Jump to content

Bruktbåtgaranti fra forhandler i EU - hva er reglene, og hva bør jeg gjøre?

lutt

Recommended Posts

Hola,

Kjøpte en bruktbåt fra en forhandler i Tyskland i fjor, tok levering av den i juli i fjor. Den har siden den ble bygd i 2015 vært i denne forhandlerens eie som også er importør for båttypen i Tyskland. I følge kontrakten har jeg ett års bruktbåtgaranti.

I forbindelse med at jeg har satt bort en del arbeid på den her hjemme i vår har de som jobber på den funnet opptil flere fabrikasjonsfeil i gelcoaten der de skulle gjøre arbeid. Det er jo ikke store greiene og lett å fikse siden det er gelcoat, men får meg jo til å lure på om det er flere slike feil i hele skroget (støpt på "feil" dag i uka?).

Av forskjellige årsaker har jeg lyst til å være sikker i saken min før jeg tar kontakt med de (har vært et par andre mindre problemer med den hvor enkelte ting har de fikset, og andre ting har de nektet, og hvor dialogen i alle situasjoner synes jeg har vært slitsom. Så har lyst til å være confident når jeg evt tar kontakt).

Så, 1) er dette noe som faller inn under bruktbåtgarantien i EU?

2) burde jeg koste på meg en full survey av skroget, og er dette en regning jeg evt kan sende til de dersom det viser seg å være flere problemer? (Høres for meg usannsynlig ut)

For all del så koster reperasjon av de to fabrikasjonsfeilene så lite sammenlignet med alt annet jeg bruker på den skuta i vår at jeg er usikker på om det er verdt å bruke særlig tankekraft på å jakte garanti på det. Men kunne tenkt meg litt synsing og tanker fra dere :)

Generelt sett synes jeg det er mye styr med å påkrevde garanti for ting kjøpt i utlandet. Kostnaden med å bringe tingen tilbake overgår mange ganger verdien på garantien. Når jeg selv kjøper noe i utlandet så anser jeg garanti som «ikke eksisterende» og tar høyde for det før jeg handler. Som Hulda sier så må du regne med å bringe båten ned til forhandler i Tyskland, så du må nesten vurdere om det er verdt det, for det koster jo litt å bringe båten nedover. 

Skjønner. Sant skal sies så hadde jeg noe motorproblemer, og det kunne jeg fikse lokalt her hjemme hvor jeg da fikk det reimbursed (om jeg forsto det rett så gikk på garanti hos de som gjorde motorservice), men det er kanskje litt verre med skrog.

Men la oss si at jeg ser bort fra garantien. Bør jeg prøve å finne eventuelt andre fabrikasjonsfeil i gelcoaten utover de to som er funnet, altså at jeg fint kan anta når det først er det et sted - så er det flere steder? Dette er ikke ting som er synlige, så er ikke noe jeg vet hvordan jeg finner ut av selv, for å være ærlig :)

Redigert av lutt (see edit history)

Takk for alle svar!

Etter en del fundering i kveld har jeg konkludert med at jeg leier inn en takstmann eller lignende til å gå gjennom hele båten, inkl skrog, el, motor, rigg og alt, og tar det eventuelt på min kappe dersom det viser seg at det er bare de to stedene som hittil er funnet hvor det er et problem. Bonus om det er tilfellet da er jo også at jeg eventuelt finner ting som krever ekstra vedlikehold og tilsyn, og har et godt paper trail for tilstand.

Og da tar jeg gjerne reperasjonen av de to små gelcoat-problemet som man har funnet hittil på min kappe også, siden timeprisen for å følge opp det ovenfor selger/produsent antageligvis vil være langt høyere enn den kostnaden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...