Bitteliten Startet 16.April.2019 Link til dette innlegget Startet 16.April.2019 Har en slik koblet i STng nettverk. Oppdatering kommer ikke opp på eS plotter, så må kjøre dette via usb og pc. (Trolig for gammel type Lighthouse) Noen som vet hvordan dette gjøres? Var ikke enkelt å forstå ut i fra raymarines sider... Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Fritt fra hukommelsen mener jeg å huske at det kom ny Lighthouse 3 software til es-serien i fjor som er nokså lik den på Axiom/Axiom pro og dermed skulle støtte også oppdatering av AIS700. Har du nyeste software på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Det finnes (fantes) en liste av gode grunner til ikke å oppgradere es serien til siste Lighthouse versjon, fant den ikke i farta. Men det er enkelte funksjoner som forsvinner. Så anbefalingen er å Google litt først. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Too Much skrev 12 minutter siden: Det finnes (fantes) en liste av gode grunner til ikke å oppgradere es serien til siste Lighthouse versjon, fant den ikke i farta. Men det er enkelte funksjoner som forsvinner. Så anbefalingen er å Google litt først. Litt på siden, men jeg minnes også det. Mener det var et par stykker her på BP som oppdatere i fjor, men de var rask å legge tilbake LH2. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Min feil - det er en e127 jeg har. Har siste sw på denne - og det er Lighthouse 1 tror jeg. Den finner autopiloten (og mener jeg bør oppdatere den - men det vil jeg ikke for den funker bra). Så derfor må jeg via PC på AIS 700 Mulig andre har samme oppsettet som oss. Vi har Ocean Signal AIS MOB http://oceansignal.com/products/mob1/ i vestene våre, og AIS alarm http://oceansignal.com/products/ais-alarm/ ombord. Den skal gi alarm når AIS MOBene utløses. AIS alarmen er koblet til AIS700en med NMEA 0183 high speed. Da vi hadde AIS 650 fungerte dette, men etter bytte til AIS 700 fungerer det ikke. Det oppdaget jeg ved test nå i helgen. DSC alarmen fungerer til VHFen og det sendes en AIS MOB alarm som mottas av e127 som en udefinert alarm uten posisjon, men Ocean Signal AIS alarmen som er så høy at den skal vekke en sovende frivakt løses ikke ut. Denne feilen var vi ikke klar over før nå og vi har seilt i nesten ett år uten fungerende AIS alarm. Raymarine beskriver feilrettingen i sine release notes på siste sw til AIS700 http://www.raymarine.com/view/index.cfm?id=15032389534 En liten anekdote Årsaken til at vi byttet fra AIS 650 til AIS700 var at silent mode slo seg på etter ca 30-50minutter på AIS 650. Det var ukjent for Raymarine - og de byttet da på garanti (vi vil kunne ha silent mode på så lenge vi vil pga feks piratfare der man gjerne vil se trafikk uten å ses selv). Paradokset er at silet mode feilen fortsatt er på AIS700 SIlent mode er nå løst med egen fysisk bryter Redigert 16.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Går det ikke å legge den nye sw for AIS700 inn på minnebrikke og kjøre oppdateringen via e127 ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Mulig det - jeg leser og leser på Raymarines instruksjoner uten helt å bli klok på detaljene. Om jeg forstår rett skal jeg laste ned filer og legge de på et minnekort. SKal jeg da legge selve nedlastingsfilen over på minnekortet eller skal jeg legge over innholdet i denne .upgrade filen på minnekortet er det rett forstått at AIS 700 skal stå på - og e127 skal bootes med minnekortet med oppgraderingsfilene stående i og at det da vil komme en egen oppdateringsmeny på e127? Redigert 16.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Bitteliten skrev 15 minutter siden: eller skal jeg legge over innholdet i denne .upgrade filen på minnekortet Jepp, og på root nivå på minnekortet. er det rett forstått at AIS 700 skal stå på - og e127 skal bootes med minnekortet med oppgraderingsfilene stående i og at det da vil komme en egen oppdateringsmeny på e127? Jepp.Det er slik det har fungert før ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Topp - da prøver jeg det Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 (redigert) Prøvde flere ganger med løsningn med alle filene på rot på minnekort. Funket ikke. Da jeg la den "uoppakkede" . upgrade filen alene på rot på minnekortet funket det :-) Testet også AIS MOBen nå, og nå kommer AIS MOB alarm med posisjon inn på eS127 og AIS Alarmen funker som den skal Sjekket også med ProAIS2 at at er OK med AISen etter oppgraderingen av sw. Takk for hjelpen alle sammen - Baatplassen er utrolig flott Redigert 17.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Bitteliten skrev for 18 timer siden: Takk for hjelpen alle sammen - Baatplassen er utrolig flott Tusen takk og vel bekomme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.