Jump to content

Bytte lufteslangen på septiktanken

MR Swe

Recommended Posts

Bare den har stor nok diameter, gjerne 1" slik at du får nok luft (oksygen) inn til tanken, kan du nok bruke det meste. Hageslange høres midlertid elendig ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sigurd skrev for 8 timer siden:

Vet ikke om jeg skal tolke det som sarkasme eller at du ikke helt skjønner septikproblematikk i båt.

Jeg er vekjent med problemstillingene knyttet til septik ombord og nødvendigheten av lufting av denne. Synes du hadde tatt i så det holdt med 2×38mm så da tok jeg det et hakk videre. Men humor er ikke så lett.....:wflag:

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Bruk kun septikslanger til septik; dette må til for å holde H2S-gassen (go’lukta) inne i slangen (diffusjonstett).

@Sigurd; Smart med «gjennomtrekk»; altså to lufteslanger, til tankluftingen, hvis du får det til. Dette tilfører oksygen til de aerobe bakteriene (de du ønsker i tanken din), og er vel også i henhold til «dassens bibel»; @Lars H. har vel en elektronisk kopi av denne, tror jeg?

Riktig som det blir sagt, bruk kun septikslange til dette. 

Jeg  kjøpte et par meter med dette hos Hydroscand igår, de har fått en ny type som mye mer fleksibel og smidig enn det som var tidligere.

Bruk så stor diameter som praktisk mulig, får du til to utluftinger (gjennomtrekk) kan du nok gå ned på dimensjonen, selv har jeg 2 ganger 1".

Det, kombinert med  bruk av "Green viking", gjør at all lukt i praksis er vekk.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Familiesnekke skrev for 7 timer siden:

Dette tilfører oksygen til de aerobe bakteriene (de du ønsker i tanken din), og er vel også i henhold til «dassens bibel»; @Lars H. har vel en elektronisk kopi av denne, tror jeg?

"Dassens bibel" av Peggie Hall finner du her.

Hun har også skrevet mye nyttig om ferskvannet ombord. Link til det her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

nomen skrev for 2 timer siden:

Riktig som det blir sagt, bruk kun septikslange til dette. 

Bruk så stor diameter som praktisk mulig, får du til to utluftinger (gjennomtrekk) kan du nok gå ned på dimensjonen, selv har jeg 2 ganger 1".

Det, kombinert med  bruk av "Green viking", gjør at all lukt i praksis er vekk.

"Green viking", er også ypperlig til å kverke brunsneilene   

mulig denne.

https://www.hydroscand.no/hydropedia/slanger/1407-10

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...