende. Spon som legger seg I sprekkene forhindrer trutning, og sprenger unødig på sømmen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Ja det var jo dette jeg tenkte på da i ytterste konsekvens....dette er et gammelt kjerringråd på gamle fanteskuter. Etter noen dager på sjøen så ser en jo om det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Denne båten ser alt for god ut til å ødelegges med fantetriks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Korrekt @index. Prosessen ble kalt 'mauring'. Og har sin bakgrunn fra lekke frakteskuter der lekkasjene oversteg pumpekapasiteten. Det man gjorde var å fortøye langs land, finne seg en passende maurtue, grave den ut og med bøtte påmontert stake, kjøre tua under båten. Ren dødsdom for klinkerbygde skrog. Kan brukes på tykk kravell. Da legger mauringen seg som en kladd på utsiden av lekkasjestedet. Noe trekker inn. Så det vi lette etter, den gangen jeg drev med slikt, var å finne ut hvor eventuell sagmugg materialiserte seg inne i båten. For derved å sjekke ut hvor lekkasjen befant seg. Noen ganger kan vanninngangen være et mysterium, lokalisert bak dobbeltspanter osv. Båten på bildet ser nesten ut som ny, den har ikke hatt mange sesongene på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Billigste du kan fylle i sprekkene før sjøsetting er margarin! Presses ut når treverket trutner uten å gjøre skade. Alternativ er Farm hvis det er å få tak i. Noen bruker også lim for takpapp som ikke blir hardt. Unngå Tech7 og Sikaflex da disse ikke er fleksible nok og vil kunne sprenge ut bordganger. Tetting av sprekker gjøres fra yttersiden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Timmeeh Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Jeg hadde en del sprekker i min båt. Der borra jeg hull i begge ender av sprekken for å nøytralisere, så freste jeg opp sprekk med stikksag. Så skar jeg ut fliser som gikk i sprekken hele veien. Deretter blandet jeg West system sin epoksy resin med noe pulver i, og smurte både sprekk og flis inn før jeg la de på plass. Når det var herdet skar jeg vekk det som stakk ut og pusset over. Mye jobb, men slapp å bytte bord og de ble som nye. Fargeforskjellen ble utlignet etter en sesong. Men uansett prøv å smør og trutne først. Så kan du ta rep hvis det ikke blir tett nok. Sitér dette innlegget Link to post
Dille Svart 16.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2019 Mange gode råd her. Vi får se hvor omfattende det blir. Starter med puss og smøring jeg. Gjør det enkelt, så får vi se om det flyter... Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 En slik åpen båt kan ikke smøres godt nok selv om enkelte vil hevde det. når du tror båten er godt nok mettet har du antakeligvis minst 5 strøk igjen. trevirket må mettes godt både i fra inn og utsiden slik at både trevirket og sitråden som båten ble tettet med som ny, blir gjennomtrekt. båten blir da smurt tett. En åpen båt som er godt vedlikeholdt trenger minimalt med trutning. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Ulsetbåt har rett. Det viktigste i første omgang, er at du får mettet skroget så mye som mulig, både over og under vannlinjen. Det forutsetter at skroget ditt er av furu og ikke av gran. Gran lar seg ikke mette. Du kan egentlig bruke hva som helst av oljer, så lenge de ikke er basert på mineralolje, men jeg ville foretrukket rå linolje. Rå linolje er relativt billig og har kanskje den beste penetreringsevnen. Bruk en mer lettherdet olje til sluttstrøk. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Hei, og gratulerer med både naust og båt. Var jeg deg ville jeg sendt en email til Roeren her på BP. Han har drept med slike båter i 40 år, og kan hjelpe deg med både hva du br smøre med og hva du bør gjøre om det er behov for å gjøre mer inngrep. Ellers er jeg enig med Index, gjør minst mulig dramatisk til du har fått båten utpå og sett hva som virker og ikke virker i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 (redigert) Godt tips fra trebåtsakuten var å bruke 50:50 rå linolje og balsamterpentin. Fyll på hagesprøyte og spray innvendig til det ikke trekker mer. Rå linolje har etter sigende mindre molekyler enn kokt linolje. Balsamterpentin ødelegger ikke linoljen som vanlig terpentin og lukter i tillegg som en frisk furuskog. Selv litt myke planker ble faste etter metning med dette. Kjøpte på http://www.linolje.com/linoljemaling/linoljeomtale/linoljemalingomtale/produkter I de største sprekkene brukte jeg Roof 7, som ikke herder, men tyter ut ved trutning. Utvendig kan du bruke Biltemas nylonrondell. https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/nylonrondell-2000017838 Med litt forsiktighet tar den lakken uten å ta naglene. Bruk en god lakk på utsiden. Gjerne Le Tonkinoise. Jeg brukte dette på mine trebåter i mange år med godt resultat. Riktignok i ferskvann. Redigert 18.April.2019 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 For meg ser båten ut til å være en flatbunnet holk, sannsynligvis bygget i gran. Ikke så mye å dille med :-) Dette er en bruksbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.