Duppe Startet 16.April.2019 Link til dette innlegget Startet 16.April.2019 Tenker på de med nylonring i. Tåler de mye skruing? I mitt tilfelle er det snakk om å ha av og på hele drevet og lurer på om det blir nødvendig å kjøpe nye låsemuttere siden det vel er kritisk at det ikke løsner noe her. Både på boltene som fester det ytterste drevet på drevhuset og særlig de som går gjennom akterspeilet (transom) og holder hele greia. Eller låser mutterne like godt selvom de har vært gjennom en på-av-på -syklus? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jeg kjenner til tre forskjellige typer låsemuttere. Hvis det er typen med plast du mener, brukte vi offshore 1 stk tiltrekking. Det går sikkert bra med et par- tre tiltrekkinger. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 https://www.ntsb.gov/safety/safety-alerts/Documents/SA_028.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 19 minutes ago, Ventus said: https://www.ntsb.gov/safety/safety-alerts/Documents/SA_028.pdf Dette er jo på fly hvor det nok er litt mer nøye (ikke så nøye som offshore interessant nok), men det står altså: "DO NOT reuse a fiber or nylon locknut, if the nut cannot meet the minimum prevailing torque values" (Federal Aviation Administration Advisory Circular 43.13-1B, chapter 7, section 4 (Nuts) paragraph 7-64) "Minimum prevailing torque" tolker jeg da til å bety den minste kraften som må til for dra mutteren over en bolt over motstanden som er i selve plastikken mot bolten. Kan det stemme? Med andre ord kan man selv sjekke om låsemutterne virker ved at de er harde å kjøre over bolten? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Personlig har jeg et svært avslappet forhold så lenge jeg ikke kan skru nylonen for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Ja ser den nå. Tenkte først at kanskje plastikkringen ble såpass slitt for hver skru at den sto i fare for å ryke, men det er det altså ikke snakk om, bare hvorvidt den biter nok. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Hulda skrev 1 time siden: Personlig har jeg et svært avslappet forhold så lenge jeg ikke kan skru nylonen for hånd. Det var akkurat det den lokale Volvo forhandler sa til meg også. "Kan du skru den til for hånd så må du bytte". Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Nylock låser skikkelig en gang. Men er jo mulig å legge en liten dråpe flytende gjengelåsing på skruen. (Locktite eller lignende.) Da bør man få fred i sinnet. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Første bud er at gjengene er gode og at friksjonen i nylonmutteren er for høy (skal vel normalt sett godt gjøres...men kan skje hvis betydlig deformert) - slik at man får riktig forspenning/strekk. Neste er at det er nok friksjon til at det ikke vibrerer løs eller annet. Nylonmuttere er en måte å løse det på, Locite en annen og så har man et utall andre varianter. Det må være nok friksjon, de fleste slike muttere er nesten umulig å skru av/på for hånd nye etter hukommelsen - man litt hjelp av et verktøy. Like viktig som om nylonen er OK er om mutteren/skruene er ment å gjenbrukes eller om de deformeres for mye under riktig førstegangs-tiltrekking. Det pleier å stå i manualen hvis det er siste, evt. kan man se på oppgitt moment og typisk kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.