Geirviss Startet 16.April.2019 Link til dette innlegget Startet 16.April.2019 Hei, Skulle fyre opp motoren i går etter å ha bytta motorolje og girolje (jeg vet, lovlig sent) men fikk ikke start. Merka den slet litt med å dra rundt på starteren i begynnelsen de første to gangene, men så ble det normalt. Måtte plutselig dra, så heiv jeg batteriet på lading over natten. Når jeg var kommet hjem kom jeg selvfølgelig på at lanyarden var av, så tadaaaa, det måtte jo være derfor den ikke starta Reiste ut i dag for å forsikre meg om at alt var ok, men idag ville den omtrent ikke dra rundt på starteren i det hele tatt, gikk VELDIG tungt. Startmotoren var overhalt i fjor og har virket ok, sjekket også over kontaktene helt frem og målte spenning på 12,8v. Prøvde å dra rundt svinghjulet med en vannpumpetang, måtte ta i veldig. Gir i fri selvfølgelig. Så jeg tok ut tennpluggene og forsøkte å dreie svinghjulet for hånd. Måtte ta godt i ved tannhjulene for å dreie svinghjulet rundt, og for hver hel omdreining kommer det en metallisk KLUNK lyd i toppen under svinghjulet i tillegg til at den er meget tung akkurat i hver halve omdreining. Måtte også bruke en del kraft for å rotere med en vannpumpetang på toppbolten. Skal ikke svinghjulet være temmelig lett å dreie rundt for hånd uten tennplugger? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Høres ikke bra ut med rare lyder.. Jeg ville løsnet på dekselet til regidterreima, og sjekket at den ser god ut. Så er det bare å håpe den ikke har røket, og ventilene gjort skade. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Når motoren er ekstra tung å dra rundt hver halve omdreining, skyldes nok dette rustne sylindervegger og stempelringer. Dette kan løses ved å dusje rustløsende olje i sylindrene, og fordele den så godt som mulig ut mot veggene. "Klunkelyden" derimot virker mer bekymringsverdig. Jeg går ut ifra at dette er en firetakter, og da kan det godt skyldes at en ventil ikke lukker; enten fordi den er treg pga. rust, eller at registerreima har røket, og at stempelet dermed slår imot den. (Får du dratt den forbi "klunket" er det sannsynligvis ikke reima). Da bør du absolutt ikke prøve å starte motoren, da det kan få store konsekvenser. Om reima viser seg å være i orden, så ta av ventildekselet og se om alle ventilene lukker skikkelig. Er det tregheter, kan også det gå seg til med hjelp av litt tynn olje, men det vil være en viss risiko forbundet med det. Helst bør da topplokket av, og ventilene demonteres for nøye inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Registerreima er hel og pen Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Ta litt olje i sylinderne og dra den på starteren uten pluggene i. Forutsetter at du er sikker på at ikke ventilene butter. Det kan også være vannpumpen/ innpeleren som er deformert etter og ha stått så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Ok, skal prøve på det. Kan det være undervannshuset som gjør dette? Er vel bare å ta det av og se om den roterer enklere da? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Sjekket at du ikke har fylt på for mye olje når du byttet den? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ozo Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Geirviss skrev for 3 timer siden: Kan det være undervannshuset som gjør dette? Er vel bare å ta det av og se om den roterer enklere da? Det er fullt mulig at noe kan kile seg i undervannshuset, men da vil du nok høre at lyden kommer derfra. Men det skader selvsagt ikke å ta det av. Det som kan skade, er å bruke startmotoren. Jeg vil anbefale å kun bruke håndmakt i slike tilfeller, slik at du har mulighet for å kjenne om noe butter imot før belastningen blir så stor at ett eller annet ryker. Sylindrene bør bli greie av at du vrir svinghjulet fram og tilbake, litt mer for hver gang. Men du må finne ut hvor "klunkelyden" kommer fra før du prøver å starte, ellers kan det bli både dyrt og tidkrevende. Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 S/Y Vega skrev for 2 timer siden: Sjekket at du ikke har fylt på for mye olje når du byttet den? Korrekt oljenivå Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 ozo skrev 8 minutter siden: Det er fullt mulig at noe kan kile seg i undervannshuset, men da vil du nok høre at lyden kommer derfra. Men det skader selvsagt ikke å ta det av. Det som kan skade, er å bruke startmotoren. Jeg vil anbefale å kun bruke håndmakt i slike tilfeller, slik at du har mulighet for å kjenne om noe butter imot før belastningen blir så stor at ett eller annet ryker. Sylindrene bør bli greie av at du vrir svinghjulet fram og tilbake, litt mer for hver gang. Men du må finne ut hvor "klunkelyden" kommer fra før du prøver å starte, ellers kan det bli både dyrt og tidkrevende. Skal prøve å få lyden på film i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Hei Fikk nå endelig undersøkt litt mer. Demonterte undervannshuset i dag, men ikke nevneverdig forskjell på å rotere svinghjulet. Med håndmakt må jeg fortsatt ta i noe for å rotere uten tennpluggene i, men ikke så mye. Tyngre å rotere hver 45°. Med tennpluggene i er det bare å glemme. Har filma der en hører lyden. Den kommer fra direkte under svinghjulet. Enten er det vel noe galt med selve blokka, startmotoren eller batteriet (?), men det var ingen ulyder forrige sesong. Og startmotoren hadde ingen problem med å spinne svinghjulet dagen i forveien av dette problemet oppstod, men da jeg glemte jeg selvfølgelig å sjekke lanyarden. Dagen etter og etter oljeskift har ikke startmotoren sjangs. Har prøvd med en rustløsende marine spray for motordeler inni tennplugghullet og snurra noen ganger manuelt, ikke noe endring. Legger ved link til to filmopptak der lyden kommer frem https://www.dropbox.com/sh/jed9l09n7ns24jq/AAD-AA9j6iS_y882c2Ea-aysa?dl=0 Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Sjekk ventilene, at ikke en vippearm har hoppet av eller noe sånt. Er vel ett deksel det går ann til å kike under :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ivar Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Geirviss skrev On 16.4.2019 at 12.08: Startmotoren var overhalt i fjor og har virket ok, sjekket også over kontaktene helt frem og målte spenning på 12,8v. kan jo likevel være dårlig forbindelse mellom batteri og starter, slik at spenningen faller markant under belastning , mens ser ok ut ellers. slik motstand du beskriver når svinghjulet roteres kan også komme fra ladespoler/magneter under svinghjulet , dvs helt normalt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geirviss Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Samsvarer lyden med at det kan være noe med ventilene? Jeg trodde de lå i andre enden der oljepåfyllingslokket er Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Slutt å snurre på det svinghjulet, og demonter det før du ødelegger mer enn nødvendig. Det er tydelig noe løst som ligger inntil svinghjulet, kanskje en magnet som har løsnet, eller en av spolene. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Geirviss Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Har noen tips til verktøy for å få tatt av svinghjulet? Orginalverktøyet fra mercury koster jo flesk. Finner dette på ebay, men aner jo ikke om det passer da det ikke ligner orginalverktøyet https://www.ebay.com/itm/Mercury-Mariner-Flywheel-Puller-91-849154T1-Lift-Ring-91-90455-1-Lifting-Eye/183083045496?hash=item2aa0999278:g:3tYAAOSw35hccUe~&frcectupt=true Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2019 nomen skrev On 24.4.2019 at 14.05: Slutt å snurre på det svinghjulet, og demonter det før du ødelegger mer enn nødvendig. Det er tydelig noe løst som ligger inntil svinghjulet, kanskje en magnet som har løsnet, eller en av spolene. Du hadde rett @nomen, en magnet var falt av svinghjulet, takk for tipset! Tenkte jeg skulle få limt dette på igjen, helt til min sønn mistet magneten i bakken og den knakk. Det kan vel ikke akkurat limes. Nå har jeg googlet alt av finn og ebay uten å finne et tilsvarende svinghjul til salgs. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Geirviss Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Har nå fått byttet til et helt nytt svinghjul, og lyden har nå forsvunnet! Dog får ikke startmotoren dratt rundt, også noe tungt med håndmakt med pluggene uten men ikke all verdens. Kan det være noe med ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 (redigert) Drivaksling som står fast i salt under blokken? Yamaha har iallefall en hylse rundt drivaksling som ofte går tett av salt og da kan motor stå kubb. Holder akkurat på med en Yamaha 15 hk med dette problemet.. EDIT: Ser du har tatt av undervannshuset og da er vel drivaksling ute så glem det.... Redigert 10.Juni.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.