Jump to content

Mariner 60hk EFI 2003 Treg på starter etter vinteren

Geirviss

Recommended Posts

Hei,

Skulle fyre opp motoren i går etter å ha bytta motorolje og girolje (jeg vet, lovlig sent) men fikk ikke start. Merka den slet litt med å dra rundt på starteren i begynnelsen de første to gangene, men så ble det normalt.

Måtte plutselig dra, så heiv jeg batteriet på lading over natten. Når jeg var kommet hjem kom jeg selvfølgelig på at lanyarden var av, så tadaaaa, det måtte jo være derfor den ikke starta :giggle:

Reiste ut i dag for å forsikre meg om at alt var ok, men idag ville den omtrent ikke dra rundt på starteren i det hele tatt, gikk VELDIG tungt. Startmotoren var overhalt i fjor og har virket ok, sjekket også over kontaktene helt frem og målte spenning på 12,8v. 

Prøvde å dra rundt svinghjulet med en vannpumpetang, måtte ta i veldig. Gir i fri selvfølgelig.

Så jeg tok ut tennpluggene og forsøkte å dreie svinghjulet for hånd. Måtte ta godt i ved tannhjulene for å dreie svinghjulet rundt, og for hver hel omdreining kommer det en metallisk KLUNK lyd i toppen under svinghjulet i tillegg til at den er meget tung akkurat i hver halve omdreining. Måtte også bruke en del kraft for å rotere med en vannpumpetang på toppbolten.

Skal ikke svinghjulet være temmelig lett å dreie rundt for hånd uten tennplugger?

Når motoren er ekstra tung å dra rundt hver halve omdreining, skyldes nok dette rustne sylindervegger og stempelringer. Dette kan løses ved å dusje rustløsende olje i sylindrene, og fordele den så godt som mulig ut mot veggene. "Klunkelyden" derimot virker mer bekymringsverdig. Jeg går ut ifra at dette er en firetakter, og da kan det godt skyldes at en ventil ikke lukker; enten fordi den er treg pga. rust, eller at registerreima har røket, og at stempelet dermed slår imot den. (Får du dratt den forbi "klunket" er det sannsynligvis ikke reima). Da bør du absolutt ikke prøve å starte motoren, da det kan få store konsekvenser. Om reima viser seg å være i orden, så ta av ventildekselet og se om alle ventilene lukker skikkelig. Er det tregheter, kan også det gå seg til med hjelp av litt tynn olje, men det vil være en viss risiko forbundet med det. Helst bør da topplokket av, og ventilene demonteres for nøye inspeksjon.

Geirviss skrev for 3 timer siden:

Kan det være undervannshuset som gjør dette? Er vel bare å ta det av og se om den roterer enklere da? 

Det er fullt mulig at noe kan kile seg i undervannshuset, men da vil du nok høre at lyden kommer derfra. Men det skader selvsagt ikke å ta det av. Det som kan skade, er å bruke startmotoren. Jeg vil anbefale å kun bruke håndmakt i slike tilfeller, slik at du har mulighet for å kjenne om noe butter imot før belastningen blir så stor at ett eller annet ryker.

Sylindrene bør bli greie av at du vrir svinghjulet fram og tilbake, litt mer for hver gang.

Men du må finne ut hvor "klunkelyden" kommer fra før du prøver å starte, ellers kan det bli både dyrt og tidkrevende.

ozo skrev 8 minutter siden:

Det er fullt mulig at noe kan kile seg i undervannshuset, men da vil du nok høre at lyden kommer derfra. Men det skader selvsagt ikke å ta det av. Det som kan skade, er å bruke startmotoren. Jeg vil anbefale å kun bruke håndmakt i slike tilfeller, slik at du har mulighet for å kjenne om noe butter imot før belastningen blir så stor at ett eller annet ryker.

Sylindrene bør bli greie av at du vrir svinghjulet fram og tilbake, litt mer for hver gang.

Men du må finne ut hvor "klunkelyden" kommer fra før du prøver å starte, ellers kan det bli både dyrt og tidkrevende.

Skal prøve å få lyden på film i morgen

Hei

Fikk nå endelig undersøkt litt mer. Demonterte undervannshuset i dag, men ikke nevneverdig forskjell på å rotere svinghjulet.

Med håndmakt må jeg fortsatt ta i noe for å rotere uten tennpluggene i, men ikke så mye. Tyngre å rotere hver 45°. Med tennpluggene i er det bare å glemme.

Har filma der en hører lyden. Den kommer fra direkte under svinghjulet.

Enten er det vel noe galt med selve blokka, startmotoren eller batteriet (?), men det var ingen ulyder forrige sesong.

Og startmotoren hadde ingen problem med å spinne svinghjulet dagen i forveien av dette problemet oppstod, men da jeg glemte jeg selvfølgelig å sjekke lanyarden. Dagen etter og etter oljeskift har ikke startmotoren sjangs.

Har prøvd med en rustløsende marine spray for motordeler inni tennplugghullet og snurra noen ganger manuelt, ikke noe endring.

Legger ved link til to filmopptak der lyden kommer frem

https://www.dropbox.com/sh/jed9l09n7ns24jq/AAD-AA9j6iS_y882c2Ea-aysa?dl=0

Geirviss skrev On 16.4.2019 at 12.08:

Startmotoren var overhalt i fjor og har virket ok, sjekket også over kontaktene helt frem og målte spenning på 12,8v. 

kan jo likevel være dårlig forbindelse mellom batteri og starter, slik at spenningen faller markant under belastning , mens ser ok ut ellers.  

slik motstand du beskriver når svinghjulet roteres kan også komme fra ladespoler/magneter under svinghjulet , dvs helt normalt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
nomen skrev On 24.4.2019 at 14.05:

Slutt å snurre på det svinghjulet, og demonter det før du ødelegger mer enn nødvendig.

Det er tydelig noe løst som ligger inntil svinghjulet, kanskje en magnet som har løsnet, eller en av spolene.

Du hadde rett @nomen, en magnet var falt av svinghjulet, takk for tipset!

Tenkte jeg skulle få limt dette på igjen, helt til min sønn mistet magneten i bakken og den knakk. Det kan vel ikke akkurat limes.

Nå har jeg googlet alt av finn og ebay uten å finne et tilsvarende svinghjul til salgs. Noen tips?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...