MR Swe Startet 16.April.2019 Link til dette innlegget Startet 16.April.2019 Hei, Tenkte bytte lufteslangen på septiktanken. Men er det noen spesiell slange til det eller vanlig vann/hageslange? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Bare den har stor nok diameter, gjerne 1" slik at du får nok luft (oksygen) inn til tanken, kan du nok bruke det meste. Hageslange høres midlertid elendig ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Mer enn elendig. Det kommer til å lukte råtten kobra etter noen måneder. Hos meg har jeg benyttet eksosslange. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 sitter hageslang i den nå..(og stinker ) så trenger tips av ny :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Da er tipset eksosslange eller septikslange. Det er det eneste som holder over tid. Hageslange fungerer naturligvis helt utmerket, om man satser på å skifte den ut minst seks ganger i året. Og hageslangen må naturligvis være grønn. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jeg monterte 2 x 38mm topp septikkvalitet. Full gjennomtrekk og problemet løst en gang for alle. Har vendt deksla på skroggjennomføringene delvis vekk fra hverandre. Det gir litt ejektoreffekt og bra lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Sigurd skrev 9 minutter siden: Jeg monterte 2 x 38mm topp septikkvalitet. Full gjennomtrekk og problemet løst en gang for alle. Har vendt deksla på skroggjennomføringene delvis vekk fra hverandre. Det gir litt ejektoreffekt og bra lufting. Hvorfor ikke like godt gå for 4" soil med lufting over tak (dekk)? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Kan man ha dobbel luftuttak på septiktanken? missteker jeg har for lite utlufting i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Du kan legge opp så mye- eller så mange utluftinger du bare gidder. Ingen øvre grense. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Lazyjack skrev 35 minutter siden: Hvorfor ikke like godt gå for 4" soil med lufting over tak (dekk)? Vet ikke om jeg skal tolke det som sarkasme eller at du ikke helt skjønner septikproblematikk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Sigurd skrev for 8 timer siden: Vet ikke om jeg skal tolke det som sarkasme eller at du ikke helt skjønner septikproblematikk i båt. Jeg er vekjent med problemstillingene knyttet til septik ombord og nødvendigheten av lufting av denne. Synes du hadde tatt i så det holdt med 2×38mm så da tok jeg det et hakk videre. Men humor er ikke så lett..... Redigert 16.April.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Bruk kun septikslanger til septik; dette må til for å holde H2S-gassen (go’lukta) inne i slangen (diffusjonstett). @Sigurd; Smart med «gjennomtrekk»; altså to lufteslanger, til tankluftingen, hvis du får det til. Dette tilfører oksygen til de aerobe bakteriene (de du ønsker i tanken din), og er vel også i henhold til «dassens bibel»; @Lars H. har vel en elektronisk kopi av denne, tror jeg? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Riktig som det blir sagt, bruk kun septikslange til dette. Jeg kjøpte et par meter med dette hos Hydroscand igår, de har fått en ny type som mye mer fleksibel og smidig enn det som var tidligere. Bruk så stor diameter som praktisk mulig, får du til to utluftinger (gjennomtrekk) kan du nok gå ned på dimensjonen, selv har jeg 2 ganger 1". Det, kombinert med bruk av "Green viking", gjør at all lukt i praksis er vekk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
MR Swe Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Nomen.. Husker du hva den slangen hette? Art nummer.. Pris? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Familiesnekke skrev for 7 timer siden: Dette tilfører oksygen til de aerobe bakteriene (de du ønsker i tanken din), og er vel også i henhold til «dassens bibel»; @Lars H. har vel en elektronisk kopi av denne, tror jeg? "Dassens bibel" av Peggie Hall finner du her. Hun har også skrevet mye nyttig om ferskvannet ombord. Link til det her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 nomen skrev for 2 timer siden: Riktig som det blir sagt, bruk kun septikslange til dette. Bruk så stor diameter som praktisk mulig, får du til to utluftinger (gjennomtrekk) kan du nok gå ned på dimensjonen, selv har jeg 2 ganger 1". Det, kombinert med bruk av "Green viking", gjør at all lukt i praksis er vekk. "Green viking", er også ypperlig til å kverke brunsneilene mulig denne. https://www.hydroscand.no/hydropedia/slanger/1407-10 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Den beste løsningen er å benytte ferskvann. Etter jeg begynnte med det var "dasslukta" borte. Vann til drikke tok vi fra kanner med friskt vann. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
nomen Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Roger jo skrev for 7 timer siden: "Green viking", er også ypperlig til å kverke brunsneilene mulig denne. https://www.hydroscand.no/hydropedia/slanger/1407-10 Det er ikke den slangen, den heter 1458-60 den som er til båtseptik. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.